Playing with skills

dynamics and gamification in cost accounting teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2446-9513.2025v12id73351

Keywords:

Cost accounting, Group dynamics, Games, Active methodologies, Playful activities, Competency-Based Learning

Abstract

This study analyzed how playful activities and group dynamics contribute to the development of competencies in Cost Accounting education. Based on a systematic literature review and an analysis of studies published in articles and conference proceedings, nine methodological proposals were identified, including board games, simulations, digital role-playing games (RPGs), and gamification resources. The results show that these methodologies enhance conceptual learning, promote active engagement, and foster the development of technical, cognitive, interpersonal, digital, and ethical competencies. Emerging trends were also identified, such as the use of artificial intelligence in digital games, which increases the personalization and interactivity of learning. The findings are aligned with the IES issued by the IFAC and the Management Accounting Competency Framework of the IMA, as well as with the Brazilian National Curriculum Guidelines, indicating that these activities can effectively integrate theory and practice, preparing students for the challenges of the profession.

Author Biographies

Emilene Faria Mesquita, Universidade de Aveiro

Mestre em Ciências Contábeis pela PUC-SP. Investigadora do Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores e Doutoranda da Universidade de Aveiro. 

Fernando de Almeida Santos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pós-doutorando em comunicações - USP/ECA;Doutor: Ciências Sociais, Área de Relações Internacionais - PUC-SP;Mestre: Administração de Empresas - Universidade Presbiteriana Mackenzie; Especialista: Avaliação Institucional - UNB; Especialista: Administração com ênfase em Finanças - UNIFIEO; Especialista: Formação de Docentes para a atuação em Educação à Distância - ESAB; Graduado: Administração de Empresas - UNIFIEO; Graduado: Ciências Contábeis - UCDB; Graduado: Administração Pública - UCDB. Atividades: Coordenador do Curso de Ciências Contábeis (Campus ipiranga) da PUC-SP (desde 2013); Professor da Graduação: PUC-SP (atuação em ensino presencial e a distância;desde 2003), das Faculdades Integradas Rio Branco (atuação em ensino presencial e a distância; desde 2011), Faculdades Metropolitanas Unidas (desde 2012). Pesquisador e Membro do Conselho Editorial: ENIAC (desde 2011); Chefe Editorial: Revista Científica Hermes (desde 2008).

References

ALBRITTON, B.; BANNISTER, J.; HOLMES, A. Brick-by-Brick: incorporating Lego bricks to build accounting basics and increase engagement in financial accounting. Issues in Accounting Education, p. 1–24, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.2308/ISSUES-2024-066. Acesso em: 24 ago. 2025

ALVES, S.; SILVA, A.; DAMASCENO, E. Uma abordagem de jogos de tabuleiro no ensino em Ciências Contábeis. Brazilian Journal of Education, Technology and Society (BRAJETS), p. 398–409, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14571/brajets.v12.n4. Acesso em: 24 ago. 2025

BAASKE, B.; CAINAS, J.; KRALIK, J. A gamified accounting activity: experimental evidence for the influence of game-like elements on enjoyment, engagement, and learning. Issues in Accounting Education, p. 1–28, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.2308/ISSUES-2022-024 . Acesso em: 24 ago. 2025

BORGONOVO, A.; FRIEDRICH, B.; WELLS, M. Competency-based accounting education, training, and certification: an implementation guide. Washington, DC: World Bank, 2019. Disponível em: https://hdl.handle.net/10986/31701. Acesso em: 16 ago. 2025

CARVALHO, A.; MIRANDA, G.; AZEVEDO, R. Uso de Jogosde Empresasna Área Contábil e de Negócios para o Desenvolvimento de Competências: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Sociedade, Contabilidade e Gestã, v. 19, n. 1, p 139 - 162, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v19i1.62512. Acesso em: 24 ago 2025

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução CNE/CES nº 1. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Ciências Contábeis. 2024. Disponível em: Resoluções CES 2024 — Ministério da Educação. Acesso em: 14 ago. 2025

CRUZ, V. et al. Um estudo sobre a utilização de diversos materiais e recursos didáticos disponibilizados pela pedagogia, em sala de aula no curso de Ciências Contábeis na disciplina de Análise de Custos. In: ANAIS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, XIX, Bento Gonçalves, RS, 2012. Disponível em: https://anaiscbc.abcustos.org.br/anais/article/view/375 . Acesso em: 29 ago. 2025.

CUSTÓDIO, M.; SALES NETO, M.; DOMINGUES, M. Role Playing Game-RPG: método de aprendizagem das terminologias aplicáveis à Contabilidade de Custos. In: ANAIS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE CUSTOS, XI, Porto Seguro, BA, 2004. Disponível em: https://anaiscbc.abcustos.org.br/anais/article/view/2323. Acesso em: 29 ago 2025.

ENRÍQUEZ GUADARRAMA, G. Application and regulation of the International Education Standards. Journal of Leadership, Accountability and Ethics, v. 20, n. 3, 29 set. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.33423/jlae.v20i3.6487. Acesso em: 15 ago. 2025

IFAC - International Federation of Accountants. IES 2, IES 3, IES 4. Disponível em: https://www.ifac.org/education/standards-pronouncements. Acesso em 14 ago. 2025

IMA - Institute of Management Accountants. Management Accounting Competency Framework. Disponível em: https://www.imanet.org/career-resources/management-accounting-competencies . Acesso em 15 ago. 2025

ITOZ, C.; MINEIRO, M. Ensino-aprendizagem da Contabilidade de Custos: Componentes, desafios e inovação prática. Enfoque: Reflexão Contábil, v. 24, n. 2, p. 53–65, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307124210004. Acesso em: 29 ago. 2025

IUDICIBUS, S.; MARION, S. As faculdades de Ciências Contábeis e a formação do contador. Revista Brasileira de Contabilidade, v. 56, p. 50–55, 1986.

KROON, N.; ALVES, M. Examining the fit between supply and demand of the accounting professional’s competencies: a systematic literature review. The International Journal of Management Education, v. 21, n. 3, p. 100872, nov. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100872. Acesso em: 15 ago. 2025

LEWIN, K. The dynamics of group action. Educational Leadership, p. 195–200, 1944.

LIMIJAYA, A. IES proposed revisions: takeaway lessons to enhance international accounting education standards convergence. Journal Pendidikan Akuntansi & Keuangan, v. 8, n. 2, p. 123–140, 28 jul. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17509/jpak.v8i2.20961. Acesso em: 16 ago. 2025

NUNES, N.; ZANOLLA, E.; OLIVEIRA, J. Curso de Ciências Contábeis nas instituições federais do Centro-Oeste: análise comparativa com o currículo mundial da ONU/UNCTAD/ISAR. Revista Científica Semana Acadêmica, v. 1, n. 180, ago. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/344686957. Acesso em: 15 ago. 2025

SERCEMELI, M.; ONLU, O. Prediction of students’ learning outcomes by various variables in gamified online accounting courses. Education and Information Technologies, v. 28, n. 12, p. 16979–17007, dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10639-023-11873-8 . Acesso em: 24 ago. 2025

SOUZA, J.; SANTOS, E.; MACHADO, M.. De quantas dicas você precisa? Uma experiência de desenvolvimento e aplicação de um jogo sério em uma turma de pós-graduação stricto sensu de Ciências Contábeis. Revista Ambiente Contábil – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, v. 16, n. 2, p. 431–450, 1 jul. 2024. Disponível em: https://doi.org/10.21680/2176-9036.2024v16n2ID33706. Acesso em: 24 ago. 2025

SOUZA, L.; MATIELI, V. A.; LIMA, E. M. Ensino da Contabilidade: uma análise das matrizes curriculares. Revista Brasileira de Contabilidade, v. 240, p. 68–81, 2019.

XIONG, F.; BAO, J. Next-generation gamification in accounting education: digital-role play games (D-RPGs) with generative AI (GAI). Journal of Emerging Technologies in Accounting, p. 1–10, 1 jun. 2025. Disponível em: https://doi.org/10.2308/JETA-2024-012. Acesso em: 24 ago. 2025

Published

2025-09-19

How to Cite

Mesquita, E. F. ., & Santos, F. de A. (2025). Playing with skills: dynamics and gamification in cost accounting teaching. Redeca, Revista Eletrônica Do Departamento De Ciências Contábeis & Departamento De Atuária E Métodos Quantitativos, 12, e73351. https://doi.org/10.23925/2446-9513.2025v12id73351

Issue

Section

Artigos