Síndrome de burnout em tempos de pandemia: um estudo com servidores públicos em uma instituição de ensino

Authors

  • Sabrina Guimarães de Vargas Universidade Federal de Santa Maria https://orcid.org/0000-0003-0473-2068
  • Ana Maria Heinrichs Maciel Universidade Federal de Santa Maria https://orcid.org/0000-0002-3425-1364
  • Luciana Flores Battisttela Universidade Federal de Santa Maria
  • Taiani Corrêa da Costa Universidade Federal de Santa Maria
  • Diogo Moreira Coelho Universidade Federal de Santa Maria
  • Gabriel Adolfo Garcia Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.23925/2237-4418.2022v37i1p53-73

Keywords:

Bournout, Public service, Covid-19, Home office.

Abstract

Burnout Syndrome results from prolonged stress, overworking, and effective commitment to work. With the Covid 19 pandemic, work settings changed and the public sector was no different, demanding more from the worker to attend personal and professional activities. This study aimed to analyze signs of Burnout Syndrome among IFFa employees. It has a quantitative and descriptive approach, using a survey to carry out. Data collection took place online and was applied to IFFa public servants.. To assess the quantitative level of Burnout Syndrome in servers, the Maslach Burnout Inventory-General Survey (MBI-GS) scale was used, with the aid of the Statistical Package for the Social Sciences software. The results showed a moderate index for Burnout. The standard deviations presented are considered high, highlighting the need for intervention by the institution, due to fluctuation, as moderate indices may rise. It is suggested that the management adopt an institutional diagnosis to identify the stressors, in addition to quality of life policies to minimize Burnout rates, which, despite being moderate, can be managed by the Institution, providing tools so that enthusiasm for the work is not lost.

Author Biographies

Sabrina Guimarães de Vargas, Universidade Federal de Santa Maria

Tecnóloga e Licenciada em Gestão Pública pelo Instituto Federal Farroupilha, Pós Graduada em Gestão de Recursos Humanos (UNINTER). Mestre em Gestão de Organizações Públicas (UFSM), com ênfase na linha de pesquisa pessoas e sociedade. Atualmente é bacharelanda em Administração no lFFar- São Vicente do Sul. 

Ana Maria Heinrichs Maciel, Universidade Federal de Santa Maria

Mestranda em Administração Pública pela Universidade Federal de Santa Maria. Graduada em Administração pela Universiadde Federal de Santa Maria. Pesquisadora bolsita Capes.

Luciana Flores Battisttela , Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (1990), Mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Professora Associada IV da Universidade Federal de Santa Maria. Foi Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública. Interesses de pesquisa em Administração Pública, Gestão Pública, Marketing e Políticas Públicas de Bem-estar.

Taiani Corrêa da Costa, Universidade Federal de Santa Maria

Graduada em Direito pela Faculdade de Direito de Santa Maria (2012). Pós-Graduação Lato Sensu em Direito Administrativo pela Universidade Anhanguera- UNIDERP (2014). Técnica em Segurança do Trabalho - Eixo Tecnológico Ambiente, Saúde e Segurança pela Escola de educação profissional Albert Einstein - SEG (2016). Cursando Serviço Social pela Universidade Estácio de Sá. MBA em Gestão Pública pela UNOPAR. Técnica Administrativa em Educação na Universidade Federal de Santa Maria. Mestre em Gestão de Organizações Públicas pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas PPGOP/UFSM.

Diogo Moreira Coelho, Universidade Federal de Santa Maria

Graduado em Administração pela Universidade Anhanguera - Uniderp (2015), especialização em Gestão Fiscal pela AVM Faculdade Integrada (2016) e mestrado em Gestão de Organizações Públicas pela Universidade Federal de Santa Maria (2021). Atualmente, servidor público federal, Técnico Administrativo em Educação, ocupando o cargo de Administrador na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Gabriel Adolfo Garcia, Universidade Federal de Santa Maria

Atualmente, é Técnico Administrativo em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar) - Campus São Vicente do Sul - RS, onde atua desde maio de 2010. Especialista nas áreas de Gestão Pública / Gestão Estratégica e também em Gestão de Agronegócio e Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública da Universidade Federal de Santa Maria.

Published

2023-04-07

How to Cite

Guimarães de Vargas, S. ., Heinrichs Maciel, A. M., Flores Battisttela , L. ., Corrêa da Costa, T., Moreira Coelho, D., & Adolfo Garcia, G. (2023). Síndrome de burnout em tempos de pandemia: um estudo com servidores públicos em uma instituição de ensino. Pensamento &Amp; Realidade, 37(1), 53–73. https://doi.org/10.23925/2237-4418.2022v37i1p53-73