Absent Bodies:
politics of Invisibility and the Rewriting of Fashion in the Global South
Keywords:
Fashion, Politics of invisibility, Aesthetics of power, Global South, RepresentationAbstract
This article examines the politics of invisibility in fashion as a device of power and a site of symbolic dispute. It explores how Eurocentric modernity established an exclusionary aesthetic narrative that naturalized hierarchies of bodies and tastes, drawing on Bourdieu, Rancière, Hooks, Mbembe, and Lipovetsky. The methodology is a theoretical and critical analysis combining historical examples — from haute couture to fast fashion — with the trajectories of marginalized subjects. The study reveals that while fashion continues to reproduce structural exclusions, new cracks and reconfigurations are emerging in the Global South, allowing for a rewriting of its aesthetics and a politicization of the sensible.
References
AYISSI, Imane. About us. Site oficial do estilista, 2024. Disponível em: https://www.imane-ayissi.com/en/about-us/ . Acesso em: 5 out. 2025.
BAKER, Josephine. Josephine Baker biography. National Women’s History Museum, 2023. Disponível em: https://www.womenshistory.org/education-resources/biographies/josephine-baker. Acesso em: 5 out. 2025.
BAPTISTA, Mercedes. Mercedes Baptista: a bailarina do povo. Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileiras, 2023. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa32955/mercedes-baptista. Acesso em: 5 out. 2025.
BARTHES, Roland. O sistema da moda. Tradução de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.[1967].
BOURDIEU, Pierre; DELSAUT, Yvette. O costureiro e sua grife: contribuição para uma teoria da magia. In: BOURDIEU, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia dos bens simbólicos. Tradução de Maria Lúcia Machado. São Paulo: Zouk, 2008. p. 153–181.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Tradução de Daniela Kern; Guilherme João de Freitas Teixeira. Porto Alegre: Zouk, 2007. [1979].
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. [1984].
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Tradução de Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. [1990].
BUTLER, Judith. Vida precária: o poder do luto e da violência. Tradução de André Duarte. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. In: SILVÉRIO, Valter Roberto; GOMES, Nilma Lino (org.). Educação e relações raciais: reflexões e propostas para o ensino. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. p. 97–109.
CARRIEIRA, Rita. Rita Carreira é a primeira modelo plus size na capa da Vogue Brasil. Vogue Brasil, 6 nov. 2020. Disponível em: https://vogue.globo.com/moda/noticia/2020/11/rita-carreira-e-primeira-modelo-plus-size-na-capa-da-vogue-brasil.ghtml. Acesso em: 5 out. 2025.
CHASINGHORSE, Quannah. Meet Quannah Chasinghorse: the Indigenous model breaking barriers in fashion. Vogue, 2022. Disponível em: https://www.vogue.com/article/quannah-chasinghorse-fashion-interview. Acesso em: 5 out. 2025.
CHURCH, Dorothea Towles. Church, Dorothea Towles. Texas State Historical Association, 2023. Disponível em: https://www.tshaonline.org/handbook/entries/church-dorothea-towles. Acesso em: 5 out. 2025.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. Tradução de Cristina Borges. São Paulo: Senac, 2006.
DEVORE, Ophelia. Ophelia DeVore: the woman who revolutionized beauty standards. Smithsonian Magazine, 2022. Disponível em: https://www.smithsonianmag.com/history/ophelia-devore-revolutionized-beauty-standards-180978458/. Acesso em: 5 out. 2025.
DIETRICH, Marlene. Marlene Dietrich: a legend in androgyny. The Guardian, 2021. Disponível em: https://www.theguardian.com/fashion/2021/feb/04/marlene-dietrich-androgyny-fashion. Acesso em: 5 out. 2025.
EVANS, Caroline. Fashion at the edge: spectacle, modernity and deathliness. New Haven: Yale University Press, 2003.
FRAGA, Ronaldo. Ronaldo Fraga: moda como poesia política. Vogue Brasil, 2021. Disponível em: https://vogue.globo.com/moda/noticia/2021/06/ronaldo-fraga-e-a-poetica-da-moda-politica.html. Acesso em: 5 out. 2025.
GARCIA, Loo Nascimento. Loo Nascimento: a stylist que recria o olhar sobre o corpo negro na moda brasileira. Elle Brasil, 2022. Disponível em: https://elle.com.br/moda/loo-nascimento-stylist. Acesso em: 5 out. 2025.
GONZALEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: GONZALEZ, Lélia. Primavera para as rosas negras: coletânea de textos (1954–1994). Rio de Janeiro: Zahar, 2018. [1988].
GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2010. p. 455–491.
HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva; Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2006. [1997].
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Tradução de Adelaine La Guardia Resende et al. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
HARDISON, Bethann. Bethann Hardison: diversity advocate and fashion icon. CFDA Awards, 2023. Disponível em: https://cfda.com/news/bethann-hardison-receives-founders-award. Acesso em: 5 out. 2025.
HOOKS, bell. Black looks: race and representation. Boston: South End Press, 1992.
HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
JOHNSON, Beverly. Beverly Johnson on breaking barriers in fashion. Vogue, 2021. Disponível em: https://www.vogue.com/article/beverly-johnson-first-black-model-vogue-cover. Acesso em: 5 out. 2025.
KELLY, Patrick. Patrick Kelly: runway of love. Philadelphia Museum of Art, 2014. Disponível em: https://www.philamuseum.org/exhibitions/2014/797.html. Acesso em: 5 out. 2025.
KOOPMAN, Toto. Toto Koopman: model, spy, and modern woman. The Guardian, 2020. Disponível em: https://www.theguardian.com/fashion/2020/mar/01/toto-koopman-model-spy-queer-icon. Acesso em: 5 out. 2025.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. Tradução de Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1989. [1987].
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Tradução de Renata Santini. São Paulo: N-1 Edições, 2018. [2017].
MCROBBIE, Angela. The aftermath of feminism: gender, culture and social change. London: SAGE Publications, 2009.
MOTTA, Zezé. Zezé Motta: atriz e cantora. Enciclopédia Itaú Cultural, 2023. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa32728/zeze-motta. Acesso em: 5 out. 2025.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução de Mônica Costa Netto. São Paulo: Editora 34, 2005. [2000].
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. Tradução de Ivone C. Benedetti. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
SILVA, Isaac. Isaac Silva: moda preta, política e poesia. Vogue Brasil, 2023. Disponível em: https://vogue.globo.com/moda/noticia/2023/07/isaac-silva-moda-preta-e-politica.html. Acesso em: 5 out. 2025.
SIMMEL, Georg. Filosofia da moda e outros escritos. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Relógio D’Água, 2014. [1905].
SOUZA, Ruth de. Ruth de Souza: atriz pioneira da representatividade negra no Brasil. Acervo IMS, 2020. Disponível em: https://ims.com.br/ruth-de-souza/. Acesso em: 5 out. 2025.
TIKUNA, We’e’ena. We’e’ena Tikuna: arte, corpo e resistência indígena. Museu do Índio (FUNAI), 2023. Disponível em: https://museudoindio.gov.br/weeenatikuna/. Acesso em: 5 out. 2025.
TOWLES, Dorothea. Church, Dorothea Towles. Handbook of Texas Online. Texas State Historical Association, 2023. Disponível em: https://www.tshaonline.org/handbook/entries/church-dorothea-towles. Acesso em: 5 out. 2025.
TOYE, Teri. Teri Toye: first transgender supermodel. Out Magazine, 2021. Disponível em: https://www.out.com/fashion/2021/06/14/teri-toye-first-transgender-model. Acesso em: 5 out. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ponto-e-Vírgula

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.


