Lying and politics in Thomas Hobbes
from philosophical tradition to contemporany readings
DOI:
https://doi.org/10.23925/politica.v13i1.74543Keywords:
Lies, Language, Politics, ModernityAbstract
This article examines the issue of lying through the lens of Thomas Hobbes’ thought, situating it within the history of philosophy, where it has been understood variously as a political, religious, or social problem. In the contemporary context, marked by fake news and disinformation, lying takes on new significance, affecting democracy, public discourse, and social coexistence. Hobbes is central for linking falsehood to language, the social contract, and sovereignty, highlighting its potential to threaten civil order while acknowledging its legitimate use by the sovereign to preserve political unity. The study further reflects on Hobbes’ understanding of lying in dialogue with Hannah Arendt’s contemporary analysis, which frames falsehood as a constitutive element of modern politics and ideology.
References
AGOSTINHO. Contra a mentira. Trad. Nair de Assis Oliveira. São Paulo: Paulus, 1999.
ARENDT, Hannah. A condição humana. Tradução por Roberto Raposo, 7ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1965.
ARENDT, Hannah. Crises da República. Tradução por José Volkmann. São Paulo: Perspectiva, 2017.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução por Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2009.
ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. Tradução por Roberto Raposo, São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
HOBBES, T. Leviatã. Tradução por João Paulo Monteiro e Maria Beatriz Nizza da Silva. São Paulo: Martins Fontes, 1974.
HOBBES, T. Do Cidadão: elementos filosóficos a respeito do cidadão. Tradução por Renato Janine Ribeiro. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
LIMONGI, Maria Isabel. Hobbes. Rio de Janeiro: Zahar, 2002.
MACPHERSON, C. B. A teoria política do individualismo possessivo, de Hobbes a Locke. Tradução por Nelson Dantas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. (Coleção Pensamento Crítico).
PLATÃO. A República. Tradução por Enrico Corvisieri. São Paulo: Nova Cultural, 2004