E-GOVERNMENT AS AN INSTRUMENT OF QUALITY AND TRANSPARENCY IN THE FEDERAL PUBLIC SERVICE: A CASE STUDY IN THE IMMIGRATION POLICE STATION OF CEARÁ

Authors

  • Ismael Duarte Luna UNILAB/Aluno da Graduação em Administração Pública
  • Antônia Marcia Rodrigues Sousa Universidade Federal do Ceará/Professora Adjunta
  • Alexandre Oliveira Lima UNILAB/Professor Adjunto
  • Ruan Carlos dos Santos UDESC/Doutorando em Administração http://orcid.org/0000-0001-7396-8774

Keywords:

e-Government. Public Administration. Immigration Police Station. Information Technology.

Abstract

Objective: To analyze the perception of civil servants, employees and service users of the Immigration Police Station in Ceará about the implementation of e-government in the federal public service.

Results: Analysis of the "gov.br" websites and, in particular, the PF website, as well as the insertion of systems to computerize administrative processes reveal a direction by the federal government towards making the public service more accessible, more efficient and less costly. However, it can be seen that, despite making a contribution, merely making services available online or investing in technologies to digitize processes is not enough to achieve quality and transparency in the public service.

Origin: Society is increasingly looking for convenience and speed in the services it needs, without sacrificing quality, especially in the public sector (BRAGA; ALVES; FIGUEIREDO; SANTOS, 2008). In recent decades, the Brazilian government has been digitizing public services, with the creation of the "gov.br" portal being one of the most recent e-GOV policies (NOGUEIRA Jr. 2019). The Public Governance Model, encompassing elements of managerialism, refers to developmental policies that are guided by network and cooperation management, participatory and competitive management, accountability, transparency and democracy in the public sector (PECI; PIERANTI; RODRIGUES, 2008).

Final Considerations/Conclusion: The results showed that e-government is a strong instrument for quality and transparency in public management, but some considerations should be taken into account to improve digital processes, such as: training employees; maximizing access to Information and Communication Technologies (ICTs) and encouraging society to participate in government oversight through digital channels.

Contributions: The insertion of systems to computerize administrative processes reveals a direction by the federal government towards making public service more accessible, more efficient and less costly. However, the presence of human beings is irreplaceable, especially when it comes to decision-making, problem-solving and humanizing public service.

Author Biographies

Ismael Duarte Luna, UNILAB/Aluno da Graduação em Administração Pública

Bacharel em Direito. Bacharel em Administração Pública. Tecnólogo em Gestão Pública. Pós - Graduação Lato Sensu em Gestão de Pessoas. e Pós - Graduação Lato Sensu em em Gestão Pública. Tem experiência na área de Administração Pública.

Antônia Marcia Rodrigues Sousa, Universidade Federal do Ceará/Professora Adjunta

Doutorado em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza - UNIFOR. É professora Adjunta da Universidade Federal do Ceará - UFC - Campus Sobral, Cursos de Ciências Econômicas e Finanças. 

Alexandre Oliveira Lima, UNILAB/Professor Adjunto

Doutor em Administração de Empresas pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Mestre em Controladoria pela Universidade Federal do Ceará (2006) e Especialista em Gestão de Organizações de Saúde (2009), além de graduado em Administração de Empresa, pela Universidade Federal do Ceará (2002). Professor Adjunto da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB. Ministra as disciplinas Empreendedorismo no Setor Público, Contabilidade Pública, Orçamento Público e Auditoria e Controladoria no Setor Público.

Ruan Carlos dos Santos, UDESC/Doutorando em Administração

Doutorando em Administração pela UNIVALI. Mestre em Administração de Empresas pela UNIVALI. Especialista em Metodologia de Ensino de Filosofia e Sociologia pela FCV. Especialista em Gestão Empresarial pela FAPAG. Especialista em EAD e Metodologia Superior pela UNISOCIESC. Licenciatura em Filosofia e Ciências Sociais pela FAERPI.
Bacharelando em Administração pela UFSC. Bacharel em Teologia pela FACASC. Bacharel em Filosofia pela UNISUL
Membro do Grupo. Estudos de Estratégia e Performance (GEEP) do CNPQ / UNIVALI

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Published

2023-12-21