The quantum resource
a fictional strategy
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-3585.2024i2930p96-106Keywords:
quantum, quantum mechanics, science fiction, multiverse, many-worlds interpretationAbstract
In recent years, the term “quantum” has been used in various contexts, often disconnected from its origin in quantum physics. Terms like “quantum coaching” and “quantum healing” exemplify how scientific concepts can be misappropriated for metaphysical or pseudoscientific purposes. This article explores the origin of the term “quantum,” its theoretical foundations in physics, and its use in science fiction, where it has become a popular narrative resource. Quantum mechanics, which studies phenomena at the subatomic level, was developed by scientists such as Einstein, Bohr, Planck, Schrödinger, and Heisenberg. We highlight Schrödinger’s cat thought experiment, which illustrates quantum superposition and the measurement problem. We also discuss Hugh Everett’s Many-Worlds Interpretation, which suggests the existence of parallel universes. The concept of the multiverse, popularized in pop culture by movies and series from the Marvel Cinematic Universe, finds its roots in robust physical theories. However, science fiction and other media often simplify or distort these concepts for narrative purposes. In the end, we consider the benefits and limitations of quantum appropriation in both scientific understanding and fictional creation.
References
DEWITT, Bryce. The many-worlds interpretation of quantum mechanics. Princeton: Princeton University Press, 1973.
EGAN, Greg. Schild’s ladder. London: Gollancz, 2010.
EVERETT, Hugh. “Relative state”-formulation of quantum mechanics. Reviews of Modern Physics, v. 29, n. 3, p. 454-462, 1957.
LANGFORD, David. Quantum computers. The Encyclopedia of Science Fiction, 2024. Disponível em: https://sf-encyclopedia.com/entry/quantum_computers. Acesso em 25/5/2024.
MCDONALD, Ian. Planesrunner (Everness book I). New York: Pyr, 2011.
SCHRÖDINGER, Erwin. The present situation in quantum mechanics. Proceedings of the American Philosophical Society, v. 124, p. 323-338, 1935.
QUANTUM. Dicionário Caldas Aulete, 2024. Disponível em: http://www.aulete.com.br/quantum. Acesso em: 25 maio 2024.
QUANTUM MYSTICISM. Disponível em: <https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mysticism>. Acesso em: 25 maio 2024.
WUNDERLICH, Marcos. Coaching quântico. Disponível em: <https://www.holos.org.br/coaching-quantico>. Acesso em: 25 maio 2024.
ZEILINGER, Anton. Experiment and the foundations of quantum physics. Reviews of Modern Physics, v. 71, n. 2, p. 288-297, 1997.
Filmografia
A MOSCA DA CABEÇA BRANCA. Direção de Kurt Neumann. Estados Unidos, 20th Century Fox, 1958.
A MOSCA. Direção de David Cronenberg. Estados Unidos, 20th Century Fox, 1986.
HOMEM-ARANHA: NO ARANHAVERSO. Direção de Peter Ramsey, Rodney Rothman e Bob Persichetti. Estados Unidos, Sony Pictures Animation, 2018.
HOMEM-FORMIGA E A VESPA: QUANTUMANIA. Direção de Peyton Reed. Estados Unidos, Marvel Studios, 2023.
JORNADA NAS ESTRELAS. Criada por Gene Roddenberry. Estados Unidos, NBC, 1966-1969.
LOKI. Criada por Michael Waldron. Estados Unidos, Disney+, 2021.
TEOREMA ZERO. Direção de Terry Gilliam. Reino Unido, Voltage Pictures, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 TECCOGS: Revista Digital de Tecnologias Cognitivas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta revista oferece acesso livre imediato ao seu conteúdo de acordo com a licença CC BY 4.0, em conformidade com a definição de acesso público do Directory of Open Access Journals (DOAJ).
Ao submeter um texto à TECCOGS, os autores asseguram que o material submetido à avaliação e eventual publicação não infringe de modo algum qualquer direito proprietário ou copyright de outros. Com a submissão, o autor transfere em efetivo os direitos de publicação do artigo para a TECCOGS. A transferência de copyright cobre os direitos exclusivos de publicação e distribuição do artigo, incluindo reimpressões ou quaisquer outras reproduções de natureza similar, além de traduções. Os autores mantém o direito de usar todo ou partes deste texto em trabalhos futuros de sua autoria e de conceder ou recusar a permissão a terceiros para republicar todo ou partes do texto ou de suas traduções. Para republicar números da revista na íntegra, qualquer interessado precisa obter permissão por escrito tanto dos autores como também dos editores da TECCOGS. A TECCOGS por si só pode conceder direitos relativos a emissões de periódicos como um todo.
Imagens com direitos autorais pertencentes a terceiros, que não foram concedidos ao autor do texto, devem ser utilizadas somente quando necessárias à análise e ao argumento da pesquisa, sempre indicando as respectivas fontes e autoria. A TECCOGS dispensa o uso de imagens meramente ilustrativas. Se desejar ilustrar um conceito, o autor deve indicar, em forma de URL ou referência bibliográfica, uma referência em que a ilustração esteja disponível.
---------------------------------------------------------------------------------
This journal offers free immediate access to its content under CC BY 4.0, in accordance with Directory of Open Access Journals' (DOAJ) definition of Open Acess.
When submitting a text to TECCOGS, authors ensure that the material submitted for evaluation and eventual publication does not infringe any proprietary right or copyright. Upon submission, authors effectively transfer the publication rights of the article to TECCOGS. The copyright transfer covers the exclusive rights of publication and distribution of the article, including reprints or any other reproduction of similar nature, in addition to translations. Authors retain the right to use all or parts of the text in future works of their own, as well as to grant or refuse permission to third parties to republish all or parts of the text or its translations. In order to fully republish issues of the magazine, anyone interested must obtain written permission from both the authors and the editors of TECCOGS. TECCOGS alone can grant rights relating to issues of journals as a whole.
Images whose copyright belongs to third parties that have not been granted to the author of the text should be used only when essential for the analysis and argument, always indicating theirs respective sources and authorship. TECCOGS dismisses any use of merely illustrative images. To illustrate a concept, the author must indicate, in the form of a URL or bibliographic reference, a source in which the illustration is available.