Expressivity resources used by a university professor

Authors

  • Luciana Lemos de Azevedo Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Departamento de Fonoaudiologia. Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde.
  • Priscila Campos Martins Faculdade de Medicina / Universidade Federal de Minas Gerais
  • Eduardo Fleury Mortimer Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais
  • Ana Luiza de Quadros Departamento de Química / Universidade Federal de Minas Gerais
  • Eliane Ferreira de Sá Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais
  • Luciana Moro Departamento de Patologia / Universidade Federal de Minas Gerais
  • Renata Reis Pereira Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

voice, speech acoustics, gestures, faculty, learning, nonverbal communication

Abstract

Introduction: The voice is the main tool of the teacher’s work and it is closely related to a goodprofessional performance. Several vocal and body resources are used in classroom by teachers in orderto arouse the interest of the student, to facilitate memorization and to enhance their learning. Purpose:To study the communication performance of a professor through an auditory perceptual and acousticanalysis of voice and speech, and through the analysis of gestures, to verify the association of theseresources as strategies of expressivity. Material and Method: We video-recorded some classes of aprofessor well evaluated by her students. After, we performed an auditory perceptual and acoustic analysisof the prosodic aspects of her voice and her speech, and a visual analysis of the video to classify thegestures enacted by her. Results: We noted the employment of six vocal expressive resources: frequency,intensity and speech rate variation, silent pause, extension of segments and exaggerated articulation.Regarding to gestures we observed the use of four gestural resources: a combined deictic and actiongesture, modal, depiction and deictic. Furthermore, the association of gestures with speech was observed.Conclusions: In speech, the expressivity manifested through the frequency (variation of melodic curve)and vocal intensity increase, variation of speech rate, exaggerated articulation; extension of segmentsand silent pauses. In the gestures, the expressivity manifested predominantly by combined deictic andaction gestures. In most cases, the gestures were associated with speech.

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Author Biographies

Luciana Lemos de Azevedo, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Departamento de Fonoaudiologia. Instituto de Ciências Biológicas e da Saúde.

Fonoaudiológa, Especialista em Voz pelo CFFa, Pós doutora em Educação pela UFMG, Doutora e Mestre em Estudos Linguísticos pela UFMG, Especialização em Distúrbios da Comunicação Humana pela UNIFESP. Professora Adjunto da PUC Minas, nos cursos de Fonoaudiologia e Educação Física.

Priscila Campos Martins, Faculdade de Medicina / Universidade Federal de Minas Gerais

Graduação em andamento em Fonoaudiologia, pela UFMG - Faculdade de Medicina.

Eduardo Fleury Mortimer, Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais

Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais.

Pós-Doutorado em Educação pela Université Lyon II e pela Washington University in Saint Louis.; Doutorado em Educação pela USP; Mestrado em Educação pela UFMG; Graduação em Química - Licenciatura e Bacharelado -  pela UFMG.

Ana Luiza de Quadros, Departamento de Química / Universidade Federal de Minas Gerais

Departamento de Química / Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorado em Educação pela UFMG; Mestrado em Educação pela UNIJUI; Especialização em Produção do Conhecimento e o Ensino de Química pela UPF; Graduação em Licenciatura Plena em Química pela UNIJUI; Graduação em Ciências- Licenciatura de 1º Grau pela UFSM.

Eliane Ferreira de Sá, Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais

Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais

Pós-Doutorado em Educacão pela UFMG; Doutorado em Educação pela UFMG; Mestrado em Educação pela UFMG; Especialização em Ensino de Ciências pela UFMG; Graduação em Licenciatura em Física pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Caratinga.

Luciana Moro, Departamento de Patologia / Universidade Federal de Minas Gerais

Departamento de Patologia / Universidade Federal de Minas Gerais.

Pós-Doutorado em Educação pela École Normale Supérieure de Lyon, ENS/Lyon, França e pela UFMG; Doutorado em Patologia pela UFMG; Mestrado em Medicina Veterinária pela UFMG; Graduação em Medicina Veterinária pela UFMG

Renata Reis Pereira, Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais

Faculdade de Educação / Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrado em andamento em Educação pela UFMG; Graduação em Química pela UFMG.

Published

2014-12-10

How to Cite

Azevedo, L. L. de, Martins, P. C., Mortimer, E. F., Quadros, A. L. de, Sá, E. F. de, Moro, L., & Pereira, R. R. (2014). Expressivity resources used by a university professor. Distúrbios Da Comunicação, 26(4). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/19245

Issue

Section

Artigos