Aging and telemedicine: challenges and possibilities in elderly care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/politica.v9i2.56834

Abstract

Brazil is experiencing a period of accelerated aging that requires thinking about this process that considers the elderly and their subjectivity. Population aging determines the human, social and economic need to take care of the health of the elderly and to promote autonomy and independence. Telemedicine is a medium that is undergoing rapid development, which can be a tool to expand universal access to quality healthcare that is relevant to the needs of the elderly. The Covid-19 pandemic facilitated the use of telemedicine and the future perspective is the maturation of good practices for healthcare in the digital and regulatory environment, with a balance between technical and legal requirements and the need for inclusion and promotion access to health care. In this essay, we put into dialogue a philosophy of health, supported by sociology, and medicine that seeks a more comprehensive care for the elderly.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lara Miguel Quirino Araújo, UNIFESP

Doutora e mestra em Ciências pela Unifesp, especialista em Geriatria e Gerontologia, graduada em Medicina. Docente adjunto da Disciplina de Geriatria - – Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo – EPM/UNIFESP.

Viviane Cristina Cândido, UNIFESP

Doutora em Ciências da Religião pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestra em Educação, graduada em Filosofia e Pedagogia. Docente adjunto e pesquisadora em Filosofia da Saúde – Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde – Escola Paulista de Medicina – Universidade Federal de São Paulo – EPM/UNIFESP. Coordenadora do Grupo de Estudos de Filosofia da Saúde UNIFESP / CNPq, São Paulo, Brasil.

Luciano Vieira de Araújo, USP

Doutor em Bioinformática pela USP, mestre em Banco de Dados, graduado em Ciências da Computação. Livre-docente em Sistemas de Informação na Escola de Artes, Ciências e Humanidades, EACH – USP.

Published

2021-12-17

Issue

Section

Artigos