The University as a plural space for the professional, personal and cultural training of young potiguara

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2022v15i43p122-140

Keywords:

University, Culture, Young Potiguara, Formation

Abstract

The article synthesizes a critical cultural study that includes a field research with the general objective of understanding, from the life trajectory of young Potiguara, how their experiences could contribute to their entry into the university, aiding in their formation. The research carried out was qualitative, with academics who studied at a Federal Institution, using the methodological approach of (auto)biographical research, in order to centralize the narratives of young Potiguara, providing an integration between subjects and researchers. In the analysis, based on their narratives, it was possible to recognize and identify some contradictions and complementarities existing in the intersection between academic and indigenous knowledge, enabling a training that encompasses the professional, the personal and the cultural.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Elaine Freitas de Sousa, Federal University of Ceara

Researcher at the Federal University of Ceará

Jacques Therrien, Ceara State University

Researcher at the State University of Ceará

References

BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand, 1989.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. In: Educação e Pesquisa. v. 32, n. 02, maio/agosto, 2006, p. 359-371.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: Figuras do indivíduo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto, Luís Passeggi. Natal – RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 36 ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 16ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. 11ª ed. São Paulo, SP: Paz e Terra. 2006.

HALL. Stuart. A Identidade cultural na pós-modernidade. 11.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

MELLO, Luiz Gonzaga de. Antropologia Cultural: iniciação, teoria e temas. 19. Ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social, teoria, método e criatividade. 28ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.

SANTOS, Boaventura de Souza. Pela Mão de Alice – o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 14ª Ed. 2013.

SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: SP: Autores Associados, 2007.

SHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena Maria e COSTA, Vanda Maria. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

Published

2022-07-01