The academic discourse of English teachers from a dialogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.1590/1678-460X202339455200Keywords:
discurso acadêmico, ensino de língua inglesa, experiências exitosas, análise dialógica do discursoAbstract
The aim of this paper is to discuss the constitution of the academic discourse of the English teacher on successful experiences in language teaching. For this, I join Applied Linguistics and adopt the dialogical perspective of language to explore 12 abstracts of communications published in the abstract proceedings of the III International Seminar of the Brazilian Association of English Language Teachers in the Federal Network of Basic, Technical and Technological Education (ABRALITEC) in 2020. The abstracts are taken as utterances imbued with the official discourse on English teaching in Brazil and with the theoretical discourse mobilized to carry out research in the scientific field. The dialogical analysis of the corpus elucidated that the academic discourse of the English teacher is bivocalized with the theoretical discourse through the nomenclature of concepts and the citation of authors to support pedagogical, methodological and language theories, while it is bivocalized with the official discourse by inserting a specific lexicon or mentioning the language education policy to complement or transgress it.
References
Amaral, M. R. dos S., Silva, E. G., & Gonçalves, J. B. C. (2020). As contribuições da Linguística Aplicada (LA) e da Análise Dialógica do Discurso (ADD) para pensar a escola como lugar de debate público. Raído, 14(36), 355-377. https://doi.org/10.30612/raido.v14i36.11436
Araújo-Silva, G. B., Costa, M. R. S., & Squinca, J. P. (2020). (Eds.). Caderno de resumos do III Seminário Internacional da ABRALITEC. https://www.abralitec.com/caderno-de-resumos-iii-siabralitec (acesso em 20 julho, 2022).
Bagno, M., & Rangel, E. O. (2005). Tarefas da educação linguística no Brasil. Rev. Brasileira de Lingüística Aplicada, 5(1), 63-81. https://doi.org/10.1590/S1984-63982005000100004
Bakhtin, M. (2016). Os gêneros do discurso. 1ª edição. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Editora 34.
Bakhtin, M. (2018). Problemas da poética de Dostoiévsky. Tradução de Paulo Bezerra. 5. ed. Forense Universitária.
Brait, B. (2016). Análise e teoria do discurso. In B. Brait (Ed.), Bakhtin: outros conceitos-chave. 2 ed. (pp. 9-31). Contexto.
Carneiro, K. Z. S. (2021). Abordagens críticas sobre o ensino de inglês na escola pública: tendências de pesquisas na RBLA. In V.J. Zacchi et al. (Eds.), Anais do I Congresso Nordestino de Linguística Aplicada (I CONELA) [livro eletrônico]: panorama dos estudos teóricos e práticos em linguística aplicada (pp. 1025-1038). https://drive.google.com/file/d/1YRg5GxH9Tkb6_WEb0Hp15Hv (acesso em 20 jul., 2022). DRBkrhivc/view (acesso em 20 julho, 2022).
Da Silva, L. (2020). Critical tasks in action: the role of the teacher in the implementation of tasks designed from a critical perspective. Ilha do Desterro: A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies, 73(1), 109-128. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2020v73n1p109
de Carvalho Lima, S. (2021). Ensino de inglês na escola pública em perspectiva INdisciplinar e dialógica. Revista Da Anpoll, 52(2), 138-156. https://doi.org/10.18309/ranpoll.v52i2.1556
Freire, P. (2019). Pedagogia do oprimido. 67 ed. Paz e Terra.
Gadotti, M. (2007). A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar.1 ed. Publisher Brasil.
Garcia, A. L. S. (2020). Interseccionalizações possíveis entre letramento crítico e recursos didáticos na educação linguística. In G. B. Araújo-Silva, M. R. S. Costa & J. P. Squinca (Eds.). Caderno de resumos do III Seminário Internacional da ABRALITEC (pp. 37-38). https://www.abralitec.com/caderno-de-resumos-iii-siabralitec (acesso em 20 julho, 2022).
Kumaravadivelu, B. (2016). The Decolonial Option in English Teaching: Can the Subaltern Act? Tesol Quarterly, 50(1), 66-85. https://doi.org/10.1002/tesq.202
Lima, S. C., & Mendes, E. S. S. (2020). Whatsapp e fake news no ensino de língua inglesa em uma escola pública do interior do estado do Ceará. Texto Livre, 13(2), 182-200. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24889
Mendes, E. S. S., & Lima, S. C. (2020). Pedagogia dos multiletramentos para a aprendizagem de inglês: Avaliação de uma proposta de ensino na escola pública. Revista Linguagem Em Foco, 12(2), 72-89. https://doi.org/10.46230/2674-8266-12-4026
Moita Lopes, L. P. (1999). Fotografias da Linguística Aplicada no campo de línguas estrangeiras no Brasil. DELTA, 15(spe), 419-435. https://doi.org/10.1590/S0102-44501999000300016
Moita Lopes, L. P. (2006a). Uma Linguística Aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In L. P. Moita Lopes (Ed.), Por uma linguística aplicada INdisciplinar (pp. 13-44). Parábola Editorial.
Moita Lopes, L. P. (Ed.). (2006b) Por uma linguística aplicada INdisciplinar. Parábola Editorial.
Mulico, L. V. (2020). Learning from the subaltern: What does Maria Lindalva teach us about hegemonic-common-sense-ideology and text selection for English language learning materials?. Trabalhos em Linguística Aplicada, 59(1), 129-150. https://doi.org/10.1590/010318135865425912020
Pereira, R. A., & Brait, B. (2020). Revisitando o estudo/estatuto dialógico da palavra-enunciado. Linguagem em (Dis)curso, 20(1), 125-141. https://doi.org/10.1590/1982-4017-200108-3219
Rajagopalan, K. (2013). Política de ensino de línguas no Brasil: história e reflexões prospectivas. In L. P. Moita Lopes (Ed.), Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani (pp. 143-162). Parábola.
Rajagopalan, K. (2018). Culture as an experience of identity formation in foreign language learning. Policromias - Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, 3(2), 11-20. https://revistas.ufrj.br/index.php/policromias/article/view/22198
Rohling, N. (2014). A pesquisa qualitativa e análise dialógica do discurso: caminhos possíveis. Cadernos de Linguagem e Sociedade, 15(2), 44-60. https://periodicos.unb.br/index.php/les/article/view/7561
Szundy, P. T. C., & Guimarães, T. F. (2020). 30 anos da ALAB: desafios, rupturas e possibilidades de pesquisa em Linguística Aplicada. Raído, 14(36), 9-15. https://doi.org/10.30612/raido.v14i36.13240
Szundy, P. T. C., Martins, P. S., & Moreirão, D. D. (2020). A filosofia da linguagem do Círculo de Bakhtin e a LA indisciplinar: diálogos possíveis. Raído, 14(36), 378-399. https://doi.org/10.30612/raido.v14i36.12414
Volóchinov, V. (2018). Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 2ª edição. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. Editora 34.