Analysis of the use of quality factor to readjust prices of health service

Authors

  • Glauco Monteiro Cavalcanti Manso Júnior Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP
  • Maria Cristina Sanches Amorim Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP
  • Jorge Vieira da Silva Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2017v19i3a9

Keywords:

quality of health care, quality indicators, health care, health care coordination and monitoring, contract liability, supplemental health

Abstract

Introduction: The quality factor (FQ) assessment instrument, established by Brazilian National Health Insurance Agency (ANS) in 2014, has been used as a parameter of monetary correction payment due to providers of supplementary health service by insurance and plan operators. Objective: The article aimed at analyzing the consequences of the use of CF as a factor of adjustment. Method: The methodology comprised documentary and bibliographic research. Results: The use of CF is questionable as to legality, thus creating a risk of legal liabilities for the Union and operators, increasing conflict between operators and providers, creating a clear financial benefit to operators and health providers, including potential reduction of the network of providers in supplementary health and its oligopolization.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Glauco Monteiro Cavalcanti Manso Júnior, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Advogado. Doutorando em Administração pela PUC/SP.
      

Maria Cristina Sanches Amorim, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Economista, Professora Titular do Departamento de Economia e do Programa de Pós-graduação em Administração da PUC/SP.    

Jorge Vieira da Silva, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP

Administrador de Empresas, pesquisador do Núcleo de Estudos do Futuro da PUC/SP.

  

References

Oliveira J, Matsuda, I. Vantagens e dificuldades da acreditação hospitalar: a voz dos gestores da qualidade. Esc Anna Nery Rev Enferm [Internet]. 2016 [acesso em 11 maio 2017];20(1):63-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v20n1/1414-8145-ean-20-01-0063.pdf

Feldman I, Gatto M, Cunha, I. História da evolução da qualidade hospitalar: dos padrões a acreditação. Acta Paul Enferm [Internet]. 2005 [acesso em 10 maio 2017];18(2):213-9. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ape/v18n2/a15v18n2.pdf/

Bonato V. Gestão de qualidade em saúde: melhorando assistência ao cliente. Mundo Saúde [Internet]. 2011 [acesso em 11 maio 2017];35(5):319-31. Disponível em: http://www.saocamilo-sp.br/pdf/mundo_saude/86/319a331.pdf

Araújo C. Fatores a serem gerenciados para o alcance da qualidade para os clientes internos: um estudo em um conjunto de hospitais brasileiros [tese]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro; 2005.

Machado J, Martins A, Martins M. Avaliação da qualidade do cuidado hospitalar no Brasil: uma revisão sistemática. Cad Saúde Pública [Internet]. 2013 [acesso em 11 maio 2017];29 (6):1063-82. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v29n6/a04v29n6.pdf

Salu E. Administração hospitalar no Brasil. Barueri: Manole; 2013. p. 53-4.

Malik A, Schiesari I. Qualidade e acreditação. In: Vecina G, Malik A, editores. Gestão em saúde. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan; 2016. p. 126-7.

Bomfim D, Trivellato L, Hasternreiter F. Aceitação e resistência ao processo de acreditação hospitalar sob a perspectiva dos profissionais que atuam em instituições hospitalares. RPCA [Internet]. 2013 [acesso em 11 maio 2017];7(2):116-33. Disponível em: http://www.uff.br/pae/index.php/pca/article/download/206/181

Ramires R. Modelo acertado de gestão pode reduzir os desperdícios na saúde. Rev Visão Hosp. 2016;5:123-4.

Gurgel G, Vieira M. Qualidade total e administração hospitalar: explorando disjunções conceituais. Ciênc Saúde Coletiva [Internet]. 2002 [acesso em 20 maio 2017];7(2):325-34. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csc/v7n2/10251.pdf

Moreira L. Melhorando indicadores de desempenho de serviços hospitalares através da educação permanente [monografia] [Internet]. Rio de Janeiro: Universidade Candido Mendes; 2014. [acesso em 20 maio 2017]. Disponível em: https://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/posdistancia/51873.pdf

Zaparolli D. Nova forma de negociar contratos: instituições estudam novo modelo de remuneração e criam grupos de compra para enfrentar queda de rentabilidade. Rev Valor Econ. 2015;8:66-9.

Porto R. Operadoras e hospitais em debate. Rev Visão Hosp. 2016;5:51.

Associação Nacional dos Hospitais Privados. Rev Observ Anahp [Internet]. 2016. [acesso em 27 jun. 2017]. Disponível em: http://anahp.com.br/produtosanahp/observatorio/observatorio-2016

Parasuraman A, Zeithami V, Berry L. Problems and strategies in services marketing. J Mark [Internet]. 1985 [acesso em 01 maio 2017];49(2):33-46. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1251563?seq=1#page_scan_tab_contents

Published

2017-11-13

How to Cite

1.
Manso Júnior GMC, Amorim MCS, Silva JV da. Analysis of the use of quality factor to readjust prices of health service. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2017Nov.13 [cited 2024Jul.17];19(3):146-50. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/33569

Issue

Section

Original Article