The plastic expression and the erudite music as resources of the sociocultural animation to institutionalized elders

Authors

  • Maria Helena Fernandes - Política Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa, Portugal, ISCSP/ULisboa. - Criminologia e Reinserção, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas em Lisboa. - Animação Educativa Sociocultural, Escola Superior de Educação em Portalegre, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2016v19i4p173-203

Keywords:

Institutionalized Elderly, Animation, Artistic Expression.

Abstract

The article aims to present the results of an exploratory-descriptive study on the importance of artistic expression and classical music, practices legitimized in this study as 'sociocultural encouragement' to the elderly, diagnosed by their caregivers, as presenting chronic-degenerative diseases, or Psychiatric disorders. The two artistic manifestations function as an exponent of freedom and the reunion of an elderly person with their own emotions, and with those of another elderly person. The qualitative method was applied, complemented by participant observation, and it was verified that the two expressions of art, by generating potentializing dynamics to the resignification of the ego of the elderly, are a way of combating the routines of institutionalized old age.

Keywords: Institutionalized Elderly; Animation; Artistic Expression.

Author Biography

Maria Helena Fernandes, - Política Social, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa, Portugal, ISCSP/ULisboa. - Criminologia e Reinserção, Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas em Lisboa. - Animação Educativa Sociocultural, Escola Superior de Educação em Portalegre, Portugal.

Mestre em Política Social pelo Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas, Universidade de Lisboa, Portugal, ISCSP/ULisboa. Pós-Graduação em Criminologia e Reinserção, pelo Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas em Lisboa. Licenciada em Animação Educativa Sociocultural, pela Escola Superior de Educação em Portalegre, Portugal. Possui experiência profissional com idosos e estágios de intervenção com crianças, jovens e seniores. Realizou diferentes workshops e formações em Arteterapia, Educação pela Arte e outras áreas relacionadas com a Educação, Arte e Terapias Alternativas. Atualmente também se dedica a aulas individuais de violino.

 

Published

2016-12-30

How to Cite

Fernandes, M. H. (2016). The plastic expression and the erudite music as resources of the sociocultural animation to institutionalized elders. Revista Kairós-Gerontologia, 19(4), 173–203. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2016v19i4p173-203

Issue

Section

Papers