The gesture acceptance at the language therapy: analyses in speech pathology clinic

Authors

  • Juliana Zia
  • Ivone Panhoca
  • Maria de Lurdes Zanolli

Keywords:

gestures, language developmental disorders, therapeutic-group

Abstract

The goal in this article has been the analysis of the gesture of a child that has a language delay within the speech pathology therapy group. By the data qualitative analysis one has observed what the interpretation and attribution of the senses to the gestures produced by the child amidst the other members, make his participation easy into the therapeutic group, enabling him to be understood and to understand, thus introducing him into the group. One gets aware that the gesture received in that precise linguistinteractive time, has favored the (re) building of the child's language and, above all, the (re) making of his identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Zia

Fonoaudióloga, mestranda em Saúde da Criança e do Adolescente pelo Departamento de Pediatria da Faculdade de Ciências Médicas – Unicamp.

Ivone Panhoca

Fonoaudióloga e professora da Universidade Metodista de Piracicaba (Unimep) e da Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). Doutora em Ciências pelo Instituto de Estudo de Linguagem da Unicamp. Pósdoutoramento I: “Program in Communication Disorders”, University of Houston/TX – EUA. Pós-doutoramento II: “Education Department”, Washington University in St Louis/ MO-EUA (1º Semestre de 2000). Pós-doutoramento III:“Facultad de Ciencias Sociales”, Universidad de Salamanca, España (2º semestre de 2000).

Maria de Lurdes Zanolli

Médica pediatra e sanitarista. Professora doutora do Departamento de Pediatria da Faculdade de Ciências Médicas – Unicamp. Mestrado em Medicina na área de Saúde Coletiva e doutorado em Pediatria pela Faculdade de Ciências Médicas – Unicamp.

Issue

Section

Artigos