Religious Establishment According to a Substantive Ethics of Political Justice
DOI:
https://doi.org/10.23925/1677-1222.2018vol18i3a4Palavras-chave:
Religious Establishment, Political Liberalism, Jürgen Habermas, Maeve Cooke, Axel HonnethResumo
Contemporary political theorists often disagree on whether or not religious establishment is justified in liberal states, even when its existence does not constitute a hindrance to the basic rights of citizens. In this article, I contend that religious established does not raise issues of democratic legitimacy, by showing that political frameworks of justice are entangled with substantive conceptions of the good and ethical forms of life. Then, drawing on Jürgen Habermas’s latest works on the relationship between religion and the public sphere, and Maeve Cooke’s readings thereof, I argue that religious symbols can contribute to the creation of meaningful imaginaries that inform moral norms and principles of justice. After this, I recall Axel Honneth’s conception of “struggles for recognition”, demonstrating that the recognition of specific collective traits, including religious, is necessary to provide citizens with a sense of worth and esteem.Downloads
Publicado
2018-12-25
Edição
Seção
Seção Temática
Licença
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Attribution-NonCommercial 4.0 International, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.