AN INVESTIGATION ON EXPLICIT KNOWLEDGE WITH BRAZILIAN EFL TEACHERS

Cyntia BAILER, Viviani Catia NOGUEIRA, Raquel Carolina Souza Ferraz D’ELY

Resumo


ABSTRACT: The present study, a partial replication of Erlam, Philp and Elder’s (2009), aims at investigating the level of explicit knowledge in a sample composed by ten Brazilian EFL teachers as well as its implications in their teaching focusing on the form in the classroom. Based on the literature, it was hypothesized that these teachers would vary widely in their level of metalinguistic knowledge and would have a weak command of metalinguistic terminology to explain rules of incorrect sentences. Nevertheless, results reveal that the participants show a good command of the English language, can explain the rules for grammatically incorrect sentences and use matalinguistic terms to do so.

RESUMO: O presente estudo, uma replicação parcial da pesquisa de Erlam, Philp e Elder (2009), objetiva investigar o nível de conhecimento explícito em uma amostra de dez professores brasileiros bem como as implicações para instrução com foco na forma. Com base na literatura, tem-se como hipótese que esses professores variariam muito no seu nível de conhecimento metalinguístico e teriam fraco comando da terminologia metalinguística para explicar regras de sentenças incorretas. No entanto, os resultados revelam que os participantes têm bom comando da língua inglesa e são capazes de explicar regras para sentenças gramaticalmente incorretas e de usar termos metalinguísticos para tanto.

PALAVRAS-CHAVE: conhecimento explícito; conhecimento metalinguístico; professores de inglês como língua estrangeira; instrução com foco na forma.


Palavras-chave


explicit knowledge; metalinguistic knowledge; EFL teachers; form-focused instruction.

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