Lifestyle assessment and the impact of the COVID-19 pandemic on medical and nursing students

Authors

  • Dirce Setsuko Tacahashi Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde https://orcid.org/0000-0003-2441-5617
  • Laura Moreira Rena Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde
  • Mateus Vinicius Bueno Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2020v22i3a7

Keywords:

life style, pandemics, social isolation, students

Abstract

Introduction: Lifestyle directly affects an individual’s quality of life and subsequently their health. In 2020, society faced a pandemic which had financial and health impacts within a physical and emotional context. Objectives: To analyze such impacts on the lifestyle of medical and nursing students of the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, and to verify the outcome of the teaching-learning method by remote activities. Methods: This was a quantitative, exploratory and descriptive study. Data were collected using the Google Forms tool, the sample was composed of 45 students from the Nursing and Medicine courses at the aforementioned institution, and the questionnaire applied was titled “Fantastic lifestyle” and aimed at measuring the main elements that characterize an appropriate lifestyle for good health. The method used for the descriptive analysis of the variables was the measurement of absolute and relative frequency. Results: A large part of the students had a considerably good lifestyle according to the parameters of the instrument applied and the remote activities suffered interference from internet connection thus there were difficulties in using them. Regarding body mass index, the results showed a number of overweight and obese students. Conclusion: It is hoped that there will be awareness and reflection on lifestyle and the changes that have occurred during the period of social isolation, reinforcing that quality of life should be a priority for people who are training to care for other people.

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Author Biographies

Dirce Setsuko Tacahashi, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

Possui graduação em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1975), mestrado em Gestão Organizacional - Faculdades Integradas São Camilo (1997), doutorado em Psicologia: Psicologia Social - Pontifícia Universidade Católica (2006). Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase na saúde da criança e adolescente, atuando principalmente nos seguintes temas: humanização, processo grupal, educação em saúde, família, doenças crônicas não transmissíveis, promoção e auto cuidado da saúde. Desde 2009 atua no Projeto Extensão Universitária - Grupo PUCALHAÇOS como Coordenadora. Também vem atuando na área de Educação de Profissionais de Saúde, formalmente desde 1992 no Curso de Enfermagem da FCMS - PUC-SP, onde congrega atividades de ensino, pesquisa e extensão. Atualmente atua como docente supervisora de Estágio Curricular Supervisionado na Atenção Básica no sétimo e oitavo período de graduação. Desde 2019 exerce a função de Coordenadora do Comitê de Ética em Pesquisa em seres humanos da FCMS-PUC-SP onde é membro do Colegiado desde 2007 .Em 2019 foi qualificada em Educação em Diabetes pela ADJ-SBD- IDF. Foi nomeada em 2014 Coordenadora Acadêmica do Curso de Enfermagem - PUC-SP no Programa de Mobilidade Acadêmica de Cursos Credenciados - MARCA / Mercosul .

Laura Moreira Rena, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

Estudante do Curso de Graduação em Enfermagem

Mateus Vinicius Bueno, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde

studante do Curso de Graduação em Enfermagem

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Published

2022-02-15

How to Cite

1.
Tacahashi DS, Rena LM, Bueno MV. Lifestyle assessment and the impact of the COVID-19 pandemic on medical and nursing students. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2022Feb.15 [cited 2024Aug.16];22(3):125-9. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/51737

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