(Re)discussing the emergence of genres on the web

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202339457211

Keywords:

Emergence of genres, analytical criteria, web.

Abstract

Since the Paleolithic, human beings have searched for all semiotic resources to be understood. In all communication attempts, we use genres for this. On the internet, it´s common for users use creatively resources avaiable on digital platforms for creative communication, serving different purposes. These actions may be the genesis of some genres, which go through different stages of formation until they stabilize. This work aims to suggest criteria that guide the stage of emergence of genres on the web. Methodologically selected a sample of three memes that circulated on Facebook and one post in Instagram stories, whose criteria were to have more than 100 shares, likes or comments. The analysis is based on the socio-rhetorical approach of genres (Miller, 2009; Bazerman, 2021) linked to a dialogic discourse analisys (Bakhtin, 2016; Volóchinov, 2018). The results show that it is possible to characterize the emergency as a stage of a genre towards standardization, whose features are unity of meaning, lack of identity consensus and remix.

Author Biography

Vicente Lima-Neto, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Linguística. Professor de Linguística no Departamento de Linguagens e Ciências Humanas (DLCH/ UFERSA)

References

Askehave, I., & Nielsen, A. E. (2005). Web mediated genres: a challenge to traditional genre theory. Working Papers, 6, 1-50. https://pure.au.dk/portal/files/376/WP6.pdf (Acessado 07 de março, 2023).

Araújo, J. (2016). Reelaborações de gêneros em redes sociais. In J. Araújo & V. Leffa. (Eds.), Redes sociais e ensino de línguas: o que temos de aprender? (pp. 49-64). Parábola Editorial.

Bakhtin, M. (2016). Os gêneros do discurso. Editora 34.

Bakhtin, M. (2008). Problemas da poética de Dostoiévski. Ed. Forense-Universitária.

Bawarshi, A. S., & Reiff, M. J. (2010). Genre: an introduction to History, Theory, Research and Pedagogy. Parlor Press LLC.

Bazerman, C. (1988). Shaping Written Knowledge. University of Wisconsin Press.

Bazerman, C. (2021). Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In A. Dionísio & J. Hoffnagem (Eds.), Gêneros textuais, tipificação e interação. Tradução Judith C. Hoffnagel, & Ana R. Vieira. Cortez.

Brasil (2017). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. MEC/Secretaria de Educação Básica.

Carvalho, A. P. L. (2018). Sobre intertextualidades estritas e amplas. [Tese de Doutorado]. Universidade Federal do Ceará. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39589 (Acessado 07 de março, 2023).

Cavalcante, M. M., Brito, M. A. P., Custódio Filho, V., Cortez, S. L., Pinto, R. B. W., & Pinheiro, C. L. (2019). O texto e suas propriedades: definindo perspectivas para análise. Revista (Con)textos Linguísticos, 13(25), 25-39. https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/27884 (Acessado 07 de março, 2023).

Crownston, K., &Williams, M. (1997). Reproduced and emergent genres of communication on the World-Wide Web. Proceedings of the 30 Hawaii International Conference on System Sciences, USA. https://doi.org/10.1080/01972240050133652

Dillon; A., & Gushrowski, B. A. (2000). Genres and the Web: is the personal home page the first uniquely digital genre? Journal of American Society for Information Science, 51(2), 202-205.

Ferraz, F. (2010). Gêneros digitais e hipertextualidade. Revista do GEL, 7(1), 127-144. https://revistadogel.emnuvens.com.br/rg/article/view/84 (Acessado 07 de março, 2023).

Guerra, C., & Giacomini Botta, M. (2018). O meme como gênero discursivo nativo do meio digital: principais características e análise preliminar. Domínios de Lingu@gem, 12(3), 1859-1877. https://doi.org/10.14393/DL35-v12n3a2018-17

Gróf, G. L. (2020). A origem da escrita na Mesopotâmia como problema interdisciplinar. Revista TEL, 11(1), 26-50. https://doi.org/10.5935/2177-6644.20200002

Huckin, T. (2007). Electronic genres and what they mean for genre theory and pedagogy: some thoughts. In A. Bonini, D. C. Figueiredo & F. J. Rauen (Eds.), Anais do 4º Simpósio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais. UNISUL, 70-80.

Lévy, P. (1999). Cibercultura. Editora 34.

Lima-Neto, V. (2014). Um estudo da emergência de gêneros no Facebook. [Tese de doutorado]. Universidade Federal do Ceará. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12573 (Acessado 07 de março, 2023).

Lima-Neto, V. (2020). Meme é gênero?: questionamentos sobre o estatuto genérico do meme. Trabalhos em Linguística Aplicada, 59(3), 2246-2277. http://dx.doi.org/10.1590/01031813834991620201116

Lüders, M., Proitz, L., & Rasmussen T. (2010). Emerging personal media genres. New media & Society, 12(6), p. 947-963.

Manovich, L. (2005). Remixing and remixibility. https://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-0511/msg00060.html (Acessado 7 de março, 2023).

Marcuschi, L. A. (2004). Gêneros digitais emergentes no contexto da tecnologia digital. In L. A. Marcuschi & A. C. Xavier (Eds), Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentidos (pp. 13-67). Lucerna.

Marcuschi, L. A. (2002). Gêneros textuais emergentes no contexto da tecnologia digital. 50ª Reunião do GEL, USP, 1-47. http://migre.me/eg4ij (Acessado 4 de fevereiro, 2021).

Marcuschi, L. A., & Xavier, A. C. (Eds.). (2004). Hipertexto e gêneros digitais: novas formas de construção de sentidos. Lucerna.

Miller, C. (2009). Gênero como ação social. In A. P. Dionísio & J. C. Hoffnagel (Eds.), Estudos sobre gênero textual, agência e tecnologia (pp. 21-44). EDUFPE.

Miller, C. (2016). Genre innovation: evolution, emergence, or something else? The Journal of Media Innovations, 3(2), 4-19. https://doi.org/10.5617/jmi.v3i2.2432

Miller, C., Devitt. A., & Gallagher, V. J. (2018). Genre: permanence and change. Rhetoric Society Quarterly, 48(3), 269-277. https://doi.org/10.1080/02773945.2018.1454194

Navas, E. (2010). Regressive and Reflexive Mashups in Sampling Culture. In S. Sonvilla-Weiss (Ed.), Mashup Cultures. Springer Wien.

Oliveira e Paiva, V. L. M. (2019). Gêneros da linguagem na perspectiva da complexidade. Linguagem em (Dis)curso - LemD, 19(1), 67-85. http://dx.doi.org/10.1590/1982-4017-190105-3618

Paveau, M. A. Tecnogêneros de discurso. (2021). In J. L. Costa & R. L. Baronas (Eds.), Análise do discurso digital: dicionário das formas e das práticas. Pontes Editores.

Pinheiro, P. (2010). Gêneros (digitais) em foco: por uma discussão sócio-histórica. Alfa, São Paulo, 54(1), 33-58.https://periodicos.fclar.unesp.br/alfa/article/view/2870/2644 (Acessado 7 de março, 2023).

Sant´ana, M. F. (2020). Gêneros digitais e TICS: os cursos de formação em Letras têm preparado os futuros professores para trabalhar com essas ferramentas de ensino? Letras em Revista, 11(1), 122-136. https://ojs.uespi.br/index.php/ler/article/view/189 (Acessado 7 de março, 2023).

Sheperd, M., & Watters, C. (1998). The Evolution of Cybergenres. In R. H. Sprague Junior (Ed.), Proceedings of the Thirty-First Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 97-109). https://ieeexplore.ieee.org/document/651688 (Acessado 7 de março, 2023).

Xavier, A. C. (2005). Reflexões em torno da escrita de novos gêneros digitais da internet. Revista Investigações, 18(2). https://periodicos.ufpe.br/revistas/INV/article/view/1484/1157 (Acessado 07 de março, 2023).

Yates, S. J., & Sumner, T. R. (1997). Digital genres and the new burden or fixity. Proceedings of the Thirtieth Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 3-12). https://ieeexplore.ieee.org/document/665479 (Acessado 12 de julho, 2021).

Zavam, A. (2009). Por uma abordagem diacrônica dos gêneros do discurso à luz da concepção de tradição discursiva: um estudo com editoriais de jornal [Tese de Doutorado]. Universidade Federal do Ceará. https://doi.org/10.1590/1678-460X202339457211

Published

2023-12-27

How to Cite

Lima-Neto, V. (2023). (Re)discussing the emergence of genres on the web. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 39(4). https://doi.org/10.1590/1678-460X202339457211