Among the sod and the pavement

a spacial reflection based on the work of Cao Guimarães

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D9

Keywords:

Andarilho, Cao Guimarães, Gilles Deleuze e Félix Guattari, espaço, alteridade

Abstract

This essay seeks to present and analyze briefly the individuals portrayed in the feature film Andarilho, by filmmaker and artist Cao Guimarães. The documentary, displayed at the opening of the 27th Bienal de São Paulo (2006), seeks to reflect on other ways of being and occupying the territory; in this case, from the perspective of three “wandering” men. When seeking to understand the spatial uniqueness of these figures, it is possible to operate some concepts of the french philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari. Authors that help in the understanding of Cao Guimarães' own cinematographic making and on the different ways of being and occupying space

Author Biography

Julia Paglis, UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO

Mestranda do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo - FAUUSP, na área de concentração História e Fundamentos da Arquitetura e do Urbanismo e na linha de pesquisa Estética, Historiografia e crítica. Graduada pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (2020), com intercâmbio acadêmico na Rensselaer Polytechnic Institute - Nova York (2016). Recebeu o prêmio da 4ª edição do concurso Rosa Kliass pelo trabalho de conclusão de curso intitulado: Vazios Urbanos, ensaio sobre a presença e significâncias na Paisagem Urbana.

References

ALTMANN, Eliska. Arte do documentário e arte no documentário: anamorfose e ontologia. ARS, São Paulo, v. 10, n. 19, p. 114-133, 2012. Disponível em: [https://www.revistas.usp.br/ars/article/view/58498]. Acesso em: 22 ago. 2023.

ANDARILHO. Direção de Cao Guimarães. Cinco em Ponto. Brasil: 2006. [Documentário]. (80 minutos), colorido.

ARQUITETURA E CINEMA - Cao Guimarães. [Vídeo]. (63 minutos), colorido. Publicado pelo canal FAUUSP, em 17 dez.2020. Disponível em: [https://www.youtube.com/watch?v=Tzfmjehp6tg&t=2075s&ab_channel=FAUUSP]. Acesso em: 22 ago. 2023.

DELEUZE, G. Teses sobre o movimento: Primeiro comentário de Bergson. In:__. Cinema 1: A imagem- movimento. São Paulo: Brasiliense, 1983, p. 9-21.

_____. Mil platôs: capitalismo esquizofrenia 2, vol.1 / Gilles Deleuze, Félix Guattari. Tradução por Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. 2ª Edição. São Paulo: Editora 34, 2011.

_____. Mil platôs: capitalismo esquizofrenia 2, vol.5 / Gilles Deleuze, Félix Guattari. Tradução por Peter Pál Pelbart e Janice Caiafa. 2ª Edição. São Paulo: Editora 34, 2012.

GUIMARÃES, Cao. Documentário e subjetividade: Uma rua de mão dupla. In: Vários autores. Sobre fazer documentários. São Paulo: Itaú Cultural, 2007. Disponível em: [www.caoguimaraes.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/documentario-e-subjetividade.pdf]. Acesso em: 22 ago. 2023.

_____. Cinema de cozinha. Mostra Retrospectiva “Cinema de Cozinha”. SESC SP; SESC Vila Mariana. São Paulo, outubro, 2008. Disponível em: [https://www.caoguimaraes.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/12/cinema-de-cozinha.pdf]. Acesso em: 22 ago. 2023.

_____. Entrevista concedida a Lisette Lagnado. 27a. Bienal de São Paulo: Como Viver Junto. Guia / [editores Lisette Lagnado, Adriano Pedrosa]. São Paulo: Fundação Bienal, 2006. Catálogo de exposição.

LINS, Consuelo. Rua de Mão Dupla: documentário e arte contemporânea. In: INCARBONE, Florencia; KOBILANSKI, Geraldine Salles; WIEDEMANN, Sebastian (org.). Dossiê Dossier Cao Guimarães. Hambre: espacio cine experimental, p.8-17, 2014 b. Disponível em: [https://hambrecine.files.wordpress.com/2014/04/dossiercao.pdf]. Acesso em: 22 ago. 2023.

_____. Tempo e Dispositivo nos Filmes de Cao Guimarães. In: INCARBONE, Florencia; KOBILANSKI, Geraldine Salles; WIEDEMANN, Sebastian (org.). Dossiê Dossier Cao Guimarães. Hambre: espacio cine experimental, p.22-26, 2014 a. Disponível em: [https://hambrecine.files.wordpress.com/2014/04/dossiercao.pdf]. Acesso em: 22 ago. 2023.

INCARBONE, Florencia. El caminar como génesis de la desobediencia. In: _____.; KOBILANSKI, Geraldine Salles; WIEDEMANN, Sebastian (org.). Dossiê Dossier Cao Guimarães. Hambre: espacio cine experimental, p.27-29, 2014. Disponível em: [https://hambrecine.files.wordpress.com/2014/04/dossiercao.pdf]. Acesso em: 22 ago. 2023.

SOLÀ-MORALES, Ignasi. Terrain-vague. In: _____. Territórios. Barcelona: Gustavo Gili, 2002, p.181-193.

TÃO PERTO, TÃO LONGE: CINEMA - Cao Guimarães e Marcelo Gomes. [Vídeo]. (101 minutos), colorido. Publicado pelo canal FAUUSP, em 29 mai. 2020. Disponível em: [https://www.youtube.com/watch?v=YEWa6fx8oJY&ab_channel=FAUUSP]. Acesso em: 22 ago. 2023.

TEIXEIRA, Carlos. O capim. In: _____. Ode ao Vazio. São Paulo: Romano Guerra, 2017, p.2-33, (Pensamento da América Latina :2).

Published

2024-07-28

How to Cite

Paglis, J. (2024). Among the sod and the pavement: a spacial reflection based on the work of Cao Guimarães. PARALAXE, 9(1). https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D9