Contributions of spirituality for school managers

Authors

  • Marcio Teixeira de Souza Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

DOI:

https://doi.org/10.23925/2177-952X.2024v18i34p111-123

Keywords:

Spirituality, Spirituality in Organizations, School management

Abstract

This work aims, in general, to identify how spirituality can directly contribute to school management. The concept of spirituality was understood through literature (Murad, 2007; Balbinot, 2010, 2015; Barbosa, 2018) and personal experiences, seeking to understand how spirituality directly contributes to the productivity of a school manager. For this, it was investigated how the work with spirituality can act, directly, in the actions within the school management. The process of predilection to the researched theme took place through the acquired and felt experiences, in the attentive and uneasy look lived in the educational environment. For this reason, concepts of spirituality were analyzed, as well as the pillars of school management (Fernandes, 2018) as guides to understand how spirituality contributes to the productivity of a school manager, in a bibliographic research. Spirituality and school management were also addressed in this work, understanding that the school environment can bring together different perspectives, leading to reflection on how spirituality is present in school management. The present research showed that different opinions and visions, as well as spirituality contribute to a harmonious environment, horizontal exchanges and transformation from the individual to the collective. Through the research, it was also understood that school management and spirituality are interconnected, enabling management in a more humane way.

Author Biography

Marcio Teixeira de Souza, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

*Graduação em Educação Física pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Contato: al_marcio@hotmail.com

References

BALBINOT, Rodinei. Educação e espiritualidade: fundamentos da escola em pastoral. Xanxerê: News Print, 2010.

BALBINOT, Rodinei. Gerir a escola católica com espiritualidade. São Paulo: FTD, 2015.

BARBOSA, Patrícia Lopes. Espiritualidade nas organizações: relação entre os valores pessoais e valores da empresa. Trabalho de Conclusão de Curso (MBA em Gestão de Pessoas e Liderança Coaching) – Universidade La Salle, Canoas, 2018.

CARRARA, Paulo Sérgio. Espiritualidade e saúde na logoterapia de Victor Frankl. Interações, v. 11, n. 20, p. 66-84, 2016.

DRUCKER, Peter. O melhor de Peter Drucker: o homem, a administração, a sociedade. São Paulo: Nobel, 2002.

FERNANDES, Luciane. Educador 360: Como os 6 pilares da gestão escolar ajudam a atingir os propósitos da escola. 2018. Disponível em: https://educador360.com/gestao/gestao-escolar-pilares/. Acesso em: 3 fev. 2021.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Miniaurélio: o minidicionário da língua portuguesa. 7. ed. Curitiba: Positivo, 2009.

FRANKL, Victor. Em busca de sentido. Petrópolis: Vozes; Sinodal, 2006.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisa; amostragens e técnicas de pesquisa; elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo: Atlas, 2012.

MARINHO, Thayana Maria Olimpio et al. Espiritualidade, escola e cultura de paz: um caminho de desafios, encontros e sentidos. Revista Fragmentos de Cultura: Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, v. 31, n. 3, p. 597-607, 2022.

MARQUES, José Roberto. Qual o seu legado? deixando sua marca no mundo. Goiania: IBC, 2018.

MURAD, Afonso. Gestão e espiritualidade: uma porta entreaberta. São Paulo: Paulinas, 2007.

SILVA, Marlete Monteiro da. Os desafios da organização administrativa na gestão escolar. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnólogo em Gestão Pública) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez, 2011.

TOZZI, Elisa. Só salário não basta: estudo revela o que os funcionários querem das empresas. Você RH, 2021. Disponível em: https://vocerh.abril.com.br/futurodotrabalho/so-salario-nao-basta-estudo-revela-o-que-funcionarios-querem-das-empresas/. Acesso em: 14 de maio de 2022.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 3, p. 443-466, dez. 2005.

Published

2024-12-27

How to Cite

Teixeira de Souza, M. (2024). Contributions of spirituality for school managers. Revista Eletrônica Espaço Teológico., 18(34), 111–123. https://doi.org/10.23925/2177-952X.2024v18i34p111-123