Social representations of elderly female participants in an educational training program regarding active aging

Authors

  • Helio Marconi Gerth PUC
  • Paulo Renato Canineu PUC-SP

DOI:

https://doi.org/10.5327/Z1984-4840201624682

Keywords:

ageing, elderly health, health education, qualitative research

Abstract

Introduction: Numerous strategies have been employed as a means to promote health to the older population. It is believed that information is the primary tool in achieving this goal. Therefore, we used the text “Active aging: a policy framework” as a reference point. Objective: To identify the social representation of a group of elderly women who underwent educational training regarding active aging and to assess their response to this methodological approach, in order to develop an actual educational program for the elderly for future use. Method: This training was performed during six meetings, realized twice a week for one hour each day, which utilized the popular education as the pedagogic theory. The group assessed in this study was composed of 10 elderly women, between 60 and 80 years of age, who attended a community exercise program offered by the city of Sorocaba, São Paulo, Brazil. Data were obtained during individual semi-structured interviews. Since this trial consists of a transversal, exploratory, and qualitative study, data were organized and analyzed according to the theoretical reference discourse of collective subject, based on the theory of social representation and analysis of content. Results: The methodology was well accepted by the participants, who responded positively to the method and believed to have learned new information regarding the topics covered. New knowledge was constructed by exchanging ideas and experiences. The method favors networking, strengthens friendship bonds, stimulates physical activity, and promotes healthy habits. Conclusion: The methodology was appropriate for the population studied. Participants really enjoyed the program and recommend that other people attend it.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo 2010 [Internet]. Rio de Janeiro: IBGE; 2011 [acesso em 13 out. 2014]. Disponível em: http://www.ibge.gov.br

Ferreira OGL, Maciel SC, Silva AO, Santos WS, Moreira MASP. O envelhecimento ativo sob o olhar de idosos funcionalmente independentes. Rev Esc Enferm USP. 2010;44(4):1065-9.

Ferreira OGL, Maciel SC, Costa SMG, Silva AO, Moreira MASP. Envelhecimento ativo e sua relação com a independência funcional. Texto Context Enferm. 2012;21(3):513-8.

World Health Organization (WHO). Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Brasilia: -WHO; 2005.

Teixeira INDAO, Neri AL. Envelhecimento bem-sucedido: uma meta no curso da vida. Psicol USP. 1999;19(1):81-94.

Assis M. Envelhecimento ativo e promoção da saúde: reflexão para as ações educativas com idosos. Rev APS. 2005;8(1):15-24.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Caderno de educação popular em saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2007.

Gordilho A, Sérgio J, Silvestre J, Ramos LR, Freire MPA, Espindola N, et al. Desafios a serem enfrentados no terceiro milênio pelo setor saúde na atenção integral ao idoso. Rio de Janeiro: UnATI; 2000.

Arruda A. Teoria das representações sociais e teorias de gênero. Cad Pesqui. 2002;117:127-47.

Duarte SJH, Mamede MV, Andrade SMO. Opções teórico-metodológicas em pesquisas qualitativas: representações sociais e discurso do sujeito coletivo. Saúde Soc. 2009;18(4):620-6.

Moscovici S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis: Vozes; 2003.

Jodelet D. Representações sociais: um domínio em expansão. Rio de Janeiro: EDUERJ; 2002.

Minayo MCS. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc Saúde Coletiva. 2012;17(3):621-6.

Léo CCC, Gonçalves A. Modalidades metodológicas em pesquisa científica, a partir de recortes da experiência de saúde coletiva, epidemiologia e atividade física da UNICAMP. Rev Educ Fís UEM. 2010;21(3):411-41.

Turato ER. Métodos qualitativos e quantitativos na área da saude: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Rev Saúde Pública. 2005;39(3):507-14.

Assis M. Promoção da saúde e envelhecimento: avaliação de uma experiência no ambulatório do Núcleo de Atenção ao Idoso da UnATI/UERJ. Tese (doutorado em Saúde Pública) – FIOCRUZ/Escola Nacional de Saúde Pública, Rio de Janeiro, 2004.

Chagas AM, Rocha AGV. A pedagogia de Paulo Freire e seus horizontes indicativos para uma dialogicidade igualitária e personalista. Griot Rev Filos. 2014;9(1):99-115.

Manzini E. Entrevista semi-estruturada: análise de objetivos e de roteiros. In: II Seminário Internacional sobre Pesquisa e Estudos Qualitativos SIPEQ. Bauru: USC; 2004. p. 10.

Lefevre F, Lefevre, AMC, Marques, MCC. Discurso do sujeito coletivo, complexidade e auto-organização. Ciênc Saúde Coletiva. 2009;14(4):1193-204.

Lefevre F, Lefevre AMC. O sujeito coletivo que fala. Interface Comun Saúde Educ. 2006;10(20):517-24.

Lefevre AMC, Crestana MF, Cornetta VK. A utilização da metododologia do discurso do sujeito coletivo na avaliação qualitativa dos cursos de especialização “Capacitação e Desenvolvimento de Recursos Humanos em Saúde-CADRHU”, São Paulo - 2002. Saúde Soc. 2003;12(2):68-75.

Caregnato RCA, Mutti R. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto Context Enferm. 2006;15(4):679-84.

Campos CJG. Método de análise de conteúdo: ferramenta para a análise de dados qualitativos no campo da saúde. Rev Bras Enferm. 2004;57(5):611-4.

American College of Sports Medicine, Chodzko-Zajko WJ, Proctor DN, Fiatarone Singh MA, Minson CT, Nigg CR, et al. American College of Sports Medicine position stand. Exercise and physical activity for older adults. Med Sci Sport Exerc. 2009;41(7):1510-30.

Colberg SR, Albright AL, Blissmer BJ, Braun B, Chasan-Taber L, Fernhall B, et al. Exercise and type 2 diabetes: American College of Sports Medicine and the American Diabetes Association: joint position statement. Exercise and type 2 diabetes. Med Sci Sports Exerc. 2010;42(12):2282-303.

Pescatello LS, Franklin BA, Fagard R, Farquhar WB, Kelley GA, Ray CA. American College of Sports Medicine position stand. Exercise and hypertension. Med Sci Sport Exerc. 2004;36(3):533-53.

Tavares KO, Scalco JC, Vieira L, Silva JR, Bastos CCCB. Envelhecer, adoecer e tornar-se dependente: a visão do idoso. Rev Kairós Gerontol. 2012;15(2):105-18.

Ribeiro PCC, Neri AL, Cupertino APFB, Yassuda MS. Variabilidade no envelhecimento ativo segundo gênero, idade e saúde. Psicol Estud. 2009;14(3):501-9.

Silva CS, Silva AMF, Borges TM, Navarro F, Carneiro Júnior J. Efeitos da atividade física na capacidade psico-social e funcional do idoso. Rev Bras Prescr Fisiol Exerc. 2013;7(39):287-92.

Araújo LF, Coutinho MPL, Carvalho VAML. Representações sociais da velhice entre idosos que participam de grupos de convivência. Psicol Ciênc Prof. 2005;25(1):118-31.

Published

2016-11-11

How to Cite

1.
Gerth HM, Canineu PR. Social representations of elderly female participants in an educational training program regarding active aging. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2016Nov.11 [cited 2024May20];18(3):155-60. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/24682

Issue

Section

Original Article