Ludic physiotherapeutic apron: proposal, planning and manufacture

Authors

  • Michele Magalhães Universidade de Sorocaba (UNISO)
  • Ana Laura Schliemann PUC-SP
  • Hugo Pasini Neto Universidade de Sorocaba (UNISO)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2017v19i4a3

Keywords:

physical therapy specialty, humanization, pediatrics, plays and playthings

Abstract

Introduction: In order to make children care in physical therapy humanized and effective, a primordial aspect of childhood must be respected: playing. The playing concept is taken to the session by means of playful elements. The playfulness of a session usually depends on toys (balls, doodles, puppets), which provide less stress and greater collaboration by the child for the correct performance of exercises. Objective: The objective of this study was to present the development of a ludic apron to be used in physical therapy practice with children, and to evaluate its benefits. Method: This study addresses the building of a ludic apron prototype as a proposal of product that can stimulate the environment or be the only playful object in the session. Results: The apron was made from blue TNT, a color that conveys tranquility, and the animals were cut in colored E.V.A. and glued with hot melt glue. Through the assembling of an age and stimulus table, it was possible to increase knowledge about the use of the apron in different ways and with children at different ages. Final Thoughts: Humanization and playfulness in pediatric care are still poorly explored themes. Further studies are needed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Michele Magalhães, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Estudante de graduação do curso de Fisioterapia na Universidade de Sorocaba (UNISO)

Ana Laura Schliemann, PUC-SP

Doutora em Psicologia Clínica (PUC-SP)

Hugo Pasini Neto, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutor em Ciências da Reabilitação (UNINOVE)

References

Santos EC, Ramos AS, Sousa EA. Atendimento pediátrico humanizado, reação da criança e satisfação dos pais no serviço público e privado de fisioterapia respiratória. Estação Cient (UNIFAP) [Internet]. 2011 [acesso em 30 ago. 2015];1(2):69- 84. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/estacao/article/view/242/elinaldov1n2.pdf

Traverso-Yépez M. A interface psicologia social e saúde: perspectivas e desafios. Psicol Estud [Internet]. 2001 [acesso em 8 mar. 2015];6(2):49-56. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v6n2/v6n2a07

Oberwaldner B. Physiotherapy for airway clearance in paediatrics. Eur Respir J [Internet]. 2000 [acesso em 24 jun. 2015];15:196-204. Disponível em: http://erj.ersjournals.com/content/erj/15/1/196.full.pdf

Fujisawa D, Manzini EJ. Formação acadêmica do fisioterapeuta: a utilização das atividades lúdicas nos atendimentos de crianças. Rev Bras Educ Esp [Internet]. 2016 [acesso em 29 jul. 2015];12(1):65-84. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v12n1/31985.pdf

Tripp D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educ Pesqui [Internet]. 2005 [acesso em 10 mar. 2017];31(3):443- 66. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n3/a09v31n3.pdf

Lopes FM, Brito ES. Humanização da assistência da fisioterapia: estudo com pacientes no período pósinternação em unidade de terapia intensiva. Rev Bras Ter Intensiva [Internet]. 2009 [acesso em 27 ago. 2015];21(3):283-91. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbti/v21n3/a08v21n3.pdf

Gesell A. A criança dos 0 aos 5 anos. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 1996. p. 392.

Gesell A. A criança dos 5 aos 10 anos. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes; 1998. 403 p.

Faquinello P, Higarashi IH, Marcon SS. O atendimento humanizado em unidade pediátrica: percepção do acompanhante da criança hospitalizada. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2007 [acesso em 05 jun. 2015];16(4):609-16. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v16n4/a04v16n4

Melo LL, Valle ER. O brinquedo e o brincar no desenvolvimento infantil. Psicol Argum. 2005;23(40):43-8.

Burns YR, Macdonald J. Princípios do tratamento fisioterapêutico. In: Fisioterapia e crescimento na infância. São Paulo: Santos Livraria Editora; 1999. p. 123-30.

Backes DS, Lunardi Filho WD, Lunardi VL. A construção de um processo interdisciplinar de humanização à luz de Freire. Texto Contexto Enferm [Internet]. 2005 [acesso em 29 jul. 2015];14(3):427- 34. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v14n3/v14n3a15.pdf

Radino G. Contos de fadas e realidade psíquica: a importância da fantasia no desenvolvimento. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2003. p. 236.

Published

2018-01-29

How to Cite

1.
Magalhães M, Schliemann AL, Pasini Neto H. Ludic physiotherapeutic apron: proposal, planning and manufacture. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2018Jan.29 [cited 2024Aug.31];19(4):169-74. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/28981

Issue

Section

Original Article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.