Identification of beliefs toward aging and the perceived gains of teachers CIEJA

Authors

  • Benevaldo Ferreira dos Santos
  • Tiago Nascimento Ordonez
  • Thais Bento Lima da Silva
  • Meire Cachioni

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-901X.2011v14i2p119-141

Keywords:

Adult education teachers, Beliefs toward aging, Personal and professional gains.

Abstract

In this study to describe sociodemographic, educational and professional teachers who work in the CIEJA Ermelino Matarazzo, east of the capital of São Paulo; evaluate possible gains for the professional and personal work with the elderly, identify beliefs toward aging. Through the results, conclusion: This CIEJA be a place conducive to learning and social inclusion of the elderly, the teacher provides significant cultural and personal exchanges, which are reflected in the aging process itself.

Author Biographies

Benevaldo Ferreira dos Santos

Profissional Graduado em Gerontologia pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Atuação: Secretaria da Criança; Fundação Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente (CASA), antigamente chamada de Fundação Estadual para o Bem Estar do Menor (FEBEM); Secretaria Municipal de Educação. Atualmente desenvolve pesquisas na área da gerontologia educacional com ênfase na educação permanente de idosos inseridos em instituições de ensino público.

Tiago Nascimento Ordonez

Bacharel em Gerontologia pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Pesquisador do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Gerontologia da Universidade de São Paulo.

Thais Bento Lima da Silva

Bacharel em Gerontologia pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo e especialista em Neurociências pela Faculdade de Medicina do ABC. Atualmente, mestranda na área de Neurologia pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, desenvolve estudos na área de cognição do envelhecimento normal e patológico.

Meire Cachioni

Pós-doutora em Educação e Doutora em Gerontologia pela Universidade Estadual de Campinas. Professora do curso de Bacharelado em Gerontologia da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. Endereço para correspondência: Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo – Gerontologia, Av. Arlindo Bettio, 1000. Ermelino Matarazzo, São Paulo, SP, Brasil, CEP 03828-000.

How to Cite

Santos, B. F. dos, Ordonez, T. N., Silva, T. B. L. da, & Cachioni, M. (2012). Identification of beliefs toward aging and the perceived gains of teachers CIEJA. Revista Kairós-Gerontologia, 14(2), 119–141. https://doi.org/10.23925/2176-901X.2011v14i2p119-141

Issue

Section

Papers