Effective tutoring in problem-based learning
what Medicine students say
DOI:
https://doi.org/10.23925/1984-4840.2025v27a11Keywords:
Medical Students, Mentors, Problem-based LearningAbstract
Objective: To analyze the characteristics that influence the effectiveness of the tutor in problem-based learning (PBL), from the perspective of students of a medical course that uses active methodologies. Methodology: This study employed a mixed-methods approach, characterized as both quantitative and qualitative. Data were collected through questionnaires based on domains related to the aptitude of an effective tutor, specifically content expertise, social congruence, and cognitive congruence. The research sample consisted of 157 students from the second phase onwards of the course. The study was conducted after receiving approval from the Research Ethics Committee (opinion number 4.793.638). Results: Among the students who completed the questionnaire, 98.7% considered that demonstrating preparation and knowledge is fundamental for achieving content mastery. Additionally, within the domain of social congruence, the interaction among members of the tutorial group and the tutor’s ability to foster a welcoming and humanized environment stood out. Furthermore, over 80% of the students indicated that cognitive congruence should involve stimulating discussion and fostering the development of clinical reasoning. Conclusions: The characteristics that stand out, for medical students, in relation to tutor effectiveness are associated with the domain of content competence and cognitive congruence.
References
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 03/2014, de 20 de junho de 2014. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário Oficial da União (DOU), Brasília, DF, 23 jun. 2014. Seção 1, p. 8-11.
Almeida MJ, Campos JJB, Turini B, Nicoletto SCS, Pereira LA, Rezende LR, et al. Implantação das Diretrizes Curriculares Nacionais na graduação em Medicina no Paraná. Rev Bras Educ Med. 2007;31(2):156–65. doi: 10.1590/S0100-55022007000200006.
Leon LB, Onófrio FQ. Aprendizagem Baseada em Problemas na graduação médica–uma revisão da literatura atual. Rev Bras Educ Med. 2015;39(4):614-9. doi: 10.1590/S0100-55022007000200006.
Borochovicius E, Tortella JCB. Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio Aval Pol Públicas Educ. 2014;22(83):263-94. doi: 10.1590/S0104-40362014000200002.
Gomes AP, Rego S. Transformação da educação médica: é possível formar um novo médico a partir de mudanças no método de ensino-aprendizagem? Rev Bras Educ Med. 2011;35(4):557–66. doi: 10.1590/S0100-55022011000400016.
Tsuji H, Silva RHA. Aprender e ensinar na escola vestida de branco. São Paulo: Phorte; 2010.
Martins AC, Falbo Neto G, Silva FAM. Características do tutor efetivo em ABP: uma revisão de literatura. Rev Bras Educ Med. 2018;42(1):105-14. doi: 10.1590/1981-52712018v42n1RB20160100.
Schmidt HG, Moust JH. What makes a tutor effective? A structural-equations modeling approach to learning in problem-based curricula. Acad Med. 1995;70(8):708-14. doi: 10.1097/00001888-199508000-00015.
Feuerwerker LCM. Médicos para o SUS: gestão do trabalho e da educação na saúde no olho do furacão! Interface (Botucatu). 2013;17(47):929–30. doi: 10.1590/1807-57622013.0733.
Maeyama MA, Ros MA. Estilos de pensamento na escolha da especialidade médica e sua correlação com as políticas de provimento para a atenção básica à saúde - um estudo de caso. Rev Bras Educ Med. 2018;42(2):89–99. doi: 10.1590/1981-52712015v42n2RB20170097.
Reis EA, Reis IA. Análise Descritiva de Dados. Relatório Técnico do Departamento de Estatística da UFMG [Internet]. Belo Horizonte: UFMG, 2002 [acesso em 20 set 2024]. Disponível em: https://www.est.ufmg.br/portal/wp-content/uploads/2023/01/RTE-02-2002.pdf
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 9ª ed. rev.e aprimor. São Paulo: Hucitec; 2013.
Minella LS. Medicina e feminização em universidades brasileiras: o gênero nas interseções. Rev Estud Fem. 2017;25(3):1111–28. doi: 10.1590/1806-9584.2017v25n3p1111.
Scheffer MC, Cassenote AJF. A feminização da medicina no Brasil. Rev Bioét [Internet]. 2013 [acesso em 24 mar 2024;21(2):268-77. Disponível em: scielo.br/j/bioet/a/XtCnKjggnr6gFR3bTRckCxs/?format=pdf
Carabetta Júnior V. Metodologia ativa na educação médica. Rev Med. 2016;95(3):113-21. doi: 10.11606/issn.1679-9836.v95i3p113-121.
Martins ACS. Congruência social, congruência cognitiva e conhecimento do tutor e sua associação com o processo de aprendizagem no grupo tutorial em ABP. Estudo longitudinal baseado em mapas conceituais [tese]. Recife: Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira – IMIP; 2014.
Roman C, Ellwanger J, Becker GC, Silveira AD, Machado CLB, Manfroi WC. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem no processo de ensino em saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clin Biomed Res [Internet]. 2017 [acesso em 24 mar 2024];37(4). Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/hcpa/article/view/73911.
Kassab S, Al-Shboul Q, Abu-Hijleh M, Hamdy H. Teaching styles of tutors in a problem-based curriculum: students' and tutors' perception. Med Teach. 2006;28(5):460-4. doi: 10.1080/01421590600627540.
Maudsley G, Williams EM, Taylor DC. Problem-based learning at the receiving end: a 'mixed methods' study of junior medical students' perspectives. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2008;13(4):435-51. doi: 10.1007/s10459-006-9056-9.
Souza NCAT, Passalacqua FGM. O processo de construção da profissionalidade docente. Rev Inter Educ Sup. 2019;5:1-11. doi: 10.20396/riesup.v5i0.8653296.
Quintanilha LF, Farias, CSS, Andrade BB. Formação e envolvimento pedagógico entre docentes do ensino superior em saúde: uma análise dos cursos médicos. Rev Inter Educ Sup. 2020;7:e021026. doi: 10.20396/riesup.v7i0.8659850.
Machado MMBC, Sampaio CA, Macedo SM, Figueiredo MFS, Rodrigues JF, Lopes IG, et al. Reflexões e significados sobre competências docentes no ensino médico. Avaliação (Campinas). 2017;22(1):85–104. doi: 10.1590/S1414-40772017000100005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores no momento da submissão transferem os direitos autorais, assim, os manuscritos publicados passam a ser propriedade da revista.
O conteúdo do periódico está licenciado sob uma Licença Creative Commons 4.0, esta licença permite o livre acesso imediato ao trabalho e que qualquer usuário leia, baixe, copie, distribua, imprima, pesquise ou vincule aos textos completos dos artigos, rastreando-os para indexação, passá-los como dados para o software, ou usá-los para qualquer outra finalidade legal.
Este obra está licenciada com uma Licença