The Aesthethic and The Afro Brazil Museum
Possibility of implementing Law 11.645/08 in public schools in the city of São Paulo
DOI:
https://doi.org/10.23925/2675-8253.2022v3n1A3Keywords:
Museu Afro Brasil, Lei 11.645/08, Estética, RepressãoAbstract
The Afro Brazil Museum is necessary to understand the importance of retaking concepts appropriated by hegemonic groups. In this direction, this study aims to contribute to the implementation of Law 11.645/08 in the public schools of the city of São Paulo through the Afro-Brazil Museum. The argumentation of Hebert Marcuse in Eros and Civilization is used, where the possibility of a non-repressive society is discussed through the aesthetic formality and its revaluation in the pulsional game, which helps us understand how art can become a means for a possible society where there would be different principles from the current one.
References
ALMEIDA, Sílvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.
AMARO, de Melo Pessanha, Eliseu. “DO EPISTEMICÍDIO: AS ESTRATÉGIAS DE MATAR O CONHECIMENTO NEGRO AFRICANO E AFRODIASPÓRICO.” Problemata 10.2 (2019): 167–194. Problemata. Web.
BRASIL. Lei 11.645/08 de 10 de Março de 2008. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília.
BULFINCH, Thomas.O livro de ouro da mitologia: (a idade da fábula : histórias de deuses e heróis, Trad. David Jardim Júnior. 26. ed., Rio de janeiro: Ediouro Publicações, 2002.
CARNEIRO, Aparecida Sueli; FISCHMANN, Roseli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005.Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005, p.96 – 124.
COSTA E SILVA, Alberto da. O Brasil e a África e o Atlântico no século XIX. Estudos Avançados. São Paulo, V.8, n. 21 maio/ago, 1994.)
GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América latina. Trad, Sérgio Faraco. São Paulo: L&PM, 2010.
JIMENEZ, Marc. O que é estética?. 3° ed., Rio Grande do Sul: Unisinos, 1999.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Lisboa: Antígona, 2014.
MATOS, Isla Andrade Pereira de. Ação educativa do Museu Afro Brasil: educação patrimonial no combate à discriminação étnico-racial / Isla Andrade Pereira de Matos. - Campinas: PUC-Campinas, 2013. 161p.
MARCUSE, Herbert. Eros e Civilização Uma Interpretação Filosófica do Pensamento de Freud. 6° ed., Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1975.
Museu Afro Brasil. pág web: http://www.museuafrobrasil.org.br/programacao-cultural/exposicoes/longa-duracao. Confecção própria.
NIETZSCHE, F. Considerações extemporâneas. Terceira Parte: Schopenhauer como educador. Trad. Giovane Rodrigues e Tiago Tranjan. São Paulo: Mundaréu, 2018.
KANT, Immanuel. Crítica da Faculdade do juízo, trad. Valério Rohden e António Marques – 2. ed. – Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
SCHILLER, F. Cartas Sobre a Educação Estética da Humanidade [1795]. Trad. port. Roberto Schwarz. São Paulo: EPU, 1991.
SILVA, Nelson Fernando Inocêncio da. Museu afro Brasil no contexto da diáspora: dimensões contra-hegemônicas das artes e culturas negras / Nelson Fernando Inocêncio da Silva. -- 2013. 200 f.: il.; 30cm.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Avesso: Pensamento, Memória e Sociedade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.