Health education and treatment of type 2 diabetes mellitus in a Family Health Unit

Authors

  • Jéssica Santos de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (FCMS) – Sorocaba (SP), Brasil.
  • Janie Maria de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (FCMS) – Sorocaba (SP), Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2018v20i1a4

Keywords:

diabetes mellitus, type 2, Family health, health education, patient care team

Abstract

Introduction: Considered as a public health problem of great social and economic burden, the type 2 diabetes mellitus (DM2) is treatable, and its complications are preventable through health education associated with a multiprofissional approach in primary care. Objectives: To investigate the factors that interfere in adherence to the treatment of DM2 and to evaluate the effectiveness of the proposed intervention. Methods: It is an exploratory, longitudinal research of quantitative-qualitative approach. The search consisted by shared consultations and educational group developed in the Family Health Unit of Family Cajuru, localized in Sorocaba, São Paulo, Brazil, in the period from June to October 2016. The sample was composed of 12 adults affected by DM2. Quantitative data were analyzed by descriptive statistics; and qualitative data, composed of guiding questions, were evaluated by content analysis. Results: Most of the participants analyzed were overweight and obese. The most common comorbidities were hypertension and dyslipidemia; and obesity and smoking prevailed as risk factors. Among the reasons that negatively interfere in the therapeutic adherence of DM2, there are: lack of adequate nutritional guidance and poor communication between professional and patient. Conclusion: The shared inquiries and the education group have created, among professionals and users, room for informational sharing. In addition, glycemic indexes were reduced in 41% of participants during the study and the participants’ reports showed that the relationship of respect and trust was improved, effectively and consciously contributing to their treatment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jéssica Santos de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (FCMS) – Sorocaba (SP), Brasil.

Enfermeira graduada pela Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto -FAMERP (2011-2014). Residente em Estrategia Saúde da Família pela PUC/SP, campus Sorocaba (2015-2016). Atualmente, realiza pesquisa sobre educação em saúde e equipe multiprofissional para o atendimento de diabeticos na atenção básica. 

Janie Maria de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (FCMS) – Sorocaba (SP), Brasil.

Possui graduação em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, mestrado em Educação de Ciências pela Universidade de Sorocaba e doutorado em Enfermagem pela Universidade de São Paulo (2008). Atualmente é assistente DOUTOR da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

References

Ferreira SRG, Pititto BA. Aspectos epidemiológicos do diabetes mellitus e seu impacto no indivíduo e na sociedade. In: Tambascia M, Minicucci WJ, Pimazoni Netto A. Diabetes na prática clínica: módulo 1 [ebook]. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira do Diabetes; 2014 [acesso em 20 out. 2016]. cap.1. Disponível em: http://www.diabetes.org.br/ebook/component/k2/item/73-capitulo-1-aspectos-epidemiologicos-do-diabetes-mellitus-e-seu-impacto-no-individuo-e-na-sociedade

International Diabetes Federation. Atlas do Diabetes 2015: atualização [Internet]. 7ª ed [acesso em 10 jun. 2016]. Disponível em: http://www.rnpd.org.br/images/2015atlas.jpg

Torres HC, Pereira FRL, Alexandre LR. Avaliação das ações educativas na promoção do autogerenciamento dos cuidados em diabetes mellitus tipo 2. Rev Esc Enferm USP. 2011;45(5):1077-82. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-62342011000500007

Cattalini M, Marin DA, Mucci NO, Prado SER, Vidal VGO, Catallini SAC, et al. Resposta dos marcadores bioquímicos de portadores de síndrome metabólica após intervenção educacional junto aos familiares. CuidArte Enferm. 2011;5(2):81-9.

Seramin CMS, Danze L, Oliveira KCS. Conhecimento e atitude: componentes para a educação em diabetes mellitus nas unidades básicas de saúde de Bebedouro, SP. Rev Fafibe On-Line. 2013;6:130-9.

Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. Inquérito de saúde no município de São Paulo: ISA capital 2008: questionário completo [Internet]. São Paulo: USP; 2008 [acesso 10 maio 2016]. Disponível em http://www.fsp.usp.br/isa-sp/pdf/questionarioisa2008.pdf

Bardin L. Análise do conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Associação Brasileira para Estudo da Obesidade e da Síndrome Metabólica. Diretrizes Brasileiras de Obesidade 2009/2010/ABESO. 3ª ed. Itapevi: AC Farmacêutica; 2009.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Vigitel-Brasil 2011: vigilância de fatores de risco e proteção para doenças crônicas por inquérito telefônico. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2012.

American Diabetes Association. Diagnosis and classification of diabetes mellitus. Diabetes Care. 2010;33(Suppl. 1):S62-9.

Malerbi FEK. Adesão ao tratamento, importância da família e intervenções comportamentais em diabetes. In: Tambascia M, Minicucci WJ, Pimazoni Netto A. Diabetes na prática clínica: módulo 3 [ebook]. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira do Diabetes; 2014 [acesso em 20 out. 2016]. cap. 9. Disponível em: http://www.diabetes.org.br/ebook/component/k2/item/53-adesao-ao-tratamento-importancia-da-familia-e-intervencoes-comportamentais-em-diabetes

Published

2018-04-27

How to Cite

1.
Almeida JS de, Almeida JM de. Health education and treatment of type 2 diabetes mellitus in a Family Health Unit. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2018Apr.27 [cited 2024Jul.5];20(1):13-7. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/31638

Issue

Section

Original Article