Textual resources for the construal of classificatory knowledge: Taxonomies in Natural Science textbooks

Authors

  • Marta Filipe Alexandre Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Politécnico de Leiria http://orcid.org/0000-0003-2898-8762
  • Fausto Caels Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria (ESECS-IPL), Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC) da Universidade de Coimbra
  • Luís Filipe Barbeiro Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria (ESECS-IPL), Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC) da Universidade de Coimbra
  • Ângela Quaresma Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria (ESECS-IPL), Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC) da Universidade de Coimbra

DOI:

https://doi.org/10.1590/1678-460X202339457469

Keywords:

Genre, Textbooks, Natural Sciences, Scientific Classification, Taxonomic Report

Abstract

This paper focusses on the scientific knowledge linguistic construal in teaching-learning contexts. It aims to map the organisational structure of classificatory texts included in science textbooks and to identify the lexical resources associated with classification systems verbalisation. The study draws upon Systemic Functional Linguistics (Halliday, 2014) and the Sydney School’s genre studies (Martin & Rose, 2008). The main methodological steps comprised the creation of a corpus of 100 classificatory texts, extracted from Natural Sciences textbooks (2nd and 3rd cycles of Elementary Education) used in Portugal, and their stages labeling, based on the classification report genre’s schematic structure. The Classification System stage was further analysed, focusing on its semantic elements and their lexicogrammatical realisation. The results show a significant lack of obligatory stages, as well as the extended use of an optional stage: Orientation. It was noted the irregular use of the Classification System stage’s semantic elements, and lexicogrammatical realisations that do not construe classification knowledge per se. It is argued that instructing students on the classificatory genre’s contextual and textual properties is essential to enhance scientific texts comprehension and production.

Author Biographies

Marta Filipe Alexandre, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Politécnico de Leiria

Marta Filipe Alexandre é Professora Adjunta Convidada na Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria desde outubro de 2013. Doutorada em Linguística e Especialista em Análise do Discurso pela Universidade de Lisboa, tem lecionado em vários cursos de Licenciatura Politécnico de Leiria, destacando-se: Educação Básica, Comunicação e Media, Tradução e Interpretação Português-Chinês/Chinês-Português e Língua Portuguesa Aplicada. Atualmente integra o corpo docente do curso de Terapia da Fala, da Escola Superior de Saúde de Leiria, onde assegura as disciplinas da área de especialidade da Linguística. É membro integrado do CELGA-ILTEC e investigadora do Grupo de Trabalho sobre Discurso e Práticas Discursivas Académicas. Desenvolve investigação sobre a representação discursiva no âmbito de temáticas específicas como o conhecimento especializado, a identidade nacional e os hábitos alimentares. Publicou 1 livro, 3 artigos em revistas especializadas, 8 capítulos de livros, tendo editado 3 livros. Co-orientou uma dissertação de Mestrado e encontra-se, no momento, a orientar uma tese de doutoramento e uma dissertação de mestrado.

Fausto Caels, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria (ESECS-IPL), Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC) da Universidade de Coimbra

Professor Adjunto, ESECS-Politécnico de Leiria; Membro integrado, CELGA-ILTEC

Luís Filipe Barbeiro, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria (ESECS-IPL), Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC) da Universidade de Coimbra

Professor Coordenador Principal, ESECS-Politécnico de Leiria; Membro integrado, CELGA-ILTEC

Ângela Quaresma, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Politécnico de Leiria (ESECS-IPL), Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada (CELGA-ILTEC) da Universidade de Coimbra

Bolseira de Investigação

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Published

2023-12-27

How to Cite

Alexandre, M. F., Caels, F., Barbeiro, L. F., & Quaresma, Ângela. (2023). Textual resources for the construal of classificatory knowledge: Taxonomies in Natural Science textbooks. DELTA: Documentação E Estudos Em Linguística Teórica E Aplicada, 39(4). https://doi.org/10.1590/1678-460X202339457469