New decade, new students in medical school?

Authors

  • Maria Carolina Coelho Gozzano Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde – Sorocaba (SP), Brasil. http://orcid.org/0000-0002-7336-1216
  • José Otávio Alquezar Gozzano Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde – Sorocaba (SP), Brasil. http://orcid.org/0000-0001-5677-2817

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2019v21i2a4

Keywords:

education, medical, problem-based learning, students

Abstract

Objective: To compare the socio-educational profile of medical students from PUC-SP, within a 10-year gap, in different learning methodologies, 2005 in traditional learning method and 2015 in Problem Based Learning (PBL) method. Method: These are descriptive studies, using questionnaires with the Social Adaptation Self-evaluation Scale. Results: Analysis of 2005 with 143 students; and 2015 with 127. By the comparative data analysis, it was found: dedication to the study, 2005: little 7.7%, moderate 69.2%, a lot 23%; 2015: 2.3, 55.1, 42.5%. Difficulty of expression, 2005: always 2.8%, often 67.4%, occasionally 28.5%, never 1.4%; 2015: 2.4, 17.3, 61.4, 18.9%. All p<0.05. Quality of leisure, 2005: unsatisfactory 3.5%, acceptable 27.1%, good 54.2%, great 15.3%; 2015: 7.1, 26, 51.2, 15.7%, p=0.60. Conclusion: It is concluded that the profile has changed in relation to education and relationships. Therefore, PBL is an educational alternative that proposes to motivate students in studies and social development.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Carolina Coelho Gozzano, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde – Sorocaba (SP), Brasil.

Medicina

José Otávio Alquezar Gozzano, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde – Sorocaba (SP), Brasil.

Medicina

References

Fiorotti KP, Rossoni RR, Miranda AE. Perfil do estudante de medicina da Universidade Federal do Espírito Santo, 2007. Rev Bras Educ Méd. 2010;34(3):355-62. http://doi.org/10.1590/S0100-55022010000300004

Ferreira RA, Peret Filho LA, Goulart EMA, Valadão MMA. O estudante de medicina da Universidade Federal de Minas Gerais: perfil e tendências. Rev Assoc Med Bras. 2000;46(3):224-31. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-42302000000300007

Cataldo Neto A, Cavalet D, Bruxel DM, Kappes DS, Silva DOFDS. O estudante de medicina e o estresse acadêmico. Rev Med PUCRS. 1988;8(1):6-12.

Harada BA, Faxina CF, Capeletto CDM, Simões JC. Perfil psicológico do estudante de medicina. Rev Méd Res. 2013;15(2):93-101.

Quintana AM, Rodrigues AT, Arpini DM, Bassi LA, Cecim PDS, Santos MS. A angústia na formação do estudante de medicina. Rev Bras Educ Med. 2008;32(1):7-14. http://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100002

Millan LR, Azevedo RS, Rossi E, Marco OLN, Millan MPB, Arruda PCVD. What is behind a student’s choice for becoming a doctor? Clinics. 2005;60(2):143-50. http://doi.org/10.1590/S1807-59322005000200011

Organización Panamericana de la Salud. Federación Panamericana de Asociaciones de Facultades (Escuelas) de Medicina. Los cambios de la profesión médica y su influencia sobre la educación médica. Documento de posición de América Latina. Edimburgo, Escócia, agosto de 1993. Educ Med Salud. 1994;28(1):125-38.

Organización Panamericana de la Salud. Plan decenal de salud para las Américas: informe final. Washington, D.C.: OPAS; 1973. 146 p. (OPS. Documento Oficial, 118).

Lima MCP, Domingues MDS, Cerqueira ATDAR. Prevalence and risk factors of common mental disorders among medical students. Rev Saúde Pública. 2006;40(6):1035-41. http://doi.org/10.1590/S0034-89102006000700011

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4, de 7 de novembro de 2001 [Internet]. 2001 [acesso em 30 maio 2017]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES04.pdf

Ribeiro VM. Discutindo o conceito de inovação curricular na formação dos profissionais de saúde: o longo caminho para as transformações no ensino médico. Trab Educ Saúde. 2005;3(1):91-121. http://doi.org/10.1590/S1981-77462005000100006

Gomes R, Faria Brino R, Aquilante AG, Avó LRDS. Aprendizagem baseada em problemas na formação médica e o currículo tradicional de medicina: uma revisão bibliográfica. Rev Bras Educ Méd. 2009;33(3):444-51.http://doi.org/10.1590/S0100-55022009000300014

Savery JR. Overview of problem-based learning: definitions and distinctions. In: Walker A, Leary H, Hmelo-Silver C, Ertmer PA, editors. Essential readings in problem-based learning: Exploring and extending the legacy of Howard S. Barrows. West Lafayette: Purdue University Press; 2015. p. 5-15.

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto NMD, Meirelles CDAB, Pinto-Porto C, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciênc Saúde Coletiva. 2008;13(supl. 2):2133-44. http://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018

Gozzano MBC, Gozzano JRC, Beraldo MBB, Garcia MS, Gozzano JOA. Perfil dos estudantes de medicina da PUC-SP. Rev Fac Ciênc Méd Sorocaba. 2006;8(2):7-10.

Bosc M, Dubini A, Polin V. Development and validation of a social functioning scale, the Social Adaptation Self-evaluation Scale. Eur Neuropsychopharmacol. 1997;7(1 Supl. 1):S57-70. http://doi.org/10.1016/S0924-977X(97)00420-3

Fonseca-Pedrero E, Fernández JM, Lemos-Giráldez S, García-Cueto E, Paíno-Piñeiro M, García ÚV, et al. Propiedades psicométricas del Social Adaptation Self-evaluation Scale en adolescentes españoles. Interpsiquis. 2008;9:3332.http://psiqu.com/1-3332

Freire P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1975.

Cyrino EG, Toralles-Pereira ML. Trabalhando com estratégias de ensino-aprendizado por descoberta na área da saúde: a problematização e a aprendizagem baseada em problemas. Cad Saúde Pública. 2004;20(3):780-8. http://doi.org/10.1590/S0102-311X2004000300015

Coombs G, Elden M. Introduction to the special issue: problem-based learning as social inquiry-PBL and management education. J Manage Educ. 2004;28(5):523-35. http://doi.org/10.1177/1052562904267540

Mamede S, Penaforte J, Schmidt H, Caprara A, Tomaz JB, Sá H. Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. Fortaleza: Escola de Saúde Pública; São Paulo: Hucitec; 2001.

Published

2019-07-31

How to Cite

1.
Gozzano MCC, Gozzano JOA. New decade, new students in medical school?. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2019Jul.31 [cited 2024Jul.17];21(2):59-64. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/34028

Issue

Section

Original Article