Assessment of communication in the diagnosis of Mild Cognitive Impairment: an integrative research review

Authors

  • Ana Iza Gomes da Penha Sobral Universidade Federal de Pernambuco
  • Camila Moura Dantas Carréra UFPE
  • Cláudia Marina Tavares de Araújo Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Keywords:

Mild cognitive impairment, Diagnosis, Communication.

Abstract

Objective: To review methods for assessing communication in the diagnosis of mild cognitive impairment. Methods: This integrative research review was conducted using the PubMed, SciELO, and Web of Science databases, with the following medical subject heading (MeSH) terms: mild cognitive impairment, diagnosis, and communication. No date or language restrictions were included. Original articles describing criteria and instruments used for the diagnosis of mild cognitive impairment were selected. Articles concerning neurological diseases and those directed to just one of the types of this commitment were excluded. Results: A total of 5,217 articles matched the search terms: six from SciELO, 830 from PubMed, and 4,378 from Web of Science. Using the criteria described above, we selected 11 articles for this review. Conclusions: Diverse methods are used in the diagnosis of mild cognitive impairment. Diagnostic tests predominantly evaluate memory but do not assess other cognitive functions. In particular, no examples of tests exclusively assessing communication were found.

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Author Biographies

Ana Iza Gomes da Penha Sobral, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Psicologia Cognitiva - CFCH- UFPE; Mestre em Saúde da Comunicação Humana - CCS- UFPE; Especialista em Tecnologia Assistiva -UNICAP; Terapeuta Ocupacional - UFPE. Atualmente, atua na área de Reabilitação Cognitiva, Gerontologia e Neurociências.

Camila Moura Dantas Carréra, UFPE

Fisioterapeuta - UNICAP/PE. Especialista em Fisioterapia Hospitalar - Faculdade Redentor-RJ. Mestre em Saúde da Comunicação Humana - UFPE. Fisioterapeuta do Instituto de Medicina Integral Prof. Fernando Figueira (IMIP).

Cláudia Marina Tavares de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1982), especialista em Motricidade Oral pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia (1998), mestra em Nutrição pela Universidade Federal de Pernambuco (2004) e doutora em Nutrição pela Universidade Federal de Pernambuco (2006). Atualmente é professora adjunto do Departamento de Fonoaudiologia - Curso de Fonoaudiologia, do Mestrado em Saúde da Comunicação Humana e do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Criança e do Adolescente da Universidade Federal de Pernambuco. Possui experiência na área de Fonoaudiologia, atuando principalmente nos seguintes temas: Fonoaudiologia, Aleitamento Materno, Saúde Materno-Infantil, Desenvolvimento Infantil, Gastroenterologia e Nutrição infantil.

Published

2015-11-13

How to Cite

Sobral, A. I. G. da P., Carréra, C. M. D., & Araújo, C. M. T. de. (2015). Assessment of communication in the diagnosis of Mild Cognitive Impairment: an integrative research review. Distúrbios Da Comunicação, 27(4). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/23798

Issue

Section

Communication