Struggle for recognition in Axel Honneth
the grammar of social conflicts and the renewal of critical theory
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-5278.2024v25i1:e67510Keywords:
Axel Honneth, Renewal of critical theory, Social conflictsAbstract
The article explores the thought of Axel Honneth, a prominent heir to the Frankfurt School, examining his contributions to Critical Theory. It begins with a review of the ideas of Karl Marx and the Hegelian influences that shaped his philosophy, essential for understanding the origin of the Frankfurt School and Critical Theory. Next, the text presents an overview of Critical Theory and its development, situating Honneth within this tradition. The main focus is on Honneth's theory of recognition, which grounds a social critique based on conflicts for recognition, highlighting the grammar of social conflicts. The study emphasizes the importance of Honneth for contemporary philosophy and notes his departure from Classical Critical Theory, especially in relation to the thoughts of Habermas, Adorno, and Horkheimer. Honneth emphasizes the role of everyday relations, moral norms, and interpretative actions in social formation, aspects that he considers neglected by the classical theorists.References
ABBAGNANO, N. História da filosofia. Vol. X. Lisboa: Presença, 1993.
ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo: Ática, 2000.
DEWEY, J. Experiência e Natureza. In: Coleção Os Pensadores. São Paulo: Abril Cultural, 1980.
FROMM, E. O conceito marxista do homem. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1964.
HEGEL, G.W. F. Filosofia da história. 2. ed. Trad. Maria Rodrigues e Hans Harden. Brasília: Editora da UnB, 2008a.
HEGEL, G.W. F. Fenomenologia do espírito. Trad. Paulo Meneses com a colaboração de Karl-Heinz Efken e José Nogueira Machado. 5. ed. Petrópolis: Vozes; São Paulo: Editora Universitária São Francisco, 2008b.
KANT, I. Sobre a pedagogia. 3. ed. Piracicaba: Editora Unimep, 2002.
KANT, I. Resposta à pergunta: o que é o Iluminismo? In: A paz perpétua e outros opúsculos. Lisboa: Edições 70, 2009.
HONNETH, A. Crítica del poder: fases en la reflexión de una teoría crítica de la sociedad. Madrid: Machado Editora, 2009a.
HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009b.
KOWARZIK, W. História da filosofia. Vol. 7. Unisinos, 1998.
MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. Trad. de Florestan Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. 1. ed. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.
NOBRE, M. Apresentação: luta por reconhecimento: Axel Honneth e a teoria crítica. In: HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009. p. 7-19.
PUCCI, B. Teoria crítica e educação. In: Teoria crítica e educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Organizado por Bruno Pucci. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 11-58.
PETRY, F.B. Filosofia como formação: seu ensino no pensamento de Theodor W. Adorno. 2011. Tese (Doutorado em Filosofia) – Instituto de Filosofia, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.
SAUERWALD, G.; ASTRAIN, R.S. (Org.). La cuestión del reconocimiento en América Latina: perspectivas y problemas de la teoría político-social de Axel Honneth. Mapuche: Ed. Blood territories, 2002.
SEVERINO, A. J. Filosofia. São Paulo: Cortez, 1992. (Coleção Magistério – 2o grau).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.






