The academic discourse of English teachers from a dialogical perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202339455200

Keywords:

discurso acadêmico, ensino de língua inglesa, experiências exitosas, análise dialógica do discurso

Abstract

The aim of this paper is to discuss the constitution of the academic discourse of the English teacher on successful experiences in language teaching. For this, I join Applied Linguistics and adopt the dialogical perspective of language to explore 12 abstracts of communications published in the abstract proceedings of the III International Seminar of the Brazilian Association of English Language Teachers in the Federal Network of Basic, Technical and Technological Education (ABRALITEC) in 2020. The abstracts are taken as utterances imbued with the official discourse on English teaching in Brazil and with the theoretical discourse mobilized to carry out research in the scientific field. The dialogical analysis of the corpus elucidated that the academic discourse of the English teacher is bivocalized with the theoretical discourse through the nomenclature of concepts and the citation of authors to support pedagogical, methodological and language theories, while it is bivocalized with the official discourse by inserting a specific lexicon or mentioning the language education policy to complement or transgress it.

Author Biography

Samuel de Carvalho Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciado em Letras - Português, Inglês e respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (2007). Tem mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2009), doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (2012) e pós-doutorado em Ciências da Educação, na especialidade de Educação em Línguas Estrangeiras, pela Universidade do Minho (2018). É professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte, campus Mossoró (IFRN), onde atua no ensino de inglês em cursos técnicos de nível médio, na Especialização em Educação e Contemporaneidade, no Mestrado em Ensino (POSENSINO) e no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT).

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Published

2023-12-27

How to Cite

de Carvalho Lima, S. (2023). The academic discourse of English teachers from a dialogical perspective. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 39(4). https://doi.org/10.1590/1678-460X202339455200