Struggle for recognition in Axel Honneth

the grammar of social conflicts and the renewal of critical theory

Authors

  • Leonor Gularte Soler Universidade Federal de Pelotas
  • Neiva Afonso Oliveira Universidade Federal de Pelotas
  • Neyha Guedes Dariva Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-5278.2024v25i1:e67510

Keywords:

Axel Honneth, Renewal of critical theory, Social conflicts

Abstract

The article explores the thought of Axel Honneth, a prominent heir to the Frankfurt School, examining his contributions to Critical Theory. It begins with a review of the ideas of Karl Marx and the Hegelian influences that shaped his philosophy, essential for understanding the origin of the Frankfurt School and Critical Theory. Next, the text presents an overview of Critical Theory and its development, situating Honneth within this tradition. The main focus is on Honneth's theory of recognition, which grounds a social critique based on conflicts for recognition, highlighting the grammar of social conflicts. The study emphasizes the importance of Honneth for contemporary philosophy and notes his departure from Classical Critical Theory, especially in relation to the thoughts of Habermas, Adorno, and Horkheimer. Honneth emphasizes the role of everyday relations, moral norms, and interpretative actions in social formation, aspects that he considers neglected by the classical theorists.

Author Biographies

Leonor Gularte Soler, Universidade Federal de Pelotas

PhD student in the postgraduate program at the Federal University of Pelotas and CAPES scholarship holder in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Pelotas.

Areas of interest: philosophy of education, pragmatism, John Dewey, Soviet education.

Neiva Afonso Oliveira, Universidade Federal de Pelotas

PhD in Philosophy from PUC-RS and Professor in the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Pelotas.

Neyha Guedes Dariva, Universidade Federal de Pelotas

PhD student in Education and philosophy teacher at the state high school in Rio Grande - RS.

References

ABBAGNANO, N. História da filosofia. Vol. X. Lisboa: Presença, 1993.

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

DEWEY, J. Experiência e Natureza. In: Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.

FROMM, E. O conceito marxista do homem. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1964.

HEGEL, G.W. F. Filosofia da história. 2. ed. Trad. Maria Rodrigues e Hans Harden. Brasília: Editora da UnB, 2008a.

HEGEL, G.W. F. Fenomenologia do espírito. Trad. Paulo Meneses com a colaboração de Karl-Heinz Efken e José Nogueira Machado. 5. ed. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Editora Universitária São Francisco, 2008b.

KANT, I. Sobre a pedagogia. 3. ed. Piracicaba: Editora Unimep, 2002.

KANT, I. Resposta à pergunta: o que é o Iluminismo? In: A paz perpétua e outros opúsculos. Lisboa: Edições 70, 2009.

HONNETH, A. Crítica del poder: fases en la reflexión de una teoría crítica de la sociedad. Madrid: Machado Editora, 2009a.

HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009b.

KOWARZIK, W. História da filosofia. Vol. 7. Unisinos, 1998.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. Trad. de Florestan Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. 1. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

NOBRE, M. Apresentação: luta por reconhecimento: Axel Honneth e a teoria crítica. In: HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009. p. 7-19.

PUCCI, B. Teoria crítica e educação. In: Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Organizado por Bruno Pucci. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 11-58.

PETRY, F.B. Filosofia como formação: seu ensino no pensamento de Theodor W. Adorno. 2011. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

SAUERWALD, G.; ASTRAIN, R.S. (Org.). La cuestión del reconocimiento en América Latina: perspectivas y problemas de la teoría político-social de Axel Honneth. Mapuche: Ed. Blood territories, 2002.

SEVERINO, A. J. Filosofia. São Paulo: Cortez, 1992. (Coleção Magistério – 2o grau).

Published

2024-12-06

How to Cite

Soler, L. G., Oliveira, N. A., & Dariva, N. G. . (2024). Struggle for recognition in Axel Honneth: the grammar of social conflicts and the renewal of critical theory. Cognitio: Revista De Filosofia, 25(1), e67510. https://doi.org/10.23925/2316-5278.2024v25i1:e67510