Vocal handicap of dysphonic patients before and after group speech therapy

Authors

  • Vanessa Evellin Fernandes Isidro Gomes Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil
  • Ingrid Jessie Freitas Coutinho França Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil
  • Emanuelle Sintya Santos Santana do Nascimento Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil
  • Maria Fabiana Bonfim Lima-Silva Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil
  • Anna Alice Figueirêdo de Almeida Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil

Keywords:

Voice, Dysphonia, Self-assessment, Speech therapy, Voice training, Group processes.

Abstract

Introduction: Group therapy is seen as educational and potentially effective. Aim: To evaluate the vocal handicap of dysphonic patients before and after group speech therapy and associate the vocal handicap after the therapy with sex, professional use of voice and laryngeal diagnosis. Material and methods: This is an intervention study with 50 dysphonic patients of both sexes, with an average of 45.43 years. The Voice Handicap Index Protocol (VHI) was applied in the first and in the last meeting of the intervention. The therapy was performed in eight weekly meetings, focusing on eclectic approach. Descriptive and inferential statistics were performed from the Student t test in order to compare the times, Chi-square to assess the association between independent variables with the VHI Total post-therapy. Results: Most participants were women and did not make professional use of voice, with predominant patients with lesion in the membranous portion of the vocal fold. By comparing the VHI domains in the pre and post-therapy group, there is a decrease in the total scores and the emotional and functional domains of the instrument, but this reduction was not statistically significant. When the association was made between the VHI post-therapy total score and the variables: sex, professional use of voice and laryngeal diagnosis, it was observed that there was significance in all these associations. Conclusion: There was not significant reduction in the domains’ values of VHI post-therapy group. This values’ reduction was influenced by sex, professional use of voice and laryngeal diagnosis of patients.

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Author Biographies

Vanessa Evellin Fernandes Isidro Gomes, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil

Aluna de Graduação do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bolsista do Programa de Iniciação Científica do CNPq/UFPB

Ingrid Jessie Freitas Coutinho França, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil

Aluna de Graduação do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Voluntária do Programa de Iniciação Científica da UFPB

Emanuelle Sintya Santos Santana do Nascimento, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil

Aluna de Graduação do curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Voluntária do Programa de Iniciação Científica da UFPB

Maria Fabiana Bonfim Lima-Silva, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil

Possui graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ (2003). ESPECIALISTA EM VOZ pela COGEAE e Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP (2005). Concluiu o aperfeiçoamento em fonoaudiologia clínica e hospitalar no Hospital da Beneficência Portuguesa em São Paulo (2007). MESTRE em Fonoaudiologia pela PUCSP em 2008 (Bolsa CNPq). DOUTORA em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem - LAEL PUCSP em 2012 (Bolsa CNPq). Atualmente PROFESSORA ADJUNTO Nível II do Curso de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba - UFPB. Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística - PROLING da UFPB. Participante do Grupo de Pesquisa Laboratório Integrado de Estudos da Voz (LIEV- UFPB) e do Grupo de Pesquisa Estudo sobre a fala (LAEL - PUCSP).

Anna Alice Figueirêdo de Almeida, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa - PB, Brasil

Possui graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de João Pessoa UNIPÊ (2001), especialização em Comunicação e Voz pela Universidade de São Paulo USP (2003), especialização em Voz pelo Centro de Estudos da Voz CEV (2005), Mestrado Acadêmico em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP (2005) e Doutorado em Ciências (Psicobiologia) pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Atualmente é Professora Adjunto IV do Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB); Docente do Programa de Pós-Graduação em Modelos de Decisão e Saúde; e Programa de Pós-graduação em Neurociências Cognitiva e Comportamento. É líder dos grupos do CNPq: Laboratório Integrado de Estudos da Voz (LIEV) e do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Comunicação e Interdisciplinaridade (NEPCI/UFPB). Tem experiência na área de Fonoaudiologia e Medicina Comportamental. Atuando principalmente nos seguintes temas: Fonoaudiologia, Comunicação, Voz, Comportamento e Ansiedade.

Published

2016-07-06

How to Cite

Gomes, V. E. F. I., França, I. J. F. C., Nascimento, E. S. S. S. do, Lima-Silva, M. F. B., & Almeida, A. A. F. de. (2016). Vocal handicap of dysphonic patients before and after group speech therapy. Distúrbios Da Comunicação, 28(2). Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/26408

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Artigos