FROM THE NAKED IN PAINTING TO THE NAKED PAINTING

Preliminary reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-9215.2021v8n1D2

Keywords:

Pintura, Corpo Feminino, Nudez, Sexualidade, Erótico

Abstract

This article aims to discuss the path of nudity in painting to its respective female nudity in philosophy and painting. The focus was mainly on the female body, much represented by figures of divas, nymphs and Venus, in addition to the allegories imposed by the Church, through the representations of artists who used these allegories, as well as interdictions, fallen, transparent or wet draperies , revealing its shapes and contours. This article was written based directly or indirectly on studies of thinkers and philosophers, such as Georges Bataille, Daniel Arasse, Eliane Robert de Moraes, Kenneth Clark, Gilles Deleuze, David Anfam, among others, as well as some artistic movements, such as the surrealism, among others, inspired by works by Picasso, Manet, De Kooning, Pollock, among others. As a final objective, we seek to present the point at which painting has reached, that is, the point at which it presents itself naked.

Author Biography

Renato M. A. de Moraes, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - SP

Temas de interesse: Direito, Filosofia, Estética e Artes Visuais

References

REFERÊNCIAS BIBLIOGRÁFICAS:

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas / Giorgio Agambem; tradução Antocio Ginomeno Cuspinera. Ed. Pre-textos.com.es, - Valencia, Espanha, 2007.

_______________. Nudez / Giorgio Agamben; tradução Davi Pessoa Carneiro – 1ª. Ed. 1. reimp. – Belo Horizonte : Autêntica Ed. , 2015.

ANFAM, David. Expressionismo abstrato / David Anfam. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla ; revisão técnica Mauro Giannotti – São Paulo : Editora WMF Martins Fontes, 2013.

ARASSE, Daniel. Nada se vê. Seis ensaios sobre pintura / Daneil Arasse. Tradução: Camila Boldrini e Daniel Lühmann - São Paulo : Editora 34, 2019.

BARCHELOR, David. Minimalismo / David Barchelor. Tradução: Célia Euvaldo – São Paulo : Cosac Naify Edições, 2001.

BATAILLE, Georges. O erotismo / Georges Bataille ; tradução Fernando Scheibe – 1. Ed.; 2. Reimp. – Belo Horizonte : Autêntica Editora, 2017.

BUSSAGLI, M. Le Corps. Anatomie et symboles. Marco Bussagli. Traduit par Jacques Bonnet. - Paris, France : Éditions Hazan, 2006.

CLARK, K. The nude: a study in ideal form / Kenneth Clark ; New Jersey : Princeton /university Press/ Bollingen Paperback ed., 1984.

CARROUGES, M. As máquinas celibatárias / Michel Carrouges ; traduzido por Eduardo Jorge de Oliveira – Belo Horizonte, MG : Relicário ; São Paulo, 2019.

CORBIN, Alain. História do corpo : 2. Da Revolução à Grande Guerra / Dirigido por Alain Corbin, sob co-direção de Alain Corbin, Jean-Jacques Courtine e Georges Vigarello ; Tradução de João Batista Kreuch, Jaime Clasen; revisão de tradução de Ephrahim Ferreira Alves. 4 ed. – Petrópolis, RJ : Vozes, 2012.

COURTINE, Jean-Jacques. História do corpo : 3. As mutações do olhar. Século XX / Dirigido por Jean-Jacques Courtine, sob co-direção de Alain Corbin e Georges Vigarello ; Tradução e revisão de Ephrahim Ferreira Alves. 4 ed. – Petrópolis, RJ : Vozes, 2011.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação / Gilles Deleuze; equipe de tradução : Roberto Machado (coordenação) [et al.] – Rio de Janeiro : Jorge Zahar Ed., 2007.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha / Georges Didi-Huberman; prefácio de Stéphane Huchen; tradução de Paulo Neves. – São Paulo : Editora 34, 2010.

_______________.Ninfa Moderna. / Georges Didi-Huberman; tradução de Antonio Preto – Lisboa : KKYM, 2016

GALARD, J. Como o nu apareceu na pintura; tradução de Cristina e Raquel Prado. Revista discurso 39, USP, 2011.

GREENBERG, Clement. Arte e cultura: Ensaios críticos / Clement Greenberg. Tradução de Otacílio Nunes – São Paulo : Cosac Naify, 2013.

MCCARTHY, D. Arte Pop / David McCarthy. Tradução : Otacílio Nunes - São Paulo : Cosac & Naify, 2002.

MORAES, Eliane Robert. O corpo impossível: a decomposição da figura humana : de Lautréamont a Bataiile / Eliane Robert de Moraes. – [2ª. edição] – São Paulo : Iluminuras, 2017.

PRIORE, Mary; Amantino, Márcia. História do corpo no Brasil / Mary del Priore, Marcia Adamantino (Organização). – São Paulo: Editora Unesp, 2011.

RUSSO, W.D.L´Art du Nu. William Dello Russo. – Paris : Éditions hazan, 2011.

SANT´ANNA. Denize Bernuzzi de. Corpos de passagem : ensaios sobre a subjetividade contemporânea / Denize Bernuzzi de Sant´Anna. – São Paulo : Estação Liberdade, 2001.

_______________. Políticas do corpo : elementos para uma história das práticas corporais / Denize Bernuzzi de Sant´Anna (Organização); tradução dos textos em francês Mariluce Moura. 2ª. edição. – São Paulo : Estação Liberdade, 2005.

SCRUTON, Roger. Beauty: a very short introduction. New York : Oxford University Press, 2011.

SILVA, C. V. Estética em perspectiva / organização Cíntia Vieira da Silva...[et al.]. – 1ª. ed. Rio de Janeiro : 7Letras, 2019.

VIGARELLO, Gerorges. História do corpo : 1. Da Renascença às luzes / Dirigido por Georges Vigarello, sob a co-direção de, Alain Corbin e Jean-Jacques Courtine; Tradução de Lúcia M. E. Orth ; revisão de tradução de Ephrahim Ferreira Alves. 5 ed. – Petrópolis, RJ : Vozes, 2012.

Published

2022-01-01

How to Cite

Moraes, R. M. A. de. (2022). FROM THE NAKED IN PAINTING TO THE NAKED PAINTING : Preliminary reflections . PARALAXE, 8(1). https://doi.org/10.23925/2318-9215.2021v8n1D2