The process of construction of oral expressiveness in the cinema: dialogues with speech and language therapy

Authors

  • Priscila Haydée de Souza Sapienza Università di Roma
  • Eliana Maria Gradim Fabron Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Izabel Viola Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Mary Jane Spink Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Léslie Piccolotto Ferreira Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Keywords:

Expressed emotion, voice, communications media, motion pictures as topic, speech, language and hearing therapist

Abstract

Introduction: As well as being the object of study of speech therapy, oral expressiveness is the primary tool of film actors, along with body expressiveness. Aim: To understand how oral expressiveness of a movie character is built during the production of a film in order to create new perspectives in the work of these advisory professionals. Method: using a qualitative research design, interviews were conducted with six actors, six directors and a sound editor, experienced in cinema based on the following questions: "What do you think about voice and speech in the movies?"; "Do you think that there are difficulties related to voice and speech in movies? If yes, what would be?". The responses were recorded and transcribed and subsequently analyzed using a thematic framework and discussed in dialogue with theoretical aspects of speech therapy. Results: the construction of oral expressiveness in film goes through several stages, including prior preparation of actors who might have formal or informal knowledge, interference by directors and professional advisers such as cast preparers, singing teachers and speech therapists and interference of audiovisual technologies and editing. There is great diversity in the training of professionals who work in cinema, suggesting the need for schools and training methods that are specific to acting in cinema. Technological, environmental, climatic, financial and aesthetic variables interfere in the work of the actor. The main objectives of oral expressiveness for a cinema actor, in general, are understandability, continuity, organicity, verisimilitude and aesthetic. Conclusion: It was possible to develop a line of reasoning that enabled understanding the process of building oral expressiveness of characters and list a few challenges and difficulties where speech therapy can help.

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Author Biographies

Priscila Haydée de Souza, Sapienza Università di Roma

Doutoranda no Departamento de Musica e Espetaculo da Sapienza Università di Roma, sob a tematica Interpretaçao Cinematografica. Integrante do Gruppo Acusma. Mestre em Fonoaudiologia pela PUC-SP. Especialização em Voz pelo CEV. Fonoaudióloga pela UNESP.

 

Eliana Maria Gradim Fabron, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Fonoaudióloga pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Professora assistente doutora da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Membro do Grupo de Pesquisa Estudos da Linguagem.

Izabel Viola, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Fonoaudióloga pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Docente nos cursos de especialização em Voz da PUCSP- COGEAE e de Especialização em Ortodontia, da Associação Paulista dos Cirurgiões Dentistas de Jacareí. Pesquisadora associada da PUC-SP locada nos Laboratórios vinculados aos Programas de Pós-Graduação em Lingüística (LIAACC - Laboratório Integrado em Análise Acústica e Cognição) e em Fonoaudiologia (LABORVOX - Laboratório de Voz).

Mary Jane Spink, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Psicologia Social pela University of London. Psicóloga pela Universidade de São Paulo. Professora titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Programa de Estudos Pós-graduados em Psicologia Social. Autora/organizadora dos livros: Práticas discursivas e produção de sentidos no cotidiano (Editora Cortez); Psicologia Social e Saúde (Vozes); Linguagem e produção de sentidos no cotidiano (EDIPUCRS).

Léslie Piccolotto Ferreira, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Distúrbios da Comunicação Humana (Fonoaudiologia) pela Universidade Federal de São Paulo. Mestre em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Fonoaudióloga pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Professora titular do Departamento de Fundamentos da Fonoaudiologia e da Fisioterapia da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Foi presidente do Conselho Regional de Fonoaudiologia (1989-92), e da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia (2002-3). Editora científica da Revista Distúrbios da Comunicação e Coordenadora do Laboratório de Voz (LaborVox) da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Parecerista ou membro do Conselho Editorial das revistas CEFAC, CoDAS, Audiology Communication Research, e Saúde em Revista.

Published

2015-03-01

How to Cite

de Souza, P. H., Gradim Fabron, E. M., Viola, I., Spink, M. J., & Piccolotto Ferreira, L. (2015). The process of construction of oral expressiveness in the cinema: dialogues with speech and language therapy. Distúrbios Da Comunicação, 27(1). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/17924

Issue

Section

Artigos