THE “DECISIONS DECISIONS” METHOD IN TECHNICAL EDUCATION IN ADMINISTRATION IN SEARCH OF ACTIVE METHODOLOGIES

AimED AT A PEDAGOGY OF LABOR WORKS

Authors

  • Rosemar Thies Instituto Federal de Santa Catarina
  • Olivier Allain Instituto Federal de Santa Catarina

Keywords:

Professional and Technological Education; active methodologies; Decisions decisions; learning by works.

Abstract

This article presents reports on the application of an active methodology, more precisely a case study based on the “decisions decisions” model by Tom Snyders, together with students of the Technical Administration course, at the EPT institution Senai/SC. In addition to promoting an active methodology, this study sought to understand how directing activity towards carrying out labor works can enhance training within the scope of EPT, as recommended by Barato's pedagogy of works, or Pastré's pedagogy of situations. We present the testimonies of the participants, students and teachers, and discuss the results of applying the decisions decisions method, which point to important professionalization effects, since the decision process built in the case study simulation has characteristics similar to those of situations real jobs.

References

AUSUBEL, D. P; NOVAK, J. D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. Tradução de Eva Nick et al. 2ª ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. Tradução de: Educational Psichology. ANASTASIOU, L.G.; ALVES, L.P. Processo de ensinagem na universidade. 5a ed. Joinville: Univille, 2009.

BACICH, L.; MORAN, J. (Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BARATO, Jarbas Novelino. Educação Profissional: Saberes do ócio ou saberes do trabalho?, Editora Senac SP, 2004.

BARATO,J.N. Fazer Bem Feito: Valores em Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: UNESCO.2015.

BARATO,J.N.Oficinas e conhecimento: um desafio para a atuação e a capacitação de docentes em educação profissional e tecnológica, publicado pela UNESCO em 2021.

BENDER, William N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.

BONWELL, Charles C; EISON, James A. Active Learning: creating excitement in the Classroom. no 1 ed. Washington, D.C: School of Education and Human Development - The George Washington University, 1991.

CUNHA, M.V. A antinomia do pensamento pedagógico: o delicado equilíbrio entre indivíduo e sociedade. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 189-204, 1993.

DETERDING, Sebastian. Situated motivational affordances of game elements: a conceptual model. Gamification Research, Hamburg, v. 10, n. 8, p. 1-4, maio 2005. Disponível em: http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/09-Deterding.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022

DRECOLY, Jean-Ovide. Educação, Pensadores, História. Editora Massangana, 2010.

FARDO, Marcelo Luis. A gamificação aplicada em ambientes de aprendizagem. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 11, n. 1, 2013.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

GOLDSCHMIDT, P. C. (1977). Simulação e jogo de empresas. Revista de Administração de Empresas, 17(3), 43-46.

GOUDEAUX, A.; POIZAT, G.; DURAND, M. Transmissão cultural, formação profissional e educação de adultos: para uma epistemologia da ação. Trabalho & Educação, v. 28, n. 2, p.15-50, maio-ago, 2019.

GRUBER. C, ALLAIN. O, WOLLINGER.P. Didática profissional: princípios e referências para a Educação Profissional. Florianópolis: publicações do IFSC, 2019.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.

LI, E., & BAILLIE, A. (1993). Mixing case method with business game: student evaluations. Simulation & Gaming, 24(3), 336-355. doi: 10.1177/1046878193243006

LIEBEROTH, Andreas. Shallow Gamification: testing psychological effects of framing an activity as a game. Games And Culture, [S.L.], v. 10, n. 3, p. 229-248, 1 dez. 2014. SAGE Publications. http://dx.doi.org/10.1177/1555412014559978.

MAYEN, P.; MÉTRAL, J.-F.; TOURMEN, C. Les situations de travail. Références pour les référentiels. Recherche et formation, 64, 2010. pp. 31-46.

MAYEN, P. Les situations professionnelles : un point de vue de didactique professionnelle. Phronesis, 11, 2012. pp. 59-67.

MAYEN, Patrick. Vocational didactics: work, learning, and conceptualization. In: FILLIETTAZ, Laurent; BILLETT, Stephen. Francophone perspectives of learning through work: conceptions, traditions and practices.[S.l.]: Springer, 2015. Cap. 10. https://via.ufsc.br/movimento-empresa-junior. Acesso em: 04.05.2022.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: A teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2006.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens: aproximações jovens. Ponta Grossa: Uepg/Proex, 2015. p. 15-33.

PASTRÉ, Pierre; MAYEN, Patrick; VERGNAUD, Gérard. La didactique

professionnelle. Revue Française de Pédagogie, [s.l.], n. 154, p.145-198, 1 mar.

OpenEdition. http://dx.doi.org/10.4000/rfp.157

PASTRÉ, Pierre. La didactique professionnelle. Approche anthropologique du développement chez les adultes. Paris: PUF, 2011.

SOUZA, Cacilda da Silva; IGLESIAS, Alessandro Giraldes; PAZIN-FILHO, Antonio. Estratégias inovadoras para métodos de ensino tradicionais – aspectos gerais. Medicina, v. 47, n. 3, p. 284-292, 2014.

VERGNAUD, Gérard. Au fond de l’action, la conceptualisation. In: BARBIER, Jean-Marie (dir.). Savoirs théoriques, savoirs d’action. Paris: PUF,

, p. 275-292.

VINATIER, I. Le travail de l’enseignant ; une approche par la didactique professionnelle. Bruxelles: De Bœck, 2013.

WENGER, E.; MCDERMOTT, R.; SNYDER, W. M. Cultivating Communities of Practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard Business School, 2002.

Published

2024-06-27