Kaleidoscopes, shocks, and distancing: from stage to cinema with Bertolt Brecht and Walter Benjamin.

Do palco ao cinema com Bertolt Brecht e Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D6

Keywords:

Cinema, Teatro Épico, Walter Benjamin, Choque, Bertolt Brecht

Abstract

This article sought to reflect on the possibilities of art as a space for dialectical experimentation in theater, and especially in cinema, based on the intellectual relationship between Bertolt Brecht and Walter Benjamin, which yielded a constellation of notions and concepts that we use to present the connections between the two interlocutors' conceptions of art and politics. We discussed the main procedures of Brecht's epic theater and Benjamin's critical reading, as well as exposed the possible consequences of this influence on the latter's thinking about the potentialities of cinema as a new aesthetic field capable of teaching the masses to reestablish the rules of the game with technique and nature.

References

BENJAMIN, W. Ensaios sobre Brecht. Tradução de Claudia Abeling.São Paulo: Boitempo, 2017a.

BENJAMIN, W. Baudelaire e a modernidade. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017b.

BENJAMIN, W. Estética e sociologia da arte. Tradução de João Barrento. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2017c.

BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Tradução de Francisco De Ambrosis Pinheiro Machado. Porto Alegre: Zouk, 2018.

DAMIÃO, C. M. Sobre o significado de épico na interpretação benjaminiana de Brecht 1. p. 186–201, 2007.

DELLA TORRE, B. C. Benjamin leitor de Brecht: cinema e distanciamento. Pandaemonium Germanicum, v. 17, n. 24, p. 37–52, 2014.

ROSENFELD, A. O teatro épico. São Paulo: Perpectiva, 1997.

WIZISLA, E. Benjamin e Brecht: História de uma amizade. Tradução de Marlene Holzhausen e Carlos Eduardo J. Machado. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013.

WOHLFARTH, I. Spielraum. O jogo e a aposta da “segunda técnica” em Walter Benjamin. Tradução de Luciano Gatti. Revista Limiar, v. 3, n. 6, p. 3–53, 2016.

XAVIER, I. O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

Vídeo: BRECHT, B. Brecht e o cinema. Versátil Filmes, 2001.

Published

2024-07-28

How to Cite

Oliveira Dias, D. (2024). Kaleidoscopes, shocks, and distancing: from stage to cinema with Bertolt Brecht and Walter Benjamin.: Do palco ao cinema com Bertolt Brecht e Walter Benjamin. PARALAXE, 9(1). https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D6