The University as a plural space for the professional, personal and cultural training of young potiguara
DOI:
https://doi.org/10.23925/1982-6672.2022v15i43p122-140Keywords:
University, Culture, Young Potiguara, FormationAbstract
The article synthesizes a critical cultural study that includes a field research with the general objective of understanding, from the life trajectory of young Potiguara, how their experiences could contribute to their entry into the university, aiding in their formation. The research carried out was qualitative, with academics who studied at a Federal Institution, using the methodological approach of (auto)biographical research, in order to centralize the narratives of young Potiguara, providing an integration between subjects and researchers. In the analysis, based on their narratives, it was possible to recognize and identify some contradictions and complementarities existing in the intersection between academic and indigenous knowledge, enabling a training that encompasses the professional, the personal and the cultural.
Downloads
Metrics
References
BOURDIEU, Pierre. O Poder Simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand, 1989.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. In: Educação e Pesquisa. v. 32, n. 02, maio/agosto, 2006, p. 359-371.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e Educação: Figuras do indivíduo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passegi, João Gomes da Silva Neto, Luís Passeggi. Natal – RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 36 ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 16ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. 11ª ed. São Paulo, SP: Paz e Terra. 2006.
HALL. Stuart. A Identidade cultural na pós-modernidade. 11.ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MELLO, Luiz Gonzaga de. Antropologia Cultural: iniciação, teoria e temas. 19. Ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social, teoria, método e criatividade. 28ª ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2009.
SANTOS, Boaventura de Souza. Pela Mão de Alice – o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 14ª Ed. 2013.
SAVIANI, Dermeval. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: SP: Autores Associados, 2007.
SHWARTZMAN, Simon; BOMENY, Helena Maria e COSTA, Vanda Maria. Tempos de Capanema. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Aurora. Revista de Arte, Mídia e Política
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.