External and internal determinants of the curriculum reform of the school of medicine of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Authors

  • Maria Valéria Pavan Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Maria Helena Senger Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Waldemar Marques Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2017v19i3a6

Keywords:

education, medical, curriculum, problem-based learning, faculty

Abstract

Introduction: In 2006, the medical school of the Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde (FCMS) of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), changed its pedagogical project, in use since the 1970s, to use active teaching/learning methods, anchored in the Problem Based Learning. As expected, in an educational institution such as FCMS of PUC-SP, which brings a great appreciation of the democratic process, changes such as these are not imposed on the academic community, but are inserted in a context of broad discussion, guided by external and internal events to the Institution. Objectives: To identify and analyze the main external and internal determinants of the 2006 curricular reform. Methods: The bibliographic data and the researches in the FCMS of PUC-SP archives were used to understand and contextualize the social, institutional and governmental movements in promoting curricular changes in medical courses in Brazil. To understand the internal determinants, we sought to reconstruct the academic environment in the period of reform, identifying the motivators of the academic community. Results: The change in the curriculum of the medical course of the PUC-SP occurred within a broad external movement, aimed to graduate general practitioners beyond the specialization. Added to this, an environment of some teachers’ dissatisfaction with the traditional pedagogical model in practice. Conclusion: It was opted for a curricular model appropriate to the institution’s principles, which incorporated the national curricular guidelines for medical schools and with a commitment to graduate doctors committed to the country’s health system.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Baum KD, Axtell S. Trends in North American medical education. Keio J Med. 2005;54(1):22-8.

Flexner A. Medical education in the United States and Canada. New York: The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching; 1910. (Bulletin Number Four).

Lampert J. Dois séculos de Escolas Médicas no Brasil e a avaliação do ensino médico no panorama atual e perspectivas. Gaz Méd Bahia [Internet]. 2008 [acesso em 14 fev. 2017];78(1):31-7. Disponível em: http://www.gmbahia.ufba.br/index.php/gmbahia/article/view/255.

Santos SR. O aprendizado baseado em problemas (Problem-based learning – PBL). Rev Bras Educ Méd. 1994;18(3):121-4.

Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface Comun Saúde Educ. 1998;2(2):139-54.

Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina [Internet]. 2001 [acesso em 14 fev. 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES04.pdf

Pavan MV, Senger MH, Marques W. Educação médica em foco. Rev Fac Ciênc Méd Sorocaba. 2013;15(2):39-43.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Proposta de alteração do projeto pedagógico do Curso de Medicina da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde, Campus Sorocaba. Sorocaba: PUC-SP; 2009.

Luna SV. A revisão de literatura como parte integrante do processo de formulação do problema. In: Luna SV. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC; 1996.

Brasil. Constituição Federal de 1988 [internet]. 1988 [acesso em 10 jan. 2016]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

Brasil. Presidência da República. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. [internet]. 1990 [acesso em 12 fev. 2017]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm.

Brasil. Portaria interministerial nº 610, de 26 de março de 2002. Projeto de incentivo a mudanças curriculares em cursos de medicina. Brasília: Ministério da Saúde; 2002.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Deliberação nº 11/2004. Projeto Pedagógico Institucional – PPI Diretrizes para a Graduação. São Paulo: PUC-SP; 2004.

Lüdke M, André MEDA. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU; 1986. p. 39.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Departamento de Política de Ensino Superior. Avaliação das condições de oferta dos cursos de medicina: 1999. Brasília: Ministério da Educação; 2000.

Pavan MV. A reforma curricular em um curso de medicina: determinantes externos e internos e o impacto sobre o trabalho docente [tese]. Sorocaba: Universidade de Sorocaba; 2016.

Marsiglia RG. Relação ensino/serviços: dez anos de integração docente assistencial (IDA) no Brasil. São Paulo: Hucitec; 1995.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Centro de Ciências Médicas e Biológicas. Projeto PIDA: ingresso na segunda etapa do programa de apoio à Educação Superior “Nova Universidade”. Sorocaba: PUC-SP; 1986.

Cappelletti IF. Avaliação de currículo: limites e possibilidades. In: Cappelletti IF, editor. Avaliação, políticas e práticas educacionais. São Paulo: Articulação Universidade/Escola; 2002. p. 13-37.

Martins CB. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educ Soc. 2009;30(106):15-35.

Piccini RX, Facchini LA, Santos RC. Transformando a educação médica brasileira: Projeto CINAEM: III Fase. Comissão Interinstitucional Nacional de Avaliação do Ensino Médico; 1998.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Centro de Ciências Médicas e Biológicas. Relatório sobre o desempenho cognitivo inicial e final: prova do CINAEM. Sorocaba: PUC-SP; 1998.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Departamento de Medicina. Planejamento acadêmico trienal: 2ª fase. Sorocaba: PUC-SP; 1997.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Centro de Ciências Médicas e Avaliação do Curso de Medicina. Sorocaba: PUC-SP; 1999.

Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Centro Acadêmico Vital Brasil. Abaixo assinado: interesse pela mudança da carga horária do internato, 2001. Sorocaba: Centro Acadêmico Vital Brasil; 2001.

Anjos RMP, Gianini RJ, Minari FC, Luca AHS, Rodrigues MP. “Vivendo o SUS”: uma experiência prática no cenário da atenção básica. Rev Bras Educ Med. 2010;34(1):172-83.

Feuerwerker LCM. Além do discurso de mudança na educação médica: processos e resultados. São Paulo: Hucitec; 2002.

Moesby E. Perspectiva geral da introdução e implementação de um novo modelo educacional focado na aprendizagem baseada em projetos e problemas. In: Araújo UF, Satri G, editores. Aprendizagem baseada em problemas no ensino superior. São Paulo: Summus; 2009. p. 43-78.

Published

2017-11-13

How to Cite

1.
Pavan MV, Senger MH, Marques W. External and internal determinants of the curriculum reform of the school of medicine of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2017Nov.13 [cited 2024Aug.16];19(3):127-32. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/32016

Issue

Section

Original Article