The significance of elderly people’s limitations to physical therapy students

Authors

  • Eduardo Hiroo Kikuchi Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).
  • Claudia Simone Maturana Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).
  • Nuno de Noronha da Costa Bispo Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).
  • Ruy Moreira da Costa Filho Universidade Estadual de Londrina (UEL).
  • Ruth Gelehrter da Costa Lopes Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).
  • Maria Helena Villas Bôas Concone Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).
  • Vanessa Suziane Probst Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2014v17i4p95-118

Keywords:

Physical Therapy, Elderly people, Qualitative research.

Abstract

This research was objective investigate the significance of the physical and sensorial limitations of the elderly to Physical Therapy students. Qualitative research carried out with 32 students with simulation procedures of elderly people’s sensorial and physical limitations were used, in an environment with obstacles.  Data were collected from non-structured interviews and analyzed by the hermeneutics-dialectical method. Nine significances were observed: the value of elderly people with positive attitudes, the agony of having limitations, awareness of the limitations and the need for more adequate physical therapeutic treatment,  the effects of the limitations  on the elderly people’s routine activities, perception of the existing prejudice in the society, not  being aware that they are aging, environmental obstacles for the elderly, overcoming routine difficulties and perception of their grandparents’ difficulties.

 

Author Biographies

Eduardo Hiroo Kikuchi, Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Eduardo Hiroo Kikuchi - Fisioterapêuta, formado pela Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Claudia Simone Maturana, Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Docente-pesquisador do Curso de Fisioterapia da Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Nuno de Noronha da Costa Bispo, Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Docente-pesquisador do Curso de Fisioterapia da Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

 

Ruy Moreira da Costa Filho, Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Docente-pesquisador do Curso de Fisioterapia da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Ruth Gelehrter da Costa Lopes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Docente-pesquisadora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Maria Helena Villas Bôas Concone, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Docente-pesquisadora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Ciências Sociais e do Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia. Vice-coordenadora do Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia, da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Vanessa Suziane Probst, Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Docente-pesquisadora e Coordenadora do Mestrado de Ciências da Reabilitação da Universidade Norte do Paraná (Kroton/UNOPAR).

Published

2014-12-30

How to Cite

Kikuchi, E. H., Maturana, C. S., Bispo, N. de N. da C., Costa Filho, R. M. da, Lopes, R. G. da C., Concone, M. H. V. B., & Probst, V. S. (2014). The significance of elderly people’s limitations to physical therapy students. Revista Kairós-Gerontologia, 17(4), 95–118. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2014v17i4p95-118

Issue

Section

Papers