Moonrise Kingdom

Rethinking logocentrism from a sensitive perspective

Authors

  • Caroline Fogaça ESPM

DOI:

https://doi.org/10.23925/lf.v15i2.64255

Keywords:

Semiótica, Psicanálise, Cinema, Comunicação, Estética

Abstract

The film Moonrise Kingdom (2011) is a film that tells the story of two children who fall in love and run away from their homes, destabilizing the order of the groups they are part of. Based on Peirce's semiotic concepts and Lacan's records, this article aims, in a critical way, to analyze the filmic work, demonstrating aspects of the hermeneutic tradition that overlap instrumental reason in relation to emotions and the sensitive.

References

FREUD, Sigmund. Psicologia de grupo e a análise do eu (1921). Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas, v.18. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

HELLER, Eva. A psicologia das cores. São Paulo: Editora G. Gili Ltda, 2018.

PEIRCE, C. S. Semiótica. 3 ed., São Paulo: Perspectiva, 2005.

PARRET, Herman. A estética da comunicação: além da pragmática. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1997.

SANTAELLA, Lúcia. As três categorias peircianas e os três registros lacanianos. Psicologia USP, São Paulo, v. 10, n. 2, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-65641999000200006>

_________________. Semiótica aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2002.

SINGER, Ben. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY, Leo, SCHWARTZ, Vanessa (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

LACAN, Jacques. O seminário, livro 1: os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1979

SIMMEL, George. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, Otávio Guilherme. O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar, 1973.

ZIZEK, Slavoj. Como ler Lacan. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2010.

Published

2024-01-29 — Updated on 2024-01-29