CONTRIBUTIONS OF RELIGIOUS EDUCATION TO THE TRAINING OF HIGH SCHOOL STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1980-8305.2020v23i36a2

Keywords:

Education, Morals, Religion, Adolescence.

Abstract

Adolescence is a phase in the individual’s life marked by several changes at all levels, where questions are frequent about the reference values transmitted to them (moral, ethical, religious, etc.). The individual begins the formation of the foundations where the concepts and values that will form the identity of his personality will be sustained. Values and concepts that are usually transmitted by the family. Hence the need for a foundation with a strong foundation that can bear healthy fruit for the training of this adolescent who needs references. Thus, the epistemological and methodological importance of religious teaching can help in the formation of this solid base contributes as a reference of values for the formation of the personal identity of this adolescent who lives and socializes in a culture developed and legitimized in strongly religious foundations, even with a view to the separation between secular and religious issues. Thus, this article seeks to highlight how the Religious teaching can help in the formation of this solid base where the identity of the adolescent was formed. The methodology used was a literature review on the topic addressed, adolescence, the teaching of religion, its application in Brazilian school legislation and its implications. It was concluded that religious education is important in the formation of adolescents, observing, however, respect for individuality and inclusion. This leads to rethinking the training of high school teachers in public and private schools.

Author Biographies

Fernando Lúcio Scalzer, Faculdade Unida de Vitória-Es

Mestrando em Ciências da Religião, graduação em Filosofia e História, pòs-graduação em História

Frederico Pecorelli de Oliveira, Faculdade Unida de Vitória-Es

Graduação em Direito (Puc-MG), graduação em Pedagogia (UEMG), Mestrando em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitória, Espírito Santo.

Daisy Patrícia Pereira Jubrael, Faculdade Unida de Vitória-Es

Graduada em Filosofia, Ciências e letras, Mestranda em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitória, Espírito Santo.

Maria de Fátima dos Santos de Almeida Vendramine, Faculdade Unida de Vitória-Es

Graduação em Pedagogia, Mestranda em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitória, Espírito Santo.

Veruska Sidronil da Silva, Faculdade Unida de Vitória-Es

Graduada em Pedagogia e Psicologia, pós-graduada em Gestão Educacional e Psicanálise, Mestranda em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitoria, Espírito Santo.

José Carlos Ferreira da silva, Faculdade Unida de Vitória-Es

Mestrando em Ciências das Religiões pela Faculdade Unida de Vitória; Pós-graduação em Neuropsicologia, Faculdade Unyleya, ( 2019 ); Pós-graduação em Comunicação Social, SEPAC USF,  Pós-graduação em Saúde Mental, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre  graduação em Psicologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegre (2010) e graduação em Teologia pelo Instituto de Filosofia e Teologia Arquidioce de Vitória (2000), Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1996).

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Published

2020-12-29

How to Cite

Scalzer, F. L., de Oliveira, F. P., Pereira Jubrael, D. P., dos Santos de Almeida Vendramine, M. de F., da Silva, V. S., & Ferreira da silva, J. C. (2020). CONTRIBUTIONS OF RELIGIOUS EDUCATION TO THE TRAINING OF HIGH SCHOOL STUDENTS. Último Andar, 23(36). https://doi.org/10.23925/1980-8305.2020v23i36a2