Expressivities

aesthetic authenticity and the expressive forms of cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D10

Keywords:

Autenticidade, Autonomia artística, Cinema, Expressividade, Poética

Abstract

This article seeks to reflect on the concepts of entertainment, engagement, and poetics applied to cinematic art and inscribes this set of reflections within the scope of the aesthetic authenticity of cinema. The discussion is structured around the question of the autonomy of art, with a focus on the relationship between cinematic aesthetics and authenticity, and will be conducted around expressive forms and the artisticness in cinema, avoiding dichotomy and opting for dialectics in the way of thinking.

References

ADORNO, T. W. Teoria Estética. Tradução por Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1993.

ANCESCHI, L. Autonomia ed eteronomia dell’arte. Saggio di fenomenologia delle poetiche. Milão: Sansoni, 1936.

ARISTÓTELES. Poética. Tradução por Ana Maria Valente. 3.ª ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

ARTHUR, P. Harlan County USA: No Neutrals There. The Criterion Collection, 22 Maio 2006. https://www.criterion.com/current/posts/422-harlan-county-usa-no-neutrals-there.

BAUMGARTEN, A. B. Aesthetica. Hildesheim, Zurique, e Nova Iorque: Georg Olms Verlag, 1970.

BENJAMIN, W. A Modernidade. Edição e tradução por João Barrento. Lisboa: Assírio & Alvim, 2006.

BORDWELL, D. Poetics of Cinema. Nova Iorque e Londres: Routledge, 2008.

BRECHT, B. Brecht on Theatre: The Development of an Aesthetic. Edição e tradução por John Willett. Londres: Eyre Methuen, 1964.

CARROLL, N. A Philosophy of Mass Art. Oxford: Oxford University Press, 1998.

______. Philosophy of Art: A Contemporary Introduction. Londres e Nova Iorque: Routledge, 1999.

CAVELL, S. This New Yet Unapproachable America: Lectures after Emerson after Wittgenstein. Chicago, IL: The University of Chicago Press, 1989.

______. Cavell on Film. Edição por William Rothman. Albany: State University of New York Press, 2005.

CLIVE, M. Sibelius — “Valse triste” from Kuolema, Op. 44. Utah Symphony | Utah Opera, 5 Jan. 2019. https://utahsymphony.org/explore/2019/01/sibelius-valse-triste-from-kuolema-op-44.

DUTTON, D. Authenticity in Art. In: The Oxford Handbook of Aesthetics. Edição por Jerrold Levinson. Oxford: Oxford University Press, 2005, p. 258-274.

DYER, R. Only Entertainment. 2.ª ed. Londres e Nova Iorque: Routledge, 2002.

GAL, M. Aestheticism: Deep Formalism and the Emergence of Modernist Aesthetics. Bern: Peter Lang, 2015.

GOODING-WILLIAMS, R. Look, a Negro!: Philosophical Essays on Race, Culture, and Politics. Nova Iorque e Londres: Routledge, 2006.

KANT, I. Crítica da Faculdade do Juízo. Tradução por António Marques e Valério Rohden. Lisboa: Imprensa Nacional - Casa da Moeda, 2017.

KLEVAN, M. Aesthetic Evaluation and Film. Manchester: Manchester University Press, 2018.

KNALLER, S. Authenticity as an Aesthetic Notion: Normative and Non-Normative Concepts in Modern and Contemporary Poetics. In: The Aesthetics of Authenticity: Medial Constructions of the Real. Edição por Wolfgang Funk, Florian Groß, e Irmtraud Huber. Bielefeld: Transcript Verlag, 2012, p. 25-39.

KIRALYFALVI, B. (1975). The Aesthetics of György Lukács. Princeton, NJ: Princeton University Press.

LUKÁCS, G. (1970). Introdução a uma Estética Marxista: Sobre a Particularidade como Categoria da Estética. 2.ª ed. Tradução por Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konden. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1970.

MARX, K. Manuscritos Económico-Filosóficos de 1844. Tradução por Maria Antónia Pacheco. Lisboa: Edições “Avante!”, 1993.

PATTERSON, J. T. Brown v. Board of Education: A Civil Rights Milestone and Its Troubled Legacy. Nova Iorque e Oxford: Oxford University Press, 2001.

PORTELLI, A. They Say in Harlan County: An Oral History. Oxford: Oxford University Press, 2011.

SITKOFF, H. The Struggle for Black Equality. Ed. do 25.º aniversário. Nova Iorque: Hill and Wang, 2008.

SITNEY, P. A. Visionary Film: The American Avant-Garde, 1943-2000. 3.ª ed. Nova Iorque e Oxford: Oxford University Press, 2002.

STECKER, R. Aesthetic Autonomy and Artistic Heteronomy. In: Aesthetic and Artistic Autonomy. Edição por Owen Hulat. Londres: Bloomsbury, 2005, p. 31-48.

STOLNITZ, J. Aesthetics. Londres: Macmillan, 1965.

WOLTERSTORFF, N. Art Rethought: The Social Practices of Art. Oxford: Oxford University Press, 2015.

FILMES

Harlan County USA. Direção de Barbara Kopple. Cabin Creek Films. EUA: 1976.

Making of Harlan County USA, The. Produção de Johanna Schiller. The Criterion Collection. EUA: 2006.

Roda da Fortuna, A (The Band Wagon). Direção de Vincente Minnelli. MGM. EUA: 1953.

Take the 5:10 to Dreamland. Direção de Bruce Conner. Canyon Cinema. EUA: 1976.

Valse Triste. Direção de Bruce Conner. Canyon Cinema. EUA: 1978.

Published

2024-07-28

How to Cite

Branco, S. D. (2024). Expressivities: aesthetic authenticity and the expressive forms of cinema. PARALAXE, 9(1). https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D10