Elderly practitioners and non physical exercise practitioners: a comparison of the balance of state

Authors

  • Giuliano Roberto da Silva Doutorando em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil; Universidade Vale do Rio Verde (UNINCOR), Três Corações (MG), Brasil; Faculdade Presbiteriana Gammon (FAGAMMON), Lavras (MG), Brasil; Centro Universitário do Sul de Minas (UNISMG), Varginha (MG), Brasil; Secretaria Regional de Ensino do Estado de Minas Gerais (SRE), Varginha (MG), Brasil.
  • Gerusa Dias Siqueira Vilela Terra Doutoranda em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física e Nutrição, na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Coordenadora dos cursos de Educação Física e Nutrição na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Coordenadora Geral (Direção e Administração) do PRONATEC na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.
  • Marcelo Rodrigo Tavares Docente no Departamento de Educação Física, Medicina e Enfermagem na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.
  • Cassiano Merussi Neiva Departamento de Educação Física na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), São Paulo (SP), Brasil. Docente (Professor Visitante) na Universidad Politécnica de Madrid (UPM) (Espanha); Docente e orientador no Programa de Mestrado e Doutorado em Promoção de Saúde na Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Medicina na Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP), São Paulo (SP), Brasil. Docente no Departamento de Medicina e Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Orientador de Mestrado na Fundação Estadual Hospitalar de Minas Gerais (FEHMIG) (MG), Brasil.
  • César Augusto Costa Rodrigues Departamento de Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.
  • Dione Wagner Martins Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.
  • Mariane Lara Oliveira Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.
  • Melissa Lemes Fernandes Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Processos Gerenciais pela Faculdade de Tecnologia Internacional (FATEC), (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2015v18i2p311-326

Keywords:

Balance, Senior citizens, Physical Exercises.

Abstract

The objective of this study was to evaluate and compare the static and dynamic body balance among a group of elderly practitioners of physical exercise (aerobics) and a non-practicing group of elderly of exercise. From the results using the proposed method, it was found that by individually analyzing the groups for the pre-post test, both not achieved significant improvement. But when comparing the balance between the two groups in the pre and post-test can be stated that there was significant improvement in the group of water gymnastics classes, with p = 0,046 (pre-test), p = 0,038 (post-test).


Author Biographies

Giuliano Roberto da Silva, Doutorando em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil; Universidade Vale do Rio Verde (UNINCOR), Três Corações (MG), Brasil; Faculdade Presbiteriana Gammon (FAGAMMON), Lavras (MG), Brasil; Centro Universitário do Sul de Minas (UNISMG), Varginha (MG), Brasil; Secretaria Regional de Ensino do Estado de Minas Gerais (SRE), Varginha (MG), Brasil.

Graduado em Educação Física (Licenciatura Plena) pela Faculdade Presbiteriana Gammon (FAGAMMON). Lavras (MG), Brasil. Doutorando em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN). Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil; Universidade Vale do Rio Verde (UNINCOR), Três Corações (MG), Brasil; Faculdade Presbiteriana Gammon (FAGAMMON), Lavras (MG), Brasil; Centro Universitário do Sul de Minas (UNISMG), Varginha (MG), Brasil; Secretaria Regional de Ensino do Estado de Minas Gerais (SRE), Varginha (MG), Brasil.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/0429099152932339

Gerusa Dias Siqueira Vilela Terra, Doutoranda em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física e Nutrição, na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Coordenadora dos cursos de Educação Física e Nutrição na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Coordenadora Geral (Direção e Administração) do PRONATEC na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Graduada em Fisioterapia pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG),  Brasil. Doutoranda em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca (SP),  Brasil. Docente no Departamento de Educação Física e Nutrição, na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Coordenadora dos cursos de Educação Física e Nutrição na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Coordenadora Geral (Direção e Administração) do PRONATEC na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6672435372708200

Marcelo Rodrigo Tavares, Docente no Departamento de Educação Física, Medicina e Enfermagem na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Graduado em Fisioterapia pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Doutor em Medicina (Neurologia) pela Universidade de São Paulo (USP), São Paulo (SP),  Brasil. Docente no Departamento de Educação Física, Medicina e Enfermagem na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9483746382310970

Cassiano Merussi Neiva, Departamento de Educação Física na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), São Paulo (SP), Brasil. Docente (Professor Visitante) na Universidad Politécnica de Madrid (UPM) (Espanha); Docente e orientador no Programa de Mestrado e Doutorado em Promoção de Saúde na Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Medicina na Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP), São Paulo (SP), Brasil. Docente no Departamento de Medicina e Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Orientador de Mestrado na Fundação Estadual Hospitalar de Minas Gerais (FEHMIG) (MG), Brasil.

Graduado em Educação Física, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), São Paulo (SP), Brasil. Livre Docente (LD) no conjunto de disciplinas: Nutrição Humana e Metabolismo, Bioquímica, Fisiologia do Esforço e Antropometria pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo (SP), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), São Paulo (SP), Brasil. Docente (Professor Visitante) na Universidad Politécnica de Madrid (UPM) (Espanha); Docente e orientador no Programa de Mestrado e Doutorado em Promoção de Saúde na Universidade de Franca (UNIFRAN), Franca (SP), Brasil. Docente no Departamento de Medicina na Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP), São Paulo (SP), Brasil. Docente no Departamento de Medicina e Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Orientador de Mestrado na Fundação Estadual Hospitalar de Minas Gerais (FEHMIG) (MG), Brasil.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4013645288037489

César Augusto Costa Rodrigues, Departamento de Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Graduado em Educação Física (Licenciatura Plena), pela Universidade Vale do Rio Verde (UNINCOR), Três Corações (MG), Brasil. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS), Pouso Alegre (MG), Brasil. Docente no Departamento de Educação Física na Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG),  Brasil.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9523138596170636

Dione Wagner Martins, Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Graduado em Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

 

Mariane Lara Oliveira, Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Graduada em Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

 

Melissa Lemes Fernandes, Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Processos Gerenciais pela Faculdade de Tecnologia Internacional (FATEC), (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

Graduada em Educação Física, pela Universidade José do Rosário Vellano (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil. Graduada em Processos Gerenciais pela Faculdade de Tecnologia Internacional (FATEC),  (UNIFENAS), Alfenas (MG), Brasil.

 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/3447232301694215

Published

2015-06-30

How to Cite

Silva, G. R. da, Terra, G. D. S. V., Tavares, M. R., Neiva, C. M., Rodrigues, C. A. C., Martins, D. W., Oliveira, M. L., & Fernandes, M. L. (2015). Elderly practitioners and non physical exercise practitioners: a comparison of the balance of state. Revista Kairós-Gerontologia, 18(2), 311–326. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2015v18i2p311-326

Issue

Section

Papers