Expectations of Accounting Sciences students in relation to the professional market:

a study in a public higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/cafi.v6i1.59605

Keywords:

Professional expectations, Accounting Science students, Job market

Abstract

The present study aims to investigate the professional expectations of students in the Accounting Sciences course of a public Higher Education Institution. To this end, the sample is composed of 82 students from the first to the tenth period of the Accounting Sciences course at the State University of Rio Grande do Norte (UERN). The sample was divided into three groups, the first group with students from the first to the third period, the second group from the fourth to the sixth period, and the third group from the seventh to the tenth period. The instrument applied for data collection was a questionnaire adapted from Ferreira, Quintana, Cruz & Gomes (2020), using the Likert scale from 1 to 7, considering that 1 (one) represents “totally disagree” and 7 (seven) represents “totally agree”, in the sequence, the analysis of the results was performed using descriptive statistics of the data and the sum of the weighted averages, in order to calculate the Average Ranking (RM). The results indicate that most respondents said they are satisfied and motivated with the chosen course. The main student expectations indicate interest in taking a public tender, whether in the accounting area or not, as well as setting up an accounting office, on the other hand, there is little interest in working in teaching and in running a family business. As for the expected professional rewards, most respondents want professional growth and job stability.

Author Biography

Jocykleber Meireles de Souza, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

 

Mestre em Ciências Contábeis pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN);

Graduado em Ciências Contábeis pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

 

References

Ayres, R. M., Nascimento, J. C. H. B. & Macedo, M. A. S. (2017). Satisfação do profissional de contabilidade do estado do Rio de Janeiro quanto à qualidade de vida no trabalho–QVT (2014-2015): Uma análise por PLS-SEM com base no modelo dimensional de Walton. Pensar Contábil, 18(67), 5-14.

Beuren, I. M. I. (2013). Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade. Editora Atlas SA.

Cardoso, J. L., Souza, M. A. de & Almeida, L. B. (2017). Perfil do contador na atualidade: um estudo exploratório. Revista de Administração e Contabilidade da Unisinos, 3(3), 275-284.

Castro, L. A. M. H. de M., Nishimura, A. T., Silva, C. M., Madureira, B. M. & Casado, T. (2007). Expectativas e satisfação dos alunos de graduação em administração da FEA- USP/SP em relação aos estágios. REGE - Revista de Gestão, 14(1), 61-76.

Cavalcante, C. H. L. (2012). Percepção dos alunos iniciantes e concluintes do curso de Ciências Contábeis sobre a profissão contábil. Revista Brasileira de Contabilidade, 1(177), 50-63.

Cernusca, L. & Balaciu, D. E. (2015). The perception of the accounting students on the image of the accountant and the accounting profession. Journal of Economics and Business Research, 21(1), 7-24.

Conselho Federal de Contabilidade. (2022). Profissionais ativos nos Conselhos Regionais de Contabilidade agrupados por gênero. Recuperado de: https://www3.cfc.org.br/spw/crcs/ConsultaPorRegiao.aspx?Tipo=0>., em 13 abr. 2022.

Fahl, A. C.; Manhani, L. P. S. (2015). As perspectivas do profissional contábil e o ensino da contabilidade. Revista de Ciências Gerenciais, 10(12), 25-33.

Farber, J. C., Luz, M. F., Queiroz, F. C., Munhoz, W. A. & Lima, M. (2014). A percepção dos alunos iniciantes de ciências contábeis sobre a profissão contábil. Revista Ampla de Gestão Empresarial, 3(1), 139-161.

Ferreira, D., Quintana, A. C., Cruz, A. P. C. & Gomes, D. G. (2020). Expectativas profissionais dos ingressantes no curso de graduação em ciências contábeis: Um estudo em uma instituição de ensino superior. Revista Mineira de Contabilidade, 21(1), 69-81.

Franco, I. F. S.; Dias, L. P.; Cardoso, R.; Beloumini, J. (2018). A visão dos contabilistas sobre a valorização e o reconhecimento do profissional. Revista de Auditoria Governança e Contabilidade, 6(25), 132-147.

Freitas, L. S., & Freire, A. C. (2007). Fatores motivacionais na perspectiva de estudantes universitários. Qualit@s Revista Eletrônica. 6(1).

Lagioia, U. C. T., Santiago, H. L. F., Gomes, R. B. & Ribeiro J. F. Filho. (2007). Uma investigação sobre as expectativas dos estudantes e o seu grau de satisfação em relação ao Curso de Ciências Contábeis. Revista Contemporânea de Contabilidade, 4(8).

Leal, E. A., Soares M. A. & Sousa, E. G. (2008). Perspectivas dos formandos do curso de ciências contábeis e as exigências do mercado de trabalho. Revista Contemporânea de Contabilidade - UFSC, 1(10), 147-159.

Lens, W., Matos, L. & Vansteenkiste, M. (2008). Professores como fontes de motivação dos alunos: o quê e o porquê da aprendizagem do aluno. Revista Educação, 31(1), 17-20. Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2752, em 06 mar. 2022.

Machado, D., Rosa, T. & Martins, Z. B. (2019). O mercado de trabalho na percepção dos profissionais contábeis. Revista de Contabilidade da UFBA, 13(1), 84-104.

Malhotra, N. K. (2001). Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada (3ª ed.). Porto Alegre: Bookman.

Manzato, A. J. & Santos, A. B. (2012). A elaboração de questionários na pesquisa quantitativa. Departamento de Ciência de Computação e Estatística – IBILCE – UNESP. Recuperado de http://www.inf.ufsc.br/~vera.carmo/Ensino_2012_1/ELABORACAO_QUESTIONARIOS_PESQUISA_QUANTITATIVA.pdf, em 12 fev. 2022.

Marin, A. M. (2018). The image of the accounting professional in the activity of an economic entity. Academic Journal, 25(6), 147-152.

Miranda, C. S. & Araújo, A. M. P. (2015). Perfil e expectativas dos ingressantes do curso de ciências contábeis: um estudo em instituições de ensino superior do interior paulista. Revista de Gestão, Finanças e Contabilidade, 5(1), 4-20.

Moraes, L. C. & Martins, Z. B. (2018). A percepção dos discentes de Administração acerca dos profissionais contábeis. Revista Conhecimento Contábil, 7(2), 2447-2921.

Oliveira, Edson. (2014). Contabilidade digital. São Paulo: Atlas.

Oliveira, L. H. de. (2005). Exemplo de cálculo de Ranking Médio para Likert. Notas de Aula. Metodologia Científica e Técnicas de Pesquisa em Administração. Mestrado em Administração e Desenvolvimento Organizacional. Faculdade Cenecista de Varginha, Varginha.

Panucci, L. Filho. (2011). Perspectivas profissionais dos estudantes de ciências contábeis.

Revista ciências sociais em perspectiva, 10(19).

Paula, E. (2016). A importância da ciência contábil e a valorização do profissional contábil nas entidades públicas. Sinergia, 17(2), 151-155.

Peleias, I. R., Nunes, C. do A. e Carvalho, R. F. de. (2017). Fatores determinantes na escolha do curso de Ciências Contábeis por estudantes de Instituições de Ensino Superior particulares na cidade de São Paulo. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 10(3), 39-58.

Pires, C. B. A formação e a demanda do mercado de trabalho do contador na região metropolitana de Porto Alegre – RS. (2008). Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, Brasil.

Prodanov, C. C. & Freitas, E. C. D. (2013). Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. (2a ed.) Novo Hamburgo: Feevale.

Robbins, S. P. (2005). Comportamento organizacional. (11a ed.) São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Santos, D. G., Araújo, V. Dos S., Cavalcante P. R. N. & Barbosa, E. T. (2014). Formação acadêmica em ciências contábeis e sua relação com o mercado de trabalho: a percepção dos alunos de ciências contábeis de uma instituição federal de ensino superior. Anais do XI Congresso USP Iniciação Científica em Contabilidade, São Paulo, SP, Brasil, 11.

Santos, D. F. dos., Sobral, F. de S., Correa, M. D., Antonovz, T. & Santos, R. F. dos. (2011). Perfil do profissional contábil: estudo comparativo entre as exigências do mercado de trabalho e a formação oferecida pelas instituições de ensino superior de Curitiba. Revista Contemporânea de Contabilidade, 8(16), 137-152. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8069.2011v8n16p137, em 10 mar. 2022.

Santos, L. T. F.; Tabosa, M. C. O. (2020). O mercado contábil e os novos rumos da contabilidade: uma análise da percepção dos alunos concluintes. Revista Campo do Saber, 6(2), 80-95.

Schmidt, P., Ott, E., Santos, J. L. Dos. & Fernandes, A. C. (2012). Perfil dos alunos do curso de ciências contábeis de instituições de ensino do sul do Brasil. Revista ConTexto, 12(21), 87-104.

Silva, B. N., Santana, C. L. & Meirelles, J. C. Jr. (2017). Formação acadêmica em Ciências Contábeis e sua relação com o mercado de trabalho: A percepção de formandos de Ciências Contábeis de uma instituição de ensino superior. Revista Brasileira de Contabilidade, 1(225), 66-77.

Simões, A. J. C. (2008). Motivações e expectativas profissionais dos estudantes de enfermagem. Estudo numa escola da área de Lisboa. Dissertação de Mestrado, Universidade Aberta, Lisboa, Portugal.

Soares, E. F. J., Valdevino, R. Q. S., Queiroz, R. S. de. & Oliveira, A. M. de. (2019). Perspectivas dos graduandos em ciências contábeis em relação ao mercado de trabalho. Anais do XXVI Congresso Brasileiro de Custos, Curitiba, PR, 26.

Viali, A. S. (2014). Análise das intenções dos formandos no curso de ciências contábeis na escolha da área de atuação no mercado de trabalho. 25 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Contábeis), Centro Universitário de Brasília, Brasília 2014.

Vieira, K. M., Milach, F. T. & Huppes, D. (2008). Equações estruturais aplicadas à satisfação dos alunos: um estudo no curso de ciências contábeis da Universidade Federal de Santa Maria. Revista Contabilidade & Finanças, 19(48).

Published

2023-04-01

How to Cite

Carvalho, A. ., Meireles de Souza, J. ., & Araújo Amaral Duarte, C. (2023). Expectations of Accounting Sciences students in relation to the professional market:: a study in a public higher education institution. CAFI, 6(1), 142–161. https://doi.org/10.23925/cafi.v6i1.59605