SCHOOL INFRASTRUCTURE AND SOCIOECONOMIC INEQUALITY

THE PORTRAIT OF SÃO PAULO'S SCHOOLS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.v3.2024e68812

Keywords:

Socioeconomic inequalities, Vulnerabilities, Infrastructure, São Paulo schools

Abstract

The research discusses the deep socioeconomic disparities in schools in São Paulo, highlighting how these inequalities affect infrastructure, access to resources, and student performance. These disparities are evident both in the urban context, due to the unequal distribution of income in Brazil, and within the school environment, where students from low-income families face greater challenges. The study also addresses the precarious infrastructure in peripheral schools, the lack of educational resources, and the difficulty in retaining qualified teachers, factors that contribute to educational segregation. The impact of the COVID-19 pandemic is emphasized, showing how the transition to remote learning exacerbated inequalities, as many students from poor families lacked access to the necessary technology. Data collection involved discussion groups with education professionals from the State Education Network of São Paulo, and the data were analyzed and categorized with the aid of NVivo software, using Prose Analysis as the qualitative methodology, which focuses on subjective aspects and is organized into topics and themes. The main findings indicate that the pandemic period intensified the existing inequalities in the Brazilian educational system, especially in peripheral schools. The poor distribution of material and technological resources, combined with the lack of adequate support for teachers, was identified as one of the greatest challenges to the continuity of education.

Author Biographies

Patrick Vieira Ferreira, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Pós-doutorando em Educação pela PUC-SP (2022), Doutor em Psicologia da Educação pela PUC-SP (2021), Mestre em Educação pela UMESP (2016), possui graduação em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Faculdade Adventista de Educação do Nordeste (2008) e graduação em Teologia - Seminário Adventista Latino-Americano de Teologia (2008), Especializado em Gestão Educacional e Capelania Escolar. Coaching Profissional certificado pela Sociedade Latino Americana de Coaching. Atualmente é o Diretor de Desenvolvimento Espiritual do UNASP, campus Hortolândia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, educação religiosa, espiritualidade, avaliação institucional, formação de professores, teologia, logoterapia.

Vera Maria Nigro de Souza Placco, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (1967), mestrado em Educação (Psicologia da Educação), pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1978), doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1992) e pós doutorado em Psicologia Social na École Des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS) - França. Atualmente é professora titular dos Programas de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação e do Programa de Mestrado Profissional (PEPG em Educação: Formação de Formadores), da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Coordena o grupo de pesquisa Contexto Escolar, Processos Identitários na formação de Professores e Alunos da Educação Básica (CEPId ? CNPq) e atua como pesquisadora Associada do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade -Educação - FCC/DPE-CIERS-Ed e da Cátedra UNESCO ? Profissionalidade Docente (FCC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Psicologia Educacional, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, educação, psicologia da educação, representações sociais e coordenação pedagógica / educacional. É assessora educacional junto a instituições de ensino públicas e particulares. Tem artigos e livros publicados na área de Educação e Psicologia. 

Luciane Helena Mendes Miranda, Universidade Paulista

Doutora (2020) e mestra (2015) em Educação: Psicologia da Educação, ambos pela PUC-SP. Graduada em Psicologia (1996) e especialização em Psicopedagoga (1998) pela Universidade de Mogi das Cruzes. Possui especialização em Psicoterapia breve de base psicanalítica pelo Instituto Sedes Sapientiae (2004). Atua como docente e supervisora clínica na Universidade Paulista. Atende em consultório como psicóloga (1998) crianças, jovens e adultos, na modalidade individual e casa. Dedica-se a pesquisas com ênfase nos seguintes temas: Educação Especial e Inclusiva, formação docente e vulnerabilidades no ambiente escolar. É integrante do grupo de pesquisa Contexto Escolar, Processos Identitários da Formação de Professores e Alunos da Educação Básica CEPId, locado na PUC-SP. 

Dilma Antunes Silva, Universidade Federal de São Paulo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Mogi das Cruzes (2009), mestrado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015) e doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2020). Atualmente é professor da Universidade Federal de São Paulo, atuando no Núcleo de Educação Infantil - Escola Paulistinha de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE- Guarulhos). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação infantil, formação de professores, extensão universitária, práticas pedagógicas e educação. 

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Published

2024-11-02

How to Cite

Ferreira, P. V., Placco, V. M. N. de S., Miranda, L. H. M., & Silva, D. A. (2024). SCHOOL INFRASTRUCTURE AND SOCIOECONOMIC INEQUALITY: THE PORTRAIT OF SÃO PAULO’S SCHOOLS. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, 3(33), e68812. https://doi.org/10.23925/2176-4174.v3.2024e68812