Education as a Narrating Word
Some Ideas from Paul Ricœur
DOI:
https://doi.org/10.23925/rct.i108.66886Keywords:
Paul Ricoeur, Narrative, Education, Philosophy of EducationAbstract
In contrast to certain contemporary pedagogical discourse, which aims to create an “efficient school” for the supposed demands of future society—i.e., a school amalgamated with the productive world—we aim, in this brief essay, to reflect on some ideas of the French philosopher Paul Ricœur. Initially, we will discuss the narrative condition of the teacher’s word, indicating the centrality of language in the educational experience, wherein both the fruits of culture and a movement of inquiry are communicated, emphasizing its hermeneutic dimension. Subsequently, we will attempt an interpretation of the teacher’s narrative word through the lens of Ricœur’s threefold mimesis, seeking to understand the teaching profession as a unique form of narrating a particular interpretation of the world to its new inhabitants.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRAYNER, Flávio. Fundamentos da educação: crise e reconstrução. Campinas: Mercado das Letras, 2015.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Autoridade e educação: o desafio em face do ocaso da tradição. CARVALHO, José Fonseca de. Educação: uma herança sem testamento. 2015. 115 f. Tese (Livre-docência) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. Um Sentido para uma Experiência Escolar em Tempos de Pandemia. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109144, 2020.
FREY, Daniel Ricœur et la parole enseignante. Note sur La parole est mon royaume. In : FREY, Daniel. La Jeunesse d’une pensée. Paul Ricœur à l’Université de Strasbourg (1948-1956). Strasbourg : Presses universitaires de Strasbourg, 2015.
RICŒUR, Paul. La parole est mon royaume. Esprit, n. 223, p. 192, 1955.
RICŒUR, Paul. Tempo e narrativa 1: A intriga e a narrativa histórica. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2010.
RIVAS, Manuel. “La lengua de las mariposas”. In: RIVAS, Manuel. ¿Qué me quieres, amor? Madrid: Suma de Letras, 2000.
SIMARD, Denis; CÔTÉ, Héloïse. Penser l’éducation avec Ricœur – L’herméneutique ou la voie longue de l’éducation. In: KERLAN, Alain; SIMARD, Denis. Paul Ricœur et la question éducative. Paris: PUL, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Cultura Teológica
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.