The influence of musical practice in central auditory processing skills: a systematic review

Authors

  • Wilson Antunes Alves Centro Universitário Metodista - IPA
  • Talita Gallas dos Reis Faculdade Nossa Senhora de Fátima
  • Cibele Cristina Boscolo Centro Universitário Metodista - IPA
  • Gabriele Donicht Centro Universitário Metodista - IPA

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i2p-364-375

Keywords:

Music, Auditory Perception, Review, Hearing Tests, Auditory Cortex.

Abstract

Central Auditory Processing (CAP) skills, and whether the time of exposure to music acts in some way in these skills. Method: The collection of the articles was carried out from the databases PubMed, Science Direct and Lilacs, with the combination of indexed descriptors in the Medical Subject Headings (MeSH). Selection criteria: Articles were selected in English and Portuguese, published between 2010 and 2016, whose title, or abstract, or work content, were related to the objective of the present study, that is to verify the influence of music in the CAP. The repeated articles and those that did not have the abstract or full text, revision articles, dissertations and theses were excluded. Data analysis: After reading the articles in full, the data were extracted: title, year of publication, country of origin, age and characteristics of the examples, type of study, musicians’ experience time, research objective, CAP skills assessed, results found and conclusion. Results: The research carried out generated a total of 1445 articles, 896 of them were contained in Pubmed, 518 in the base ScienceDirect and 31 in Lilacs. At the end of the analysis the judges selected 17 studies. Conclusion: The articles mentioned demonstrate that the musical practice positively influences the abilities of the CAP. There was no consensus regarding the performance of the exposure time on these skills, but it was shown a better result for individuals with greater musical experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Wilson Antunes Alves, Centro Universitário Metodista - IPA

Possui graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário Metodista - IPA (2017). Atualmente trabalha como Fonoaudiólogo no no Centro Auditivo Vitasons.

Talita Gallas dos Reis, Faculdade Nossa Senhora de Fátima

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Faculdade Nossa Senhora de Fátima (2017). Participou do programa de estágio no Centro de Saúde Clélia Manfro - Unidade Auditiva, que é vinculado ao SUS, pelo período de 2015 a 2017. Atuou no setor de Fonoterapia com atendimentos nas áreas de fala, linguagem infantil e adulto, motricidade orofacial, voz, reabilitação auditiva para deficientes auditivos usuários de AASI, reabilitação auditiva para processamento auditivo central, reabilitação vestibular. Atendimento a crianças, adultos e idosos, pacientes com síndromes, paralisia cerebral, sequelas de acometimentos neurológicos.

Cibele Cristina Boscolo, Centro Universitário Metodista - IPA

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (USP) -Campus Bauru (1996),  Especialização em Audiologia Clínica (2000) pelo CEFAC -CEDIAU sob orientação da Profa. Dra. Teresa Maria Momensohn dos Santos , mestrado em Fonoaudiologia Clínica (enfoque em Audiologia) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC -SP) (2002) sob orientação da Profa. Dra. Teresa Maria Momensohn Santos, doutorado (2008) e Pós-Doc (2010) em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) sob orientação da Profa. Dra. Maria da Piedade Resende da Costa . Apresenta experiência acadêmica e clinica atuando principalmente nos seguintes temas: Audiologia Educacional, Audiologia Clinica, Educação Especial, Aparelhos de Amplificação Sonora Individual (AASI) e LIBRAS. Atualmente é docente do Curso de Fonoaudiologia da Faculdade Fátima - Caxias do Sul - RS e do Centro Universitário Metodista de Porto Alegre (IPA) Porto Alegre - RS.

Gabriele Donicht, Centro Universitário Metodista - IPA

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Federal de Santa Maria (2004), especialização em Fonoaudiologia (UFSM, 2005), mestrado em Distúrbios da Comunicação Humana pela Universidade Federal de Santa Maria (2008) e doutorado em Letras, área de Linguística, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2011). Realizou estágio Pós-Doutoral na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas com auxílio da bolsa PRODOC (Programa de Absorção Temporária de Doutores) Capes (2011-2014). Realizou pós-doutorado na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) junto ao programa de Pós-Graduação em Distúrbios da Comunicação Humana, com bolsa financiada pelo CNPq (Pós-Doc Júnior) (2014-2015). Atualmente, é professora do Curso de Bacharelado em Fonoaudiologia no Centro Universitário Metodista-IPA. Tem experiência clínica na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Fonoaudiologia, atuando principalmente nos seguintes temas: aquisição e desenvolvimento da linguagem oral e escrita, desvio fonológico evolutivo, aquisição fonológica, inteligibilidade da fala, consciência fonológica.

Published

2018-06-29

How to Cite

Alves, W. A., Reis, T. G. dos, Boscolo, C. C., & Donicht, G. (2018). The influence of musical practice in central auditory processing skills: a systematic review. Distúrbios Da Comunicação, 30(2), 364–375. https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i2p-364-375

Issue

Section

Artigos