Characteristics of occupational stress in trainees of the administration course of the state of Ceará
DOI:
https://doi.org/10.23925/2237-4418.2020v35i2p105-120Keywords:
Occupational stress, Trainees, StudentsAbstract
This research focuses on the trainees of Administration of the State of Ceará, with the objective of identifying the strategies of occupational coping, measuring the well-being in the occupational environment, as well as the analysis of the stress level found in these students. For that, a quantitative research was applied, with data collection done through a questionnaire containing an adaptation of the Occupational Coping Scale (ECO), the Well-being at Work Scale (EBET) and the Lipp Stress Symptoms Inventory (ISSL). The most used coping strategy
was identified as the control strategy. Among the dimensions of well-being, the highest level was achievement. Finally, among the phases of occupational stress, the one that obtained the
largest number of trainees identified was that of resistance.
References
BALLONE, G. J. Estresse e trabalho. PsiqWeb Psiquiatria Geral, 2015. Disponível em: <http://psiqweb.net/index.php/estresse-2/estresse-e-trabalho/>. Acesso em 17 Out. 2017.
BOHLANDER, G. W; SNELL, S; SHERMAN, A. Administração de recursos humanos. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
BRASIL. Lei nº 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 26 set. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm. Acesso em: 02 de Out. 2017.
CARVALHO, A. V. de; SERAFIM, O. C. G. Administração de recursos humanos. Vol. II. São Paulo: Ed. Pioneira, 2002.
CHIAVENATO, I. Recursos humanos. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
COUTO, H.A. Stress e qualidade de vida dos executivos. Rio de Janeiro: COP, 1987. 95p.
CRUZ, K. F. Análise do estágio curricular supervisionado do curso de administração na Universidade Federal da Paraíba. 2015.73 f. Monografia (Graduação em Administração) - Centro de ciências Sociais aplicadas, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: http://rei2.biblioteca.ufpb.br/jspui/handle/123456789/1479>. Acesso em: 02 de out. 2017.
DORNELAS, S. C. Relações entre estresse ocupacional e satisfação no trabalho. 2013.40 f. Monografia (Bacharelado em Administração) –Departamento de Administração, Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: < http://bdm.unb.br/bitstream/10483/5275/1/2013_SiviaCristinaDornelas.pdf >. Acesso em: 19 de set. 2017.
FARIA, E; BRASIL, J.; MELO J.; CABRAL, M.; RAMOS, P.; LIMA, P. I. A formação profissional de estudantes de administração: a experiência do estágio supervisionado obrigatório. Anuário de Produções Acadêmico-Científicas dos Discentes da Faculdade Araguaia, Goiânia, v. 1, n. 1, p. 79- 94, 2012. Disponível em: <http://www.fara.edu.br/sipe/index.php/anuario/article/view/90/79 >. Acesso em: 19 de set. 2017.
FOLKMAN, S., LAZARUS, R. S., DUNKEL-SCHETTER, C., DELONGIS, A., & GRUEN, R. J. Dynamics of a stressful encounter: cognitive appraisal, coping, and encounter outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, v. 50, n. 5, p. 992-1003, 1986.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
JESUS, F. C. O papel do programa de estágio na formação profissional dos estudantes de administração, estagiários geração Y. 2013. 68 f. Monografia (Graduação em Administração) – Curso de Administração, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2013. Disponível em: <https://rosario.ufma.br/jspui/bitstream/123456789/966/1/FernandaCostaJesus.pdf>. Acesso em: 02 de out. 2017.
LATACK, J. C. Coping with job stress: measures and future directions for scale development. Journal of Applied Psychology, v. 71, n. 3, p. 377-385, 1986.
LIMONGI FRANÇA, A. C.; RODRIGUES, A. L. Stress e trabalho: uma abordagem psicossomática. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2005.
LIPP. M.E.N. Stress e suas implicações. Estudos de Psicologia, Campinas, v.1, n.3 e 4, p.5-19, ago-dez.1984.
LIPP, M. E. N. O stress está dentro de você. 8. Ed. São Paulo: Contexto, 2013.
NEWSTROM, J. W. Comportamento organizacional: o comportamento humano no trabalho. São Paulo: McGraw- Hill, 2008.
PASCHOAL, T.; TAMAYO, A. Construção e validação da Escala de Bem-Estar no Trabalho. Avaliação psicológica, v. 7, n. 1, p. 11-22, 2008.
PINHEIRO, F. A.; TRÓCCOLI, B. T.; TAMAYO, M. R. Mensuração de coping no ambiente ocupacional. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 19, n. 2, p. 153-158, maio- ago. 2003.
PORTELA, K. C. A.; SCHUMACHER, A. J. Estágio supervisionado: teoria e prática. São Paulo: Viena, 2007.
RIO, R. P. O fascínio stress- vencendo desafios num mundo em transformação. Rio de Janeiro: Dunya, 1996.
ROBBINS, S. P. Fundamentos do comportamento organizacional. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2009.
ROESCH, S. M. A. Projeto de estágio e de pesquisa em Administração: guia para estágios, trabalhos de conclusão, dissertações e estudos de caso. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
SANTOS, A. R. Metodologia científica: a construção do conhecimento. Rio de Janeiro: DP&A, 1999
SNELL, S. Administração de recursos humanos. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
TÁVORA, R. I. O programa de estágio para estudantes de Administração na região metropolitana de Porto Alegre. 2013. 67 p. Disponível em: < http://hdl.handle.net/10183/97125 >. Acesso em: 19 de set. 2017.
UMANN, J.; GUIDO, L. A.; SILVA, R. M. Estresse, coping e presenteísmo em enfermeiros que assistem pacientes críticos e potencialmente críticos. Revista da Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, v. 48, n. 5, p. 891- 898, 2014.
WAGNER, J. A.; HOLLENBECK, J. R. Comportamento organizacional: criando vantagem competitiva. São Paulo: Saraiva, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Pensamento & Realidade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.