Efficacy of the Adapted Melodic Intonation Therapy: a case study of a Broca’s Aphasia Patient

Authors

  • Denise Ren da Fontoura Universidade Nova de Lisboa Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Jaqueline de Carvalho Rodrigues Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Lenisa Brandão Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Ana Maria Monção Universidade Nova de Lisboa
  • Jerusa Fumagalli de Salles Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Rehabilitation, Aphasia, Broca’s Aphasia, Language, Music, Neuropsychology

Abstract

Introduction: Melodic Intonation Therapy (MIT) is a therapeutic method which uses the abilityto sing to promote the recovery of linguistic deficits in aphasic patients with primarily expressiveimpairment. Objective: Testing the efficacy of a music-based language rehabilitation program, adaptedfrom MIT in a patient with Broca’s aphasia due to stroke in the left cerebral hemisphere (LH). Method:This research used the methodology of AB single case experimental design with multiple baselines.The participant G. is a female, right-handed, 46-year-old Brazilian; presenting Broca’s aphasia. G.suffered an ischemic stroke five years before speech therapy intervention began. Neuropsycholinguisticevaluation was undertaken before, during, and at the end of therapy. The treatment took place over threemonths, in two weekly meetings (24 sessions). Results: significant improvement was observed in verbalfluency, with an increased number of words produced per minute during conversational speech, anomiareduction, improved syntax and reduction of speech dyspraxia. Regarding neuropsychological functions,improvements were observed in the following functions: attention, working memory, verbal episodicsemantic memory (recognition), naming, reading sentences aloud, identifying words and repeating words.Conclusion: the neuropsychological functions which were not trained in the MIT process remained thesame before and after therapy. This indicates that improvements in the trained functions occurred due tointervention. Thus, it can be concluded that the MIT has proven effective in this case of Broca’s aphasia.

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Author Biographies

Denise Ren da Fontoura, Universidade Nova de Lisboa Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Fonoaudióloga (IPA-Rede Metodista de Educação do Sul) Doutora em Ciências da Linguagem / Psicolinguística (Universidade Nova de Lisboa, Portugal) Mestre em Ciências da Saúde / Neurociências (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil) Especialista em Reabilitação Fonoaudiológica / Voz (IPA-Rede Metodista de Educação do Sul) Pós-Graduada em Neuropsicologia / Linguagem (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil)

Jaqueline de Carvalho Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga clínica, Mestre e Doutoranda em Psicologia no Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS.

Lenisa Brandão, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Fonoaudióloga, mestre em Psicologia do Desenvolvimento (UFRGS), doutora em Psicolgia (UFRGS). Professora Adjunta do Curso de Fonoaudiologia (Departamento de Psicologia do Desenvolvimento) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), coordenadora do Núcleo de Reabilitação em Linguagem e Cognição (UFRGS). 

Ana Maria Monção, Universidade Nova de Lisboa

Professora Auxiliar do Departamento de Linguística da Universidade Nova de Lisboa, Doutora em Psicolinguística, Licenciada em Psicoterapia e Mestre em Neuropsicologia e Demências.

Jerusa Fumagalli de Salles, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Fonoaudióloga, Doutora em Psicologia, Profa. Adjunta do Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidade, Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, Coordenadora do Núcleo de estudos em Neuropsicologia do Desenvolvimento – NEUROCOG.

Published

2014-12-01

How to Cite

Fontoura, D. R. da, Rodrigues, J. de C., Brandão, L., Monção, A. M., & Salles, J. F. de. (2014). Efficacy of the Adapted Melodic Intonation Therapy: a case study of a Broca’s Aphasia Patient. Distúrbios Da Comunicação, 26(4). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/16409

Issue

Section

Artigos