Cinema, hallucination and oneiric language

the psychoanalysis at speed of the surreal canvases of David Lynch

Authors

  • Marcelo Gonçalves Rodrigues Psicanalista. Docente e supervisor clínico no curso de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Fundação Educacional de Penápolis (SP) FAFIPE/FUNEPE. https://orcid.org/0000-0001-6110-2594

DOI:

https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D7

Keywords:

Cinema, Sonhos, Psicanálise

Abstract

This article presents an attempt to enunciate the familiar interweaving between filmic production, the formation of dreams, and the oneiric language. The approach of these objects as cinema, language and imagery composition of dreams is well punctuated in the cinematic aesthetic states of the director, David Lynch. Thus, as a complementary dialog about the formation of dreams, cinema and the image within our capitalist culture, we also travel through the philosophical tradition of the Critical Theory of Society for which the technological devices on screen function as a discharge of stimulation outside the normal impossible to be absorbed by the nervous system. Similar to the recurring nightmares of war soldiers, such technological stimulation has the same purpose, directing the user to repetition compulsion, addictive and rapid repetition in order to mitigate traumatic shock through image hyperinflation.

Author Biography

Marcelo Gonçalves Rodrigues, Psicanalista. Docente e supervisor clínico no curso de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Fundação Educacional de Penápolis (SP) FAFIPE/FUNEPE.

Psicanalista. Docente e supervisor clínico no curso de Psicologia da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Fundação Educacional de Penápolis (SP) FAFIPE/FUNEPE. Mestre em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista - UNESP- FCL, campus Araraquara. Psicólogo formado pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Bauru. Desenvolveu estudos e pesquisas sobre a temática Universidade, aceleração e semiformação. É integrante do respectivo grupo de pesquisa: Ética, Educação e Direitos Humanos, na linha de pesquisa: Teoria Crítica, Novas Tecnologias, Ética e Educação. Desenvolve estudos relacionados às conexões entre inteligência artificial, algoritmos, corpo e inconsciente.

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Published

2024-07-28

How to Cite

Rodrigues, M. G. (2024). Cinema, hallucination and oneiric language: the psychoanalysis at speed of the surreal canvases of David Lynch. PARALAXE, 9(1). https://doi.org/10.23925/2318-9215.2023v9n1D7