I THE IMPORTANCE OF TRAINING FOR NEW MANAGEMENT PRACTICES - CASE STUDY IN THE HOTEL INDUSTRY.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2595-4865.2025v1n19.71317

Keywords:

Revenue Management, Skills, Training, Capacity, Hospitality

Abstract

The importance of training in the hotel sector is related to the development of new management practices that improve the efficiency and quality of the services provided. This article presents a case study carried out in a resort located in Santa Catarina (pseudonym Bleisure), focused on the analysis of management practices implemented after completing a Revenue Management training course at the company with the pseudonym Gold in 2023. The objective is to investigate how training influenced the adoption of new practices by leaders and employees, promoting changes in revenue management processes and work dynamics. It also analyzes the facilitators and obstacles during the implementation of new processes. The research used a qualitative and exploratory approach, including interviews with four resort leaders, analysis of financial reports and market data, as well as direct observations over six months. The results show that the training contributed to improving process management, reinforced the ability of leaders to make decisions with greater autonomy and provided a more structured approach to negotiation and revenue management.

Author Biographies

Crisomar Lobo de Souza, Fundação São Paulo - PUCSP

Doutor em administração pela USP, mestre em administração pela PUC-SP, MBA Executivo em Gestão Empresarial pela FGV, pós-graduação em Marketing pela FGV, extensão universitária em Negociação e Gestão Estratégica de Negócios pela FGV/GVPEC e graduado em Administração Mercadológica pela UAM. Participou de seminários nacionais e internacionais nas áreas de negócios. Foi executivo nas áreas de marketing, vendas e serviços no setor de telecomunicações, diretor da Sociedade Brasileira de Teletrabalho e Teleatividades (SOBRATT), instrutor do SEBRAE na área de marketing e vendas. Atualmente é professor e coordenador de Práticas, Pesquisas e Projetos em Organizações na PUC-SP.

Marcio Shoiti Kuniyoshi, Fundação São Paulo - PUCSP

Atual chefe de departamento do curso de Administração (Gestão 2020-atual) da Faculdade de Economia, Administração, Ciências Contábeis e Atuarias da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professor do curso de graduação e pós-graduação do curso de Administração de Empresas - área Administração Geral - da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi professor Titular do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Metodista de São Paulo. Doutor em Administração pela Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (2008), mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e bacharel em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991). Parecerista de periódicos listados no Webqualis Administração. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração, atuando principalmente nos seguintes temas: modelos de gestão, inovação e competitividade, gestão do conhecimento, planejamento estratégico e estratégias competitivas e empreendedorismo (independente e corporativo). Coordenador do GEEI-Grupo de Estudos em Empreendedorismo e Inovação, Pesquisador associado do NPGT - Núcleo de Pesquisa em Política e Gestão Tecnológica e subcoordenou o GPEADE - Grupo de Pesquisa em Administração Avançada e Empreendedorismo todos listados no diretório de grupos de pesquisa do CNPq.

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Published

2025-12-27

How to Cite

Campelo Lara Calefe, M., Lobo de Souza, C., & Shoiti Kuniyoshi, M. . (2025). I THE IMPORTANCE OF TRAINING FOR NEW MANAGEMENT PRACTICES - CASE STUDY IN THE HOTEL INDUSTRY. Caderno De Administração, 1(19). https://doi.org/10.23925/2595-4865.2025v1n19.71317