The look of teaching students about working inserted in active learning methodologies

Authors

  • Tiago Oliveira Melo FCMS/PUC-SP
  • Dirce Setsuko Tacahashi FCMS/PUC-SP
  • Paola Patricia Santos Freitas FCMS/PUC-SP
  • Patricia Nunes Oliveira FCMS/PUC-SP

Keywords:

faculty, nursing faculty, nursing education, problem-based learning

Abstract

ABSTRACT
Purpose: this work presents itself as one of the possible approaches to the reality of the student who works the Nursing Course at PUC/SP, in an attempt to understand the role of the teacher in the acquisition of skills listed in Pedagogical Project and process achieved through Methodologies Active. Method: to identify the characteristics of the academic profile of the faculty, as well as their perception of the learning ability of the student who worked, 25 active teachers between 1st year and 4th answered a questionnaire with closed/open and a taped interview questions. The empirical material was organized according to the technique of the Collective Subject Discourse and proceeded based on the Theory of Social Representations discussion. Results: the importance of this method for effective student learning and teacher who works has the role of facilitator in this process didactic teaching found in the fourteen key issues. Conclusion: this research went looking for teachers of nursing from a single institution, so do not have the pretension of generalization. However, it is very important to note that for a Course anchored in Problem-Based Learning to be effective, it takes constant discussion and reflection among teachers and students about new strategies that can minimize the difficulties faced by students who work for effective learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tiago Oliveira Melo, FCMS/PUC-SP

Acadêmico do curso de Enfermagem FCMS/PUC-SP

Dirce Setsuko Tacahashi, FCMS/PUC-SP

Professora do Depto. de Enfermagem FCMS/PUC-SP

Paola Patricia Santos Freitas, FCMS/PUC-SP

Acadêmica do curso de Enfermagem FCMS/PUC-SP

Patricia Nunes Oliveira, FCMS/PUC-SP

Acadêmica do curso de Enfermagem FCMS/PUC-SP

References

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação.Câmara de Educação Superior CNE/CES n.3, nov/2001.Institui as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação e Enfermagem. Diário Of União, Brasilia, nov. 2001, seção 1, p. 37.

Fernandes JD, Xavier IM, Ceribelli MIPF, Bianco MHC, Maeda D, Rodrigues MVC. Diretrizes curriculares e estratégias para implantação de uma nova proposta pedagógica. Rev Esc Enferm USP. 2005;39(4):443-9.

Véras MPB, Sawaia BB, Rodrigues CIS, Senger MH, Duarte LR, Tacahashi DS. Projeto Pedagógico do Curso de Enfermagem. Sorocaba: Pontifícia Universidade Católica São Paulo, Centro de Ciências Médicas e Biológicas, Faculdade de Ciências Médicas, Curso de Enfermagem; 2008.

Tacashahi DS, Freitas PP, Oliveira PN, Melo TO. Aluno Trabalhador X Metodologia Ativa: enfoque na superação da aprendizagem efetiva, trabalho de iniciação cientifica da Pontifícia Universidade Católica, 2012. (no prelo).

Mitre SM, Batista RS, Mendonça JMG, Pinto NMM, Meirelles CAB, Porto CP, et.al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(supl2):2133-44.

Lefèvre F, Lefèvre AMC. O discurso do sujeito coletivo: um novo enfoque em pesquisa qualitativa. Rio Grande do Sul: EDCS; 2003.

Moscovici S. A representação social da psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar; 1978.

Rozendo CA, Casagrande LDR, Schneider JF, Pardini JC. Uma análise das práticas docentes de professores universitários da área de saúde. Rev.Latino-am Enfermagem. 1999;7(2):15-23.

Almeida MCP, Rocha SMM, organizadoras. O trabalho de enfermagem. São Paulo: Cortez; 1997.

Ferreira ABH. Dicionário Aurélio Básico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira; 1988.

Brasil. Ministério da Educação. Lei nº 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Of. União, Brasília, 1996; Seção 1, p. 833-41.

Giordani EM, Scremim G. Formação e atuação do professor universitário. (Apresentação de Trabalho/Comunicação). 2006.

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. Nota do Enade do Curso de Enfermagem da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, PUCSP [Internet]. Brasília: e-MEC; [2013] [acesso em 20 out. 2013]. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/emec/consulta-cadastro/detalhamento/d96957f455f6405d14c6542552b0f6eb/NTQ2/9f1aa921d96ca1df24a34474cc171f61/MjI.

Cardoso RCL, Sampaio H. Estudante universitário e o trabalho. Rev Bras Ciênc Soc. 1994;9(26):1-31.

Freire P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra; 1996.

Published

2014-09-24

How to Cite

1.
Melo TO, Tacahashi DS, Freitas PPS, Oliveira PN. The look of teaching students about working inserted in active learning methodologies. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2014Sep.24 [cited 2024May19];16(3):134-8. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/17648

Issue

Section

Original Article