Creation and free culture in the era of generative artificial intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2023v16i48p76-92

Keywords:

Artificial Intelligence, Free Culture, Digital Platforms, Internet Politics, Philosophy of technology

Abstract

This text discusses aesthetic and philosophical implications in creation and culture from the popularization of generative Artificial Intelligence (AI) systems in 2023 such as ChatGPT. It starts from the debate around knowledge and free culture and the remix status of creation with the rise of digital technologies and the internet in the 2000s, and then problematizes the consequences of the massive use of generative AI systems for artistic creation today. Finally, he points out that the private exploitation of knowledge does not need to be a reason to restrict its wide access, but to dispute it as a common one; and points to the construction of an agenda to discuss creation in hybrid times, which seeks to affirm technologies based on their prosthetic characteristics (HUI, 2023).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Leonardo Foletto, FGV

Jornalista, doutor em comunicação (UFRGS), com pós-doutorado na FAU-USP junto ao LabCidade. Professor e pesquisador da Escola de Comunicação, Mídia e Informação da Fundação Getúlio Vargas (FGV-ECMI). Lattes: http://lattes.cnpq.br/1468800349299441.

References

ABÍLIO, Ludmila C. Uberização: do empreendedorismo para o autogerenciamento subordinado. Revista Psicoperspectivas: individuo y sociedad, v. 18, n. 3, p.1-11, 2019.

ABÍLIO, Ludmila C.; GROHMANN, Rafael. Uberização como apropriação do modo de vida periférico. In: GROHMANN, Rafael (org.). Os laboratórios do trabalho digital São Paulo: Boitempo, 2021, p. 85-91.

AMADEU, Sérgio. Colonialismo digital, Imperialismo e a Doutrina Neoliberal. IN: FAUSTINO, Deivison; LIPPOLD, Walter. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. São Paulo; Boitempo, 2023.

BERARDI, Franco. Depois do futuro. Trad. Regina Silva. São Paulo: Ubu, 2019.

CHOMSKY, Noam; ROBERTS, Ian; WATUMULL, Jeffrey. A falsa promessa do ChatGPT. FOlha de S.Paulo, 10 março de 2023. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/tec/2023/03/a-falsa-promessa-do-chatgpt.shtml Acesso em: 10 mai. 2023

COULDRY, Nick; MEJIAS, Ulises A. The costs of connection: how data is colonizing human life and appropriating it for capitalism. Stanford: Stanford University Press, 2019.

CRITICAL ART ENSEMBLE. Distúrbio Eletrônico. Coleção Baderna, Conrad; São Paulo, 2001

FAUSTINO, Deivison; LIPPOLD, Walter. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. São Paulo; Boitempo, 2023.

FOLETTO, Leonardo. A Cultura é Livre: uma história da resistência antipropriedade. Autonomia Literária/Fundação Rosa Luxemburgo, 2021.

FISHER, Mark. Fantasmas da minha vida: Escritos Sobre Depressão, assombrologia e futuros perdidos. São Paulo; Autonomia Literária, 2022.

GEMETTO, Jorge. FOSSATI, Mariana. Inteligência artificial generativa e direitos culturais. Disponível em: https://baixacultura.org/2023/06/23/inteligencia-artificial-generativa-e-direitos-culturais/ Acesso em: 28 jul. 2023

GONÇALVES, Lukas Ruthes. A Dream Spring of AI Copyright. Disponível em: https://www.project-disco.org/intellectual-property/a-dream-of-spring-for-ai-copyright/ Acesso em: 15 jul. 2023

GROHMANN, Rafael. Plataformização do trabalho: entre dataficação, financeirização e racionalidade neoliberal. Revista EPTIC, v. 22, n. 1, p. 106-122, 2020.

HUI, Yuk. ChatGPT ou a escatologia das máquinas. Trad. Moisés Sbardelotto. IHU Unisinos, jun. 2023. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/categorias/629726-chatgpt-ou-a-escatologia-das-maquinas-artigo-de-yuk-hui Acesso em: 25 jun. 2023

HARAWAY, Donna. Manifesto Ciborgue: Ciência, tecnologia, feminismo-socialista no final do século XX (1985). Ponta Grossa; Monstro dos Mares, 2020.

MARX, Karl. Grundrisse. Trad. Mario Duayer e Nélio Schneider. São Paulo, Boitempo Editorial, 2011.

LEMOS, André. IA, Elis e a nova carta. Disponível em: https://andrelemos.substack.com/p/ia-elis-e-nova-carta? Acesso em: 10 jul. 2023

LESSIG, Lawrence. Cultura livre: como a grande mídia usa a tecnologia e a lei para bloquear a cultura e controlar a criatividade. Trad. Rodolfo S. Filho, Cardoso, Joaquim Toledo Jr., Isabea Vecchi Alzuguir, Mariana Bandarra, Alexandre Boide. São Paulo: Trama, 2005

MANSOUX, Aymeric. Livre como queijo: confusão artística acerca da abertura. In: BELISÁRIO, Adriano; TARIN, Bruno. Copyfight. Rio de Janeiro: Azougue, 2012.

MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. Trad. Cláudio Marcondes. São Paulo: Ubu, 2018.

SAVAZONI, Rodrigo. O comum entre nós: da cultura digital à democracia do século XXI. São Paulo: Sesc Edições, 2018

SIMONDON, Gilbert. Do modo de existência dos objetos técnicos (1958). Trad. Vera Ribeiro. Contraponto, 2020.

VAN DYCK, José. POELL, Thomas. DE WAAL, Martijn. The Platform Society: Public Values in a Connective World. Oxford; Ozford University press, 2018.

WARK, Mckenzie. Considerações sobre um manifesto hacker. IN: WARK, Mckenzie. Um Manifesto Hacker. São Paulo; Editora Funilaria, 2023 (no prelo).

WOLFSON, Stephen. “Uso Justo”: Treinando IA Generativas. Disponível em: https://br.creativecommons.net/2023/06/06/uso-justo-treinando-ia-generativas/ Acesso em: 12 jul. 2023

WU MING. Copyright e maremoto. Trad. Rizoma. 2002. on-line. Disponível em https://baixacultura.org/2012/07/09/wu-ming-e-um-maremoto-anticopyright/ Acesso em: 10 mai 2023

Published

2023-12-21